خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگو با ایلنا:

صحبت‌های العبادی هیچ تاثیری در روابط ایران و عراق ندارد/ بازسازی اماکن مقدس ادامه می‌یابد/ تهران و بغداد از گذشته مراودات دلاری نداشتند

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۹۸۷

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به اظهارات اخیر نخست وزیر این کشور درباره پیروی از تحریم‌های آمریکا واکنش نشان داد و گفت: ایشان یک اظهار نظری کرد، اما قرار نیست این کارها انجام شود.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، به صحبت‌های حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق درباره پیروی این کشور از تحریم‌های آمریکا «علیرغم میل باطنی» آنها واکنش نشان داد.

صحبت‌های العبادی هیچ تاثیری در روابط ایران و عراق ندارد

مسجدی در خصوص این اظهارنظر نخست وزیر عراق گفت: صحبت‌های العبادی هیچ تاثیری در روابط ایران و عراق ندارد و نداشته و روابط ما کما فی‌السابق ادامه دارد و ما مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در مورد نحوه پیروی از تحریم‌های آمریکا با توجه به اظهارنظر العبادی گفت: ایشان یک اظهارنظری کردند، اما قرار نیست این کارها انجام شود و مبادلات اقتصادی دو کشور آن قدر وسیع و گسترده است که با یک اظهارنظر تغییری نخواهد کرد.

سفیر کشورمان در بغداد خاطرنشان کرد: در این مدت شاهد بودید، همه جریان‌ها،  گروه ها، احزاب و مسئولان عراقی خلاف این صحبت (حیدرالعبادی)، صحبت‌های دیگری داشتند و تاکید کردند که در کنار هماهنگی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران باقی خواهند ماند. 

میزان صادرات ما به عراق بیشتر شده است

مسجدی در واکنش به این سوال که العبادی به عنوان نخست‌وزیر این اظهار‌نظر را مطرح کرده نه یک تحلیل گر و از این رو بازوی اجرایی اظهارنظر خود را در دست دارد، گفت: فقط ایشان این مساله را مطرح کردند و همه مخالفت کردند و کسی دیگری ندیدم که این حرف را تایید یا تکرار کرده باشد. فقط ایشان مطرح کردند.

وی در مورد اینکه آیا ایشان به عنوان نخست وزیر جایگاه‌ عملی کردن اظهارات خود را ندارد،  گفت:۲۰ مسئول دیگر این صحبت‌ها را رد کردند و این‌ها هم جایگاه (اجرایی) داشتند. این مساله تاثیری در روابط ما نخواهد داشت.

سفیر کشورمان در عراق در مورد اینکه آیا در روزهای اخیر مذاکراتی با این عنوان با طرف عراقی داشته‌اید یا خیر؟ گفت: با این عنوان مذاکراتی نداشتیم چون این مساله تازه مطرح شده و هیچ اثری در روابط نداشته و حتی میزان صادرات ما به بیشتر شده است.

 از گذشته مراودات بانکی ما با بانک مرکزی عراق  بر اساس دلار نبود

وی در مورد روابط بانکی دو کشور با توجه به تحریم‌های آمریکا گفت: (مشکلات) روابط بانکی مربوط به الان نیست؛ از قدیم هم  بانک‌های عراقی و بانک مرکزی عراق با دلار با ما کار نمی‌کردند و کاری به الان ندارد. از قدیم مراودات بانکی ما با بانک مرکزی عراق  بر اساس دلار نبوده است.

مسجدی در خصوص اینکه اگر قرار باشد تراکنش مالی با عراق به دلیل پیروی این کشور از تحریم‌های آمریکا قطع شود چه خواهد شد، گفت: قرار نیست قطع شود. مگر کسی گفته قطع می‌شود؟ با عراقی‌ها مراودات با دلار را از سابق هم نداشتیم و مشکلی در ارزهای دیگر نداریم. با یورو، دینار و یا ریال و ارزهایی غیر از دلار مراودات انجام می‌شود.

وی در خصوص بیانیه بانک مرکزی عراق که در نامه‌ای از دیگر بانک‌های این کشور خواسته که از این پس با بانک‌های ایرانی با دلار معامله نکنند هم گفت: این مساله، جدید نیست. از قدیم هم مراودات بانکی با دلار انجام نمی‌شد و مراودات دیگری داشتیم که ادامه خواهد داشت. 

تغییری در مناسبات ایران و عراق رخ نداده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در خصوص جدال توییتری محمود صادقی نماینده مجلس ایران با فائق شیخ علی نماینده مجلس عراق در مورد پرداخت غرامت جنگ ایران و عراق گفت: در این مورد موضع رسمی کشور باید مشخص باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضع رسمی جمهوری اسلامی این است که علیرغم صحبت‌های العبادی تغییری در روابط ایجاد نشده است؟ گفت: آیا شما تغییری دیدید؟ هنوز هیچ تغییری رخ نداده است. شما ببینید آیا صادرات ما کم شده و اتفاقی افتاده است؟

مسجدی در خصوص وضعیت عملیات‌های عمرانی ستاد بازسازی عتبات در اماکن متبرکه عراق هم گفت: عتبات کار خودش را در بازسازی اماکن مقدس انجام می‌دهد. آنها همان فعالیت‌هایی که انجام می‌دادند را ادامه می‌دهند.

سفیر کشورمان در مورد علت مطرح شدن مساله پیروی عراق از تحریم‌های آمریکا گفت: این سوال را از خود ایشان (العبادی) باید پرسید.

وی مورد اینکه آیا برای جمهوری اسلامی این سوال پیش نیامده است، گفت: چرا سوال پیش آمده؛ ولی اینکه چرا مطرح شده را باید از ایشان سوال کرد.

قرارداد سوآپ نفتی بین استان کرکوک و پالایشگاه ایران در حال اجرا است

مسجدی در مورد اینکه آیا العبادی برای جلب‌نظر برخی گروه‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر بعدی عراق چنین اظهاراتی را مطرح کرده است، گفت: در این مورد نظری ندارم ولی در مورد روابط ایران و عراق می‌توانم بگویم، روابط تقویت خواهد شد. 

وی در مورد مراودات نفتی دو کشور و قرارداد سوآپ نفتی بین استان کرکوک و پالایشگاه ایران در کرمانشاه و تاثیر تحریم‌ها بر این قرارداد، گفت: در این قرارداد هم هیچ تغییری رخ نخواهد داد. این توافق در حال اجرا است و هیچ مشکلی ندارد.

سفیر کشورمان در مورد اینکه آیا از چهارم نوامبر و آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تغییری در این قرارداد اتفاق می‌افتد یا خیر؟ گفت: هر چیزی را در زمان خود باید بررسی کنید؛ در مورد چیزی که اتفاق نیافتاده هنوز نظر خاصی نداریم. چیزی که می‌توانم بگویم این است که روابط ما با عراقی‌ها نه تنها کم نشده بشکه بیشتر  هم شده و تقویت هم خواهد شد.

«مقتدی صدر» صراحتا مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا اعلام کرد

مسجدی با اشاره به مخالفت تعداد زیادی از مسئولان صاحب منصب عراقی با تحریم‌های آمریکا گفت: رئیس‌جمهور عراق، معاون ایشان، روسای تقریبا تمام احزاب و گروه‌های عراقی، سید عمار حکیم، نوری‌المالکی، مقتدی صدر و شیخ همام حمودی همگی مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا اعلام کردند.

وی افزود: در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی، بسیار واضح است که همه این جریان‌ها همبستگی خود را با ایران و علیه آمریکا اعلام کردند و فضای عراق گویای این مساله است. 

مسجدی در مورد اینکه آیا در مذاکرات دوجانبه هم این همبستگی با ایران مطرح شده یا خیر؟ گفت: مهم این اطلاعیه‌های علنی است که این‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی خودشان منتشر کرده‌اند و می‌توانید رصد کنید. 

وی در مورد موضع مقتدی صدر در مورد تحریم‌های آمریکا با بیان اینکه روابط ایران با مقتدا صدر بسیار خوب است، گفت: ایشان صراحتا مخالفت خود را (با تحریم‌های آمریکا) عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه هفته گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: این کشور علیرغم مخالفت کلی با استراتژی وضع تحریم‌ها، از تحریم‌ها علیه ایران پیروی خواهد کرد.

در پی این اعلام موضع، محمود صادقی نماینده مجلس ایران در توییتی نوشت: «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸، ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند!»

امروز-شنبه، فائق الشیخ علی، نماینده مجلس عراق و رهبر «حزب مردمی اصلاح»  در واکنش به این توییت نماینده مجلس ایران، در حساب توییتر شخصی خود مدعی شد: «به نام خانواده قربانیان ترور از شما و دولت شما می‌خواهم ‍۱۱ میلیارد دلار آمریکا به عنوان غرامت کشته شدن یک میلیون عراقی از زمانی که القاعده را به بهانه جنگ با آمریکا از سال ۲۰۰۳ وارد کشور ما کردید، بپردازید.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز