کد خبر: 671920 A

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خبر جنجالی شیوع رشوه در ادارات ۳ استان، توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار خبر جنجالی از سوی یکی از رسانه‌های داخلی با عنوان «کارمندان سه استان شمالی،بیشترین رشوه را از مردم دریافت کرده اند!»، چنین عنوان شده است که «از دیدگاه فعالان اقتصادی میزان شیوع رشوه در ادارات استان های گیلان، البرز و مازندران بیش از سایر استان ها بر امنیت سرمایه گذاری تأثیر داشته است»، از آنجایی که این خبر مطلب برداشت شده از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «پایش امنیت سرمایه گذاری برای زمستان ۱۳۹۶» است روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به منظور تنویر افکار عمومی و بیان واقعیت‌ها در خصوص این گزارش و خبر، مطالبی را به شرح ذیل عنوان می‌کند که شایسته است تا در رسانه مذکور نیز درج شود؛

۱- گزارش‌های پایش فضای کسب و کار از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ۵ سال اخیر به صورت نوبه‌ای هرسه‌ماه یکبار با دریافت پرسشنامه و بررسی شاخصه‌های مختلف از جمله مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری بررسی،‌ تهیه و منتشر می‌شود.

۲- در تهیه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «پایش امنیت سرمایه گذاری برای زمستان ۱۳۹۶» ۲۱ مولفه مؤلفه پیمایشی جهت ارزیابی امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک فعالان اقتصادی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که نگاهی دقیق به این موارد بیانگر آن است که اختلافات میان استان‌های مختلف و مقایسه آن با میانگین کل کشور، آنچنان عمیق نیست(اختلاف آماری از عدد ۶/۴۶ تا ۹/۱ و میزان میانگین کشوری ۷/۷۲ است) که بتوان از آن در راستای ایجاد تضاد و بیان اختلاف استفاده کرد.

۳- متاسفانه یکی از رسانه‌هایی که ید طولایی در برداشت سطحی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دارد، گزارش این مرکز را با عنوان «کارمندان سه استان شمالی،بیشترین رشوه را از مردم دریافت کرده اند!»، منتشر کرد در حالیکه ۲۱ مولفه اقتصادی بررسی شده در این گزارش و نتایج کلی آن که جهت بهبود فضای کسب و کار ارائه شده را نادیده گرفته است.

۴- گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «پایش امنیت سرمایه گذاری برای زمستان ۱۳۹۶» در راستای ارائه نظر و کار کارشناسی در راستای وظایف و عملکرد این مرکز به منظور بهبود فضای کسب کار در راستای تحقق فرمایشات داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه «اقتصاد مقاومتی» و «حمایت از کالای ایرانی» تهیه و منتشر شده است.

۵- با توجه به نکات مذکور از رسانه‌های پرتلاش که همواره در راستای اعتلای رسالت رسانه‌ای خویش گام برمی‌دارند انتظار می‌رود تا در شرایطی که دشمنان ایران اسلامی با حربه تحریم به منظور ضربه زدن به اقتصاد کشور، جنگ تمام عیار اقتصادی را آغاز کرده است دوشادوش یکدیگر و در کنار مردم با مطالعه دقیق گزارش‌‌های کارشناسی از نتایج و پیشنهادات ارائه شده در راستای بهبود شرایط به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی گام بردارد و مواردی از این دست را که می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد را دستاویز ایجاد اختلافات قومی و دامن زدن بر مسائل داخلی قرار ندهند.

مرکز پژوهش های مجلس
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر