خبرگزاری کار ایران

قاسمی در نشست خبری مطرح کرد؛

پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی/ ادامه رایزنی‌ها با اروپا تا پیش از ۱۳ آبان/ دریافت یادداشت کتبی امریکا برای خروج از پیمان مودت

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۵۷۰

درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در اروپا و رایزنی‌های وزارت امور خارجه برای آزادی وی خاطرنشان کرد: در تماس دائم با کشورهای اروپایی بوده و هستیم و امیدواریم هرچه زودتر با اثبات بی‌گناهی این دیپلمات کشورمان بازگردد. وزارت امور خارجه از هیچ اقداماتی کوتاهی نکرده است ولی دلیلی هم ندارد اقدامات خود را به ریز و روزبه‌روز اعلام کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، کسب مقام سومی ورزشکاران ایرانی در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا را تبریک گفت و در پاسخ به سوالی درباره مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در مبارزه با تروریسم، در بازسازی این کشور حضور دارد.

امیدواریم  بخش خصوصی در کمک به مردم سوریه نقش اساسی خود را ایفا کند

وی ادامه داد: توصیه ما مشارکت بخش خصوصی است. امیدواریم شرایط این کار فراهم شود و بخش خصوصی در کمک به مردم سوریه نقش اساسی خود را ایفا کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات مناسبات میان تهران و ریاض اظهار داشت: سیاست ایران نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است و بارها مواضع‌مان را تکرار کردیم. این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم شکل عملی به خود بگیرد. همکاری کشورهای منطقه‌ می‌تواند در صلح، ثبات، رشد و امنیت می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند.

قاسمی درباره نشست امروز اف‌ای‌تی‌اف و تاثیر خروج ایران از لیست سیاه بر وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: قطعا این مسئله در جهت منافع ایران است و کشورمان با این کار از مزایای زیادی برخوردار می‌شود. در نهایت، با در نظر داشتن قوانین و چارچوب‌های داخلی، در این مسیر حرکت خواهیم کرد. سودمندی این کار، بسیار زیاد است.

تلاش وزارت خارجه برای پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده ایران

وی درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در اروپا و رایزنی‌های وزارت امور خارجه برای آزادی وی خاطرنشان کرد: در وقوع این حادثه تلخ و متهم شدن دیپلمات ایران در پی توطئه‌های معاندان روابط ایران – اروپا، در مقطعی حساسی که ایران و اروپا در پس خروج امریکا از برجام، به همکاری‌ها و تعاملات جدید و گسترده‌ای ورود کرده‌اند، اقدامات لازم صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در تماس دائم با کشورهای اروپایی بوده و هستیم و امیدواریم هرچه زودتر با اثبات بی‌گناهی این دیپلمات کشورمان بازگردد. وزارت امور خارجه از هیچ اقداماتی کوتاهی نکرده است ولی دلیلی هم ندارد اقدامات خود را به ریز و روزبه‌روز اعلام کنیم و در زمان لازم، می‌توانیم توضیحات لازم و مفصل خود را بیان کنیم. هیچ کشوری اقدامات خود را به صورت مفصل و ریز به ریز اعلام نمی‌کند. متاسفانه گروه‌هایی در کشور، با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مند به افشای اقدامات ایران هستند که کاملا در تضاد با منافع جمهوری اسلامی است.

احتمال برگزاری نشست سطح بالای کشورهای باقی‌مانده برجام تا پیش از ۱۳ آبان

قاسمی درخصوص نقش‌آفرینی امریکا در سوریه و تلاش برای تشکیل یک شبه‌کشور در شرق فرات ابراز داشت: حضور آمریکا در سوریه بدون موافقت دولت این کشور، خلاف همه موازین بین‌المللی است. ایالات متحده باید از هرگونه اقدام و دخالت در سوریه باید سریعا اجتناب کند و هرگونه اقدامات خود را باید متوقف کند زیرا با توجه به شناختی که از اقدامات توسعه‌طلبانه آمریکا داریم، این کشور درجهت بی‌ثباتی و ناامنی و کمک به تروریست‌هایی که تا حدی زیادی با شکست روبه‌رو شده‌اند، اقدام می‌کند.

وی درباره تشکیل کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا تا پیش از ۱۳ آبان بیان کرد: مذاکرات و تماس و رایزنی‌های ایران در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا به ویژه در سطح کارشناسی وجود داشته و دارد و ادامه هم خواهد داشت. آخرین تماس ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود که در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد و رایزنی‌های مفصل و سازنده‌ای بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: در صورت نیاز می‌توانیم نشست‌های دیگری در سطوح عالی‌تر داشته باشیم. البته گرد هم آمدن تعدادی از وزرای امور خارجه که گرفتاری‌های زیادی دارند، چندان آسان نیست ولی در صورت لزوم، این نشست‌ می‌تواند برگزار شود.

در ماجرای اخراج یا بازداشت دیپلمات‌ها سکوت و بحث پنهان‌کاری وجود ندارد

خبرنگاری مدعی اخراج یک دیپلمات ایرانی در فرانسه شد و گفت چرا دستگاه دیپلماسی در این ماجرا همانند اخراج دیپلمات‌های ایرانی در هلند سکوت کرده و قصد پنهان‌کاری دارد که قاسمی یادآور شد: ایران در مقابل هر گونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها، چه نسبت به دیپلمات‌ها و چه نسبت به سایر موضوعات، با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه در مورد سایر کشورها، اگر این گونه حوادث رخ دهد، ما این حق را داریم با توجه به منافع ملی و مصالح کشور، اقدام لازم را به عمل آوریم بنابراین نه بحث سکوت و نه بحث پنهان‌کاری وجود ندارد و نه بی توجهی به اقدامات دیپلماتیک کشورها نسبت ایران.

وی یادآور شد: در زمان لازم، اقدام لازم را به عمل می‌آوریم. در مورد هلند، گفته‌ایم حق‌مان محفوظ است و در زمان از این حق استفاده می‌کنیم. نباید انتظار داشته باشید شتاب‌زده دست به اقداماتی بزنیم که سود آن متوجه دیگران باشد و ما متضرر باشیم. این بحث مربوط به وزارت امور خارجه نیست بلکه بحث جمهوری اسلامی است و کسانی که باید آگاه باشند، از اقدامات ما خبر دارند و در زمان لازم، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

جزئیات ماجرای بسته شدن تعدادی از صرافی‌های ایرانی در گرجستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بسته شدن تعدادی از صرافی‌های ایرانی در گرجستان عنوان کرد: این موضوع استثنا است. بعد از لغو روادید میان تهران و تفلیس، تعدادی از ایرانیان برای کسب و کار به آنجا سفر کردند. ما در حال رسیدگی به این موضوع هستیم ولی برخی از گزارش‌های اولیه حاکی از تخلفات این صرافی‌ها است که این تخلفات توسط مسئولان ذیربط گرجی در حال رسیدگی است. ما از طریق سفارت ایران در تفلیس در حال پیگیری موضوع هستیم و اجازه تضییع حقوق ایرانیان هستیم.

یادداشت کتبی امریکا برای خروج از پیمان مودت را دریافت کرده‌ایم

قاسمی در مورد آخرین وضعیت تحریم‌های نفتی ایران گفت: آمریکا اصرار داشت و تلاش وافری را به خرج داد و امروز هم این تلاش‌ها را ادامه می‌دهد تا اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد، رخ بدهد که آن، صفر کردن صادرات نفت ایران است که قطعا به این آرزوی باطل نمی‌رسد. مکانیزم‌ها و راه‌های لازم از گذشته طراحی شده بود و هنوز هم این مکانیزم‌ها ادامه دارد. ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و صادرات ایران در حد مطلوب می‌تواند ادامه یابد و از طریق وزارت نفت و همچنین وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: ترامپ نمی‌تواند به نقطه‌ای که هدفگذاری کرده بود، نزدیک شود و دسترسی پیدا کند ولی درباره میزان صادرات و چگونگی و مقاصد صادرات، نباید صحبت کرد زیرا مورد سوءاستفاده معاندان ایران به ویژه ایالات متحده قرار می‌گیرد ولی در حدی که میسر باشد، وزارت نفت می‌تواند درباره آمارها صحبت بیشتری داشته باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره اینکه آیا خروج امریکا از پیمان مودت به ما کتبا داده شده است و آخرین وضعیت شکایت‌های ایران در دادگاه لاهه اظهار داشت: ایران یادداشت طرف امریکایی برای خروج از پیمان مودت را دریافت کرده است. اجرا شدن خروج امریکا از پیمان مودت هم زمانبر است و حداقل به یکسال زمان نیازمند است.

قاسمی با بیان اینکه ایران تمهیداتی در این باره مدنظر قرار داده‌ایم، تصریح کرد: در حال بررسی مکانیزیم‌هایی هستیم که در صورت ایجاد اجماع در کشور، درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

امیدواریم تا هفته‌های آینده بتوانیم به خواسته خود در برجام برسیم

وی درباره عدم اجرایی شدن حکم موقت دادگاه لاهه توسط آمریکا و احتمال شکایت ایران در این باره به سازمان ملل خاطرنشان کرد: اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و نهایتا آن را خبری خواهیم کرد. ما فعلا در حال بررسی طی شدن روند کار هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نماینده‌ای مدعی شده است که ایران تصمیم خود را برای تداوم حضور یا خروج از برجام گرفته شده است. این تصمیم چیست؟ ابراز داشت: با خروج امریکا از برجام، رایزنی‌های ایران با طرف مقابل انجام شده و امروز دورنمای مثبتی برای تداوم همکاری‌ها وجود دارد. امیدواریم تا هفته‌های آینده بتوانیم به خواسته خود برسیم و تصمیم لازم را اتخاذ کنیم. تصمیمات بعدی ما منوط به آخرین پیشنهادات نهایی اتحادیه اروپا است که بتواند ضمانت‌های لازم را به طرف ایرانی ارائه کند.

در حال پایان مذاکرات با افغانستان برای دستیابی به سند جامع همکاری‌ها هستیم

قاسمی درباره انتخابات پارلمانی افغانستان بیان کرد: افغانستان کشور بسیار مهمی برای ایران است. علاوه بر مسائل امنیتی و مرزی، همکاری‌های اقتصادی، تاریخ کهن روابط و مناسبات مردمی الزاماتی ایجاب می‌کند تا دو طرف با یکدیگر همکاری‌هایی داشته باشند. بحث انتخابات، اتفاق مبارکی در افغانستان است و امیدواریم انتخاباتی سالم و آرام و دلخواه مردم افغانستان در این کشور برگزار شود و فارغ از نتایج، همکاری‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی به رایزنی‌های ایران و افغانستان برای دستیابی به سند جامع همکاری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ما در حال پایان مذاکرات و تبادل نظر در پنج کمیته ایجاد شده هستیم. بحث‌های مقدماتی برای نگارش و تدوین سند جامع همکاری‌ها دو کشور که توسط روسای جمهور امضا شود، صورت گرفته است. امیدواریم این سند با سرعت بهتر و بیشتری جلو برود.

آمریکا پس از رای دیوان کیفری لاهه با عصبیت بیشتری در مورد مسائل ایران برخورد می‌کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اتهامات اخیر مقامات آمریکایی و تاثیر آن بر خروج ایران از اف‌ای‌تی‌اف عنوان کرد: امیدواریم همه نهاد مستقلانه عمل کنند. رفتار آمریکا به‌خصوص در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ و رای دیوان کیفری لاهه، باعث شده ایالات متحده با عصبیت بیشتری با مسائل ایران برخورد کند و تلاش‌هایی را برای جبران شکست‌ها و وضعیتی که منجر به انزوای بیشتر آنها شده است، انجام دهد.

قاسمی افزود: البته این تلاش‌ها و اقدامات برای ما جدید نیست و با آن آشنا هستیم و نهایتا بازنده این بازی آمریکا است و علائم آن را در صحنه جهانی شاهد بوده‌ایم.

سفرای ایران در هند و چین مشخص شده‌اند

وی درباره انتخاب سفرای ایران در هند و چین و علت تاخیر در معرفی آنها گفت: سفرای ایران در هند و چین مشخص شده‌اند. یکی از آنها خیلی زود و طی چند هفته آینده به محل ماموریت خود عزیمت کند و پروتکل اعزام سفرا طی شود. در مورد کشور دیگر، پروسه کار کمی عقب‌تر است. موضوع اصلا مسئله معطل شدن در دفتر ریاست‌جمهوری نیست. اگر چنین تصوری وجود دارد، من آن را به شدت تکذیب می‌کنم.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره قتل جمال جاشقچی اظهار داشت: درباره مسائلی که قطعی نیست، اظهارنظر نمی‌کنم. اتفاقاتی در جهان رخ می‌دهد که باید صبور بود و دید اصل ماجرا چیست. باید دید این نوع اخبار و تحولات به چه سمت و سویی را سیر می‌کند.

دیپلمات ایرانی قربانی توطئه معاندان روابط ایران و اروپا است

قاسمی درباره همکاری‌های ایران با اروپا درباره دیپلمات بازداشت شده ایرانی تصریح کرد: ما در تماس کامل این کشورها هستیم. اعتقاد داریم این فرد بی‌گناه است و قربانی توطئه معاندان روابط ایران و اروپا است. فکر می‌کنم کشورهای اروپایی به زودی به بی‌گناهی این فرد پی می‌برنند. تماس‌های ما ادامه دارد و از هر تلاشی برای آزادی وی و مکانیزم‌های حقوقی دریغ نمی‌کنیم. روابط ما با اروپا بسیار مهم است و هر مسئله‌ای را در جای خود را می‌بینیم و یک موضوع دلیلی برای عدم همکاری یا قطع گفت‌وگو در سایر مسائل نیست.

پس از ایجاد شرایط لازم نظر نهایی ایران در باره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا را اعلام می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست سفرای اروپایی برای تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران هم خاطرنشان کرد: این موضوع قبلا از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده بود. این مسئله در دستورکار و بررسی است. این بررسی‌ها کماکان ادامه خواهد داشت. آنچه در دیدار سفرای اروپایی با اعضای کمیسیون امنیت ملی مطرح شده، حاصل بخشی از رایزنی‌ها و گفت‌وگوها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما مجددا هیچ درخواست جدیدی دریافت نکرده‌ایم ولی آنچه قبلا مطرح بود، در دستورکار طرف ایرانی قرار دارد و پس از بررسی‌‌ها و ایجاد شرایط لازم، نظر نهایی جمهوری اسلامی ایران را اعلام خواهیم کرد.

نگرانی ویژه‌ای در مورد اربعین وجود ندارد

قاسمی درباره آخرین اقدامات ایران برای زائران اربعین ابراز داشت:‌ ستاد اربعین از ماه‌ها قبل در این باره فعال بوده است. وزارت امور خارجه نماینده‌ ویژه‌ای در این ستاد داشته و از بخش‌های فعال این ستاد محسوب می‌شود. تماس‌های دیپلماتیک توسط بخش کنسولی و نمایندگی‌های ایران در بغداد، نجف و کربلا دنبال شده است. تلاش شده تمهیداتی انجام شود. وزارت امور خارجه در تماس کامل با نماینده عراق در تهران است. ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد نگرانی ویژه‌ای وجود ندارد.

وی درباره انتخاب زلمای خلیل‌زاد به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در امور افغانستان و عدم رایزنی وی با ایران و روسیه برای دستیابی به پروسه صلح بیان کرد: هدف امریکا در مناسباتش با افغانستان و دیگر کشورها مشخص است. آمریکا در جهت امنیت و ثبات کشورها گام برنمی‌دارد و حضورش عمدتا موجب تفرق و جنگ‌های داخلی است و به بی‌ثباتی‌ها دامن می‌زند. مسئله افغانستان نمی‌تواند تنها با رایزنی با یکی، دو کشور مورد گفت‌وگو قرار گیرد و حل و فصل شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: شرایط افغانستان به خاطر دخالت‌های نابجای ایالات متحده و یکی، دو کشور از وضعیت مطلوب برخوردار نیست. امریکا می‌داند اگر به دنبال امنیت و ثبات در افغانستان تلاش کند باید از سیاست‌های دیگرگونه استفاده کند تا به ثمر بنشیند. این اقدامات نشان از اهداف دیگر امریکا است و واشنگتن در بحث صلح جدی نیست.

دلیل لغو روادید اخیر اقدامات تعداد اندک‌شماری از ایرانیان است که قوانین صربستان را رعایت نکردند

قاسمی درباره لغو روادید یکجانبه صربستان با ایران یادآور شد: از طریق سفارتخانه‌ها صحبت‌هایی انجام شده است. فردا روز نهایی لغو روادید است. این لغو رواید هم از جانب صربستان و هم ایران است. این مسئله دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. طرف صرب مسائلی را مطرح کرده است. برای ما قابل پیش‌بینی بود که این اقدام در مقطعی رخ می‌دهد زیرا صربستان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا بوده که پذیرفته شده است.

وی افزود: دلیل دیگر، اقدامات تعداد اندک‌شماری از ایرانیان است که قوانین صربستان را رعایت نکرده‌اند. ما گاهی با مشکلاتی در فرودگاه‌های صربستان روبه‌رو بودیم. براساس تفاهم طرفین، مقرر شد دولت صربستان در زمان کوتاهی یعنی حدود یک هفته تا ۱۰ روز، درخواست‌های اتباع ایرانی را برای صدور ویزا مورد بررسی قرار دهد.

 

آستانه و سوچی شکست نخورده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مشاوران ترامپ عنوان کرد: امیدواریم ترامپ از مشاورانی خردمند و پخته‌تر که با ایران و تاریخ ایران آشنایی بیشتری داشته باشند، استفاده کند و از سیاست‌های اشتباهی که قبلا انجام شده و نتیجه‌ای جز شکست نداشته است، اجتناب کند. 

خبرنگاری پرسید که شورشیان از ادلب خارج نشده‌اند. آیا توافق آستانه با شکست روبه‌رو شده است؟ که قاسمی پاسخ داد: در روند آستانه، ما موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم. البته در کنار موفقیت‌ها، فراز و نشیب‌هایی هم داشته‌ایم. طبعیت این نوع همکاری‌ها همین است که گاهی با موانعی روبه‌رو شوید. من معقتدم سوچی و آستانه با شکست روبه‌رو نشده‌اند و نمی‌توان به خاطر یک مسئله به صورت قطعی اظهارنظر کرد. 

امریکا نمی‌تواند در مورد سوریه اظهارنظر کند

وی درباره آخرین وضعیت دانشجوی بازداشت شده ایرانی در استرالیا گفت: پیگیری‌های لازم صورت گرفته است و یکی از دستورکارهای جدی سفارت ایران در کانبرا همین مسئله است. متاسفانه با بداخلاق‌های امریکا روبه‌رو هستیم که با اتهامات واهی خواهان دستگیری افرادی می‌شود که گناهی ندارند و نهایتا خواستار استرداد آنها به ایالات متحده می‌شود. امیدوارم بشود این انسان بی‌گناه از این کشور خلاص شود و بی‌گناهی این فرد ثبات شود. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارنظر نظر وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر اینکه بازسازی سوریه توسط امریکا مشروط به خروج ایران از این کشور است، اظهار داشت: ایران به درخواست دولت سوریه برای کمک به مردم این کشور و ایستادگی در برابر تروریست‌ها، کمک کرد و ارتش سوریه توانست تا حد زیادی تروریست‌ها منکوب کند. امریکا حق دخالت و اظهارنظر در مورد سوریه را ندارد. 

قاسمی حضور امریکا در سوریه را غیرقانونی دانست و تصریح کرد: امریکا نمی‌تواند در مورد آینده سوریه چنین اظهارنظرهایی داشته باشد. از طرفی، این اظهارات نشان می‌دهد کمک‌های انسانی و کمک برای بازسازی کشوری که توسط تروریست‌ها تخریب شده، اهرم سیاسی ایالات متحده است. امریکا نمی‌تواند به هر دلیل و بهانه‌ای چنین سخنی در مورد کمک‌های خود یا حتی کمک‌های دیگر کشور را مطرح کند زیرا برای واشنگتن جان و آینده‌ آدم‌ها مهم نیست. 

وی افزود: امریکا حق دخالت در مورد حضور ایران در سوریه ندارد زیرا این مسئله به ایران و سوریه بستگی دارد و ایران تا هر وقت دولت سوریه بخواهد، همکاری‌هایش را ادامه می‌دهد و در سوریه باقی می‌ماند. از سویی، این اظهارات نشان می‌دهد  ایالات متحده با هر کسی که با تروریسم مبارزه می‌کند، مخالفت است. همچنین این اظهارات نشان می‌دهد امریکا علاقه‌مند به بازگشت سوریه به دوره‌ای است که تروریست‌ها در این کشور رشد و نمو داشتند و علاقه‌مند به ثبات، آرامش و ثبات در سوریه نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز