کد خبر: 627333 A

دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی منتشر شد:

دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، بر اساس موادی از این دستورالعمل، «یگان‌­های مسلح (گاردها یا عناوین مشابه) موجود در دستگاه‌­های اجرایی که مجوز ستاد کل را ندارند، مکلفند بر اساس این دستورالعمل، نسبت به تبدیل یگان مسلح خود به یگان حفاظت اقدام نمایند.»

همچنین «آن دسته از کارکنان یگان که با هماهنگی دستگاه اجرایی، تحت نظر مراجع قضایی تعلیمات و آموزش­‌های لازم را طی می­‌کنند، پس از تحصیل کارت ویژه ضابطان قضایی، در حوزه استحفاظی و حدود وظایف خود، جزء ضابطان خاص قضایی محسوب می­‌شوند.»

متن دستور العمل مذکور به شرح زیر در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است:

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

به پیوست یک نسخه از «دستورالعمل تشکیل یگانهای حفاظت در دستگاههای اجرایی» که طی گردشکار شماره ۷۸۵۴۱ به تصویب مقام معظم فرماندهی کل قوا رسیده است جهت انتشار در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید از نتیجه اقدام این حقوقی را مطلع نمایند.

مشاور رئیس ستاد کل و رئیس حقوقی و امور مجلس ن.م ـ سرتیپ دوم پاسدار مسعود مطهر 

دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی 

مقدمه: 

در راستای تحقق اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاست­‌های کلی نظام، به منظور ساماندهی یگان‌­های مسلح دستگاه­‌های کشوری­ در سلسله مراتب نیروهای مسلح با هدف توسعه امنیت و واگذاری حفاظت دستگاه­‌ها به آن­ها، دستورالعمل تشکیل یگان­‌های حفاظت در دستگاه­‌های کشوری توسط ستاد کل نیروهای مسلح تدوین و در تاریخ ۱۳۷۹/۴/۵ به تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا رسیده ­است.

دستورالعمل مذکور مبنای اجرای ماده ۱۷۹ قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در ماده ۱۲۹ قانون برنامه چهارم و همچنین ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور قرار گرفت و به مرحله اجرا در آمد.

در راستای اجرای قوانین فوق و دستورالعمل مذکور، با مساعدت مسئولین برخی دستگاه‌­ها، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان­ برنامه و بودجه کشور، تعدادی یگان حفاظت در دستگاه­‌های اجرایی تشکیل شده ­است.

با توجه به ضرورت امر، تجارب مفید به دست آمده و رضایتمندی رؤسای دستگا‌‌ه‌­ها از تشکیل یگا‌‌ن‌­های حفاظت در دستگاه‌‌‌‌های اجرایی، موضوع دائمی شدن قانون برای تشکیل یگان‌­های حفاظت در دستورکار قرار گرفت و در سال ۹۴ ماده­‌ا‌ی برای این امر در لایحه قانون احکام دائمی برنامه‌­های توسعه کشور از طریق دولت، به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید.

قانون احکام دائمی برنامه­‌های توسعه کشور در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ به تأیید شورای نگهبان رسید. مجلس شورای اسلامی نیز آن را طی نامه شماره ۹۶۶۸۳/۳۲ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱ برای اجرا به رئیس‌جمهور محترم ابلاغ نموده ­است و در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۰ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به شماره ۲۰۹۹۴ درج گردید که ماده ۳۵ قانون مذکور، مربوط به تشکیل یگان‌­های حفاظت در دستگاه­‌های اجرایی می‌­باشد.

بنابراین در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، ماده ۳۵ قانون احکام دائمی برنامه‌­های توسعه کشور و سیاست­‌های اجرایی ستاد کل نیروهای مسلح و با توجه به تجارب به دست آمده از اجرای قوانین مربوط در برنامه­‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور، دستورالعمل تشکیل یگان­‌های حفاظت در دستگاه­‌های اجرایی تدوین گردیده­ است.

فصل یکم ـ کلیات:

ماده۱ـ هدف: توسعه، ارتقاء و تحکیم امنیت جامعه با ساماندهی یگان‌­های مسلح دستگاه‌­های اجرایی­ از طریق نیروی انتظامی با واگذاری تأمین امنیت و حفاظت از دستگاه­­‌های مذکور و بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی نیروی انتظامی، بر اساس ابلاغ ستادکل نیروهای مسلح به آن­ها می­‌باشد.

ماده۲ـ منظور: حفاظت از زیرساخت­‌ها، اماکن، تأسیسات، تجهیزات و انجام برخی از مأموریت­‌های موضوعی - تخصصی دستگاه‌­های اجرایی که نیاز به حفاظت مسلحانه دارند.

ماده۳ـ تعاریف:

۱ـ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران: شامل؛ ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

۲ـ دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه‌­ها، نهادهای حاکمیتی، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌­های دولتی و کلیه دستگاه‌­هایی که شمول قانون بر آن­ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران (وزارت نفت)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌­ها و بیمه‌­های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می­‌شوند.

۳ـ یگان­ حفاظت: تشکیلاتی حفاظتی ـ انتظامی، با سلسله مراتب خاص و سازماندهی و فرماندهی متمرکز است، که برابر قانون، با موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح در دستگاه­‌های اجرایی، تحت نظر بالاترین مقام دستگاه مربوط تشکیل و از نظر به کارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح می­‌باشند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی در راستای اجرای مأموریت و وظایف محوله، در حوزه استحفاظی خود، ایفای نقش می­‌نماید.

۴ـ مأمور به خدمت: وضعیت کارکنانی است که برابر ضوابط و مقررات از یکی از سازمان‌­های نیروهای مسلح برای مدت زمان مشخص به یکی از دستگاه­‌های اجرایی (موضوع بند ۲ ماده ۳ همین دستورالعمل) مأمور می‌­گردند، که مدت زمان آن قابل تمدید می‌­باشد.

۵ ـ کنترل عملیاتی: اعمال فرماندهی، هدایت و کنترل فعالیت­های مأموریتی براساس خط‌‌‌مشی­‌های ابلاغی و اهداف تعیین شده که از طریق اقدامات و عملیات اجرایی از قبیل سازماندهی و بکارگیری فرماندهی­ها و کارکنان در اختیار، در راستای تحقق مأموریت­ صورت می­پذیرد.

۶ ـ وضعیت انتظامی: وضعیتی است که نظم عمومی جامعه روند عادی دارد یا بر اثر برخی حوادث و مسائل، آرامش روانی و امنیت اجتماعی و نظم عمومی دچار اختلال گردیده و ناآرامی­ها در جامعه پایدار گشته است، لیکن اقدام قابل ملاحظه­ای برای مقابله با دولت و تضعیف حاکمیت نظام مشاهده نمی­‌گردد.

۷ـ وضعیت امنیتی: وضعیتی است که در آن اقدامات و تلاش‌­هایی در داخل یا خارج از کشور به منظور مقابله با نظام و براندازی حکومت صورت بگیرد.

ماده۴ـ اختصارات:

۱ـ نیروهای مسلح: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

۲ـ ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

۳ـ شعام: شورای عالی امنیت ملی

۴ـ شاک: شورای امنیت کشور

۵ ـ ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

۶ ـ یگان: یگان­‌های حفاظت دستگاه­های اجرایی

۷ـ حوزه استحفاظی: حوزه و محدودة مأموریت و مسئولیت یگان‌­های حفاظت دستگاه­‌های اجرایی

ماده۵ ـ تدابیر و مستندات:

۱ـ دستورالعمل تشکیل یگان­‌های حفاظت در دستگاه­‌های کشوری طی گردشکار شماره ۶۷۷۱۵ مورخ ۱۳۷۹/۲/۱۸ به محضر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا تقدیم گردید، معظم ­له در تاریخ ۱۳۷۹/۴/۵ ضمن تصویب دستورالعمل مذکور، درخصوص انتصاب فرماندهان یگان‌­های حفاظت (بند ۵/۶ دستورالعمل مذکور)، موافقت ستادکل را به عنوان شرط انتصاب مورد تأکید قرار دادند و مقرر فرمودند: با یک اصلاح در بند ۵/۶ (بعد از فرمانده ناجا «پس از موافقت ستاد کل» نصب می‌­شوند، اضافه شود.)

۲ـ ماده ۳۵ قانون احکام دائمی برنامه‌­های توسعه کشور: دستگاه­‌های اجرایی در صورت نیاز به یگان حفاظت مکلفند پس از کسب موافقت و مجوز ستادکل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگان‌­های حفاظت اقدام کنند. این یگان‌­ها از نظر بکارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح می‌­باشند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی­ربط اداره می‌­شوند.

تبصره: دستورالعمل نحوه تشکیل یگان­‌های حفاظت شامل اختیارات، حدود وظایف، چگونگی ساماندهی، تسلیح، آموزش، انتصاب فرماندهان، ارتباط با نیروی انتظامی و نظارت بر عملکرد آن­ها به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می­‌رسد.

فصل دوم ـ ضوابط تشکیل و پشتیبانی یگان:

ماده۶ ـ مراحل تشکیل و تبیین مأموریت:

۱ـ دستگاه­‌های اجرایی­ که به لحاظ اهمیت، گستردگی یا ویژگی خاص، ضرورت حفاظت مسلحانه از زیرساخت‌­ها، اماکن، تأسیسات، تجهیزات و انجام برخی از مأموریت‌های موضوعی - تخصصی آن­ها، براساس قوانین درخواست یگان نموده یا تشکیل یگان آن­ها به تأیید شاک رسیده­ باشد. مکلفند پس از کسب موافقت و مجوز ستادکل برابر این دستورالعمل نسبت به تشکیل یگان اقدام نمایند.

۲ـ پس از تأیید نیاز حفاظت مسلحانه، دستگاه اجرایی ­موظفند، پیشنهاد تشکیل یگان مربوط را مبتنی بر مأموریت، وظایف و ساختار کلی یگان، با همکاری وزارت کشور و ناجا تهیه و با امضاء بالاترین مقام دستگاه ذی­ربط، برای تصویب به ستاد کل ارسال نمایند.

۳ـ ستاد کل پیشنهاد دستگاه اجرایی را بررسی نموده و در صورت موافقت، دستورالعمل اختصاصی تشکیل یگان مربوط را عنداللزوم با همکاری دستگاه و سایر سازمان‌­های مرتبط تهیه و پس از تصویب، ابلاغ می­‌نماید.

۴ـ محدودة مأموریت و عمل یگان، دستگاه اجرایی متبوع و سایر مبادی ذی­ربط در چارچوب دستورالعمل اختصاصی مصوب ستاد کل خواهد بود که از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء می­‌باشد.

۵ـ یگان‌­های مسلح (گاردها یا عناوین مشابه) موجود در دستگاه‌­های اجرایی که مجوز ستاد کل را ندارند، مکلفند بر اساس این دستورالعمل، نسبت به تبدیل یگان مسلح خود به یگان حفاظت اقدام نمایند.

۶ـ با تشکیل یگان در دستگاه اجرایی، به منظور یکپارچگی و حفظ وحدت فرماندهی، مسئولیت حفاظت فیزیکی و امور مرتبط نیز برعهده یگان خواهد بود.

تبصره: تأیید ورود و خروج مراجعین به دستگاه اجرایی، برابر ضوابط و مقررات و تدبیر بالاترین مقام دستگاه مربوط، برعهده یگان یا سایر مبادی ذی­ربط خواهد بود.

ماده۷ـ تابعیت و پشتیبانی یگان:

۱ـ یگان برابر قانون، با موافقت و مجوز ستاد کل، در تابعیت دستگاه اجرایی تشکیل و جزئی از ساختار و سازمان آن محسوب می­شود و مانند سایر بخش‌­های مستقل و زیرمجموعه دستگاه متبوع، با رعایت ضـوابـط ناجا تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربـط اداره می‌گردد.

تبصره: مسئولیت اداره یگان که از وظایف نیروهای مسلح می‌­باشد، برابر قانون به بالاترین مقام دستگاه اجرایی تفویض شده است و قابل تفـویض به فرد دیگری نمی­باشد.

۲ـ یگان در وضعیت‌­های انتظامی و امنیتی، در حوزه استحفاظی خود، تحت کنترل عملیاتی ناجا قرار می­‌گیرند.

تبصره: تشخیص وضعیت‌­های انتظامی و امنیتی بر اساس دستورالعمل مصوب شعام، در استان‌ها و شهرستانها برعهده شورای تأمین است و وضعیت انتظامی توسط رئیس شورای تأمین ابلاغ می‌­شود و درصورت تشخیص وضعیت امنیتی، موضوع به شاک ارجاع و پس از تأیید، توسط رئیس شاک ابلاغ می­‌گردد.

۳ـ یگان­ می‌­تواند برای انجام مأموریت­ و وظایف خود که ضرورت استفاده از سلاح و مهمات برای آن امور به تأیید شعام یا شاک رسیده‌­­اند، برابر قوانین و مقررات بکارگیری سلاح، از سلاح استفاده نمایند.

۴ـ تابعیت یگان از دستگاه اجرایی ذی­ربط، مانع نظارت تخصصی ناجا (انتظامی و حفاظتی) بر یگان نخواهد بود و ناجا مکلف است بر یگان نظارت داشته باشد و گزارش‌­های خود را به بالاترین مقام دستگاه متبوع، ستادکل و سایر مبادی مربوط اعلام نماید.

۵ ـ کلیه امور پشتیبانی و هزینه‌­های یگان اعم از اداری، مالی، استخدامی، آموزشی، عملیاتی، حفاظتی، انتظامی، تسلیحاتی، تجهیزاتی و سامانه­‌های سازمانی، برعهده دستگاه­ اجرایی مربوط می‌­باشد.

فصل سوم ـ ضوابط تشکیلاتی، اداری و استخدامی یگان:

ماده۸ ـ ساختار و تشکیلات یگان:

۱ـ ساختار سازمانی و جدول سازمان نیروی انسانی یگان، با لحاظ شاخص­‌های مربوط به نوع مأموریت، وظایف، فعالیت و گسترة حوزه استحفاظی، توسط دستگاه اجرایی تهیه و پس از تأیید ناجا و وزارت کشور، برای تصویب به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال می­‌نماید.

۲ـ سازمان اداری و استخدامی کشور، ساختار سازمانی و جدول سازمان نیروی انسانی یگان را عندالزوم با مشارکت وزارت کشور و ناجا بررسی نموده و نسبت به پیش‌بینی تشکیلات، پست‌­های سازمانی و ردیف استخدامی کارکنان یگان در ساختار دستگاه ذی‌ربط، اقدام می­‌نماید.

۳ـ سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به پیش‌بینی بودجه و اعتبارات برنامه‌­ای، سالانه و جاری یگان به صورت یک زیر ردیف جداگانه در ذیل ردیف اصلی دستگاه ذی‌ربط، در لوایح بودجه سنواتی لحاظ و اقدام می‌­نماید.

۴ـ جداول سلاح و مهمات سازمانی یگان­ برابر ضوابط نیروهای مسلح، توسط فرمانده یگان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه و به تصویب فرمانده ناجا می­‌رسد. سلاح و مهمات یگان پس از تأمین اعتبار از طرف دستگاه متبوع، توسط ناجا تأمین و تحویل یگان می­‌گردد.

تبصره: جداول تجهیزات انتظامی و انفرادی مورد نیاز یگان، توسط فرمانده یگان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه می‌­شود و تجهیزات مذکور پس از اخذ مجوز از ناجا، توسط دستگاه متبوع تأمین می­‌گردد.

۵ ـ لباس­ کارکنان و علائم و نشان­‌های یگان بایستی با لباس، علائم و نشان‌­های مربوط به سازمان­های نیروهای مسلح تفاوت داشته، به طوری که وجه تمایز آن­ها برای همگان قابل تشخیص باشد.

۶ ـ کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) حق استفاده از عنوان درجات یا همترازی نشان­های مربوط با درجات نیروهای مسلح را نداشته و پایه و گروه آن­ها براساس ضوابط سازمان اداری و استخدامی کشور یا دستگاه متبوع تعیین خواهند شد.

۷ـ لباس­ کارکنان و علائم و نشان­‌های یگان پس از اخذ نظر دستگاه اجرایی، با پیشنهاد ناجا به تصویب وزیر کشور می­‌رسد.

ماده۹ـ انتصاب فرماندهان یگان:

۱ـ فرماندهان یگان‌­ها از بین کارکنان ارشد انتظامی یا نظامی شاغل، با پیشنهاد و هماهنگی ناجا و بالاترین مقام دستگاه اجرایی تعیین و پس از موافقت ستاد کل، توسط فرمانده ناجا منصوب می‌­شوند.

تبصره: در صورتی که هماهنگی برای تعیین و انتصاب فرمانده یگان بیش از ۶ ماه به طول انجامید، ناجا موظف است یکی از کارکنان ارشد را به عنوان سرپرست یگان منصوب تا هماهنگی لازم بین دستگاه مربوط و ناجا برای تعیین فرمانده یگان انجام شود و دستگاه مکلف به پذیرش و شروع به کار سرپرست و راه­اندازی یگان می­‌باشد.

۲ـ یگان به منظور اجرای وظایف خود در سطح استان­ها، برابر سلسله مراتب سازمانی دستگاه مربوط و در چارچوب سازمان مصوب، یگان استانی ایجاد می­‌نماید و فرماندهان یگان­‌های استانی از بین کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای مسلح یا یگان، با هماهنگی دستگاه اجرایی و سازمان متبوع در نیروهای مسلح (برابر ضوابط مربوط) توسط فرماند­ه یگان تعیین و منصوب می‌­شوند.

۳ـ جانشین و معاون انتظامی یگان، فرماندهان یگان‌­های استانی و شهرستان‌­های مهم با تعامل فیمابین ناجا و دستگاه اجرایی، به صورت مأمور به خدمت، از نیروهای مسلح تأمین می­‌شوند.

تبصره۱: کارکنانی که از نیروهای مسلح به صورت مأمور به خدمت در یگان خدمت می­‌نمایند تابع قوانین و مقررات اداری و استخدامی سازمان متبوع خود در نیروهای مسلح می­‌باشند.

تبصره۲: کلیه امکانات و تسهیلات سازمانی که در نیروهای مسلح به کارکنان تعلق می‌­گیرد، باید به مأمورین به خدمت در یگان نیز از طریق سازمان متبوع در نیروهای مسلح، به آن­ها تخصیص داده شود.

ماده۱۰ـ ضوابط اداری، استخدامی و انضباطی کارکنان یگان:

۱ـ تأمین نیروی انسانی یگان برعهده دستگاه اجرایی است و کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) از نظر قوانین، مقررات اداری، استخدامی، حقوق و مزایا مانند سایر کارکنان دستگاه متبوع می­‌باشند.

۲ـ مشاغل سخت و زیان‌آور یگان بر اساس قوانین و مقررات مربوط، توسط دستگاه اجرایی ذی­ربط تعیین و امتیازدهی می‌‌شوند و پس از سیر مراحل تصویب، اجرایی می‌گردند.

۳ـ کارکنان یگان در صورتی که به سبب اجرای مأموریت و انجام وظایف محوله در اثر بروز حوادث و سوانح کشته، مجروح یا مصدوم گردند در چارچوب آیین­نامه مصادیق شهادت و ایثارگری (موضوع تبصره بند الف ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران) و قوانین و مقررات حاکم بر ناجا وضعیت آن­ها از لحاظ ایثارگری (ازجمله شهادت، مفقودیت، جانبازی، اسارت و آزادگی) فوت یا معلولیت (حین انجام وظیفه یا عادی) تعیین تکلیف شده و حسب مورد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا دستگاه اجرایی ذی­ربط قرار می‌­گیرند.

۴ـ رسیدگی به جرائم کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) برابر قوانین جاری کشور بوده و در صورتی­ که در راستای وظایف انتظامی، حفاظتی و بکارگیری سلاح و مهمات باشد، تابع ضوابط نیروهای مسلح و در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح می­‌باشد.

۵ ـ رسیدگی به تخلفات انتظامی و حفاظتی کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) تابع دستورالعمل انضباطی کارکنان یگان‌­های حفاظت ابلاغی ستاد کل، خواهد بود.

فصل چهارم ـ ضوابط حفاظتی، انتظامی و آموزشی یگان:

ماده۱۱ـ ضوابط حفاظتی و انتظامی یگان:

۱ـ خط­ مشی کلی انتظامی و حفاظتی یگان­ها در چارچوب سیاست­‌های ابلاغی ستاد کل با پیشنهاد ناجا و تصویب وزیر کشور و جانشین فرماندهی معظم کل قوا در امور ناجا، به دستگاه­های اجرایی ابلاغ می­‌گردد.

۲ـ فرمانده یگان، خط ­مشی اجرایی برنامه‌­های انتظامی و حفاظتی دستگاه اجرایی مربوط را براساس خط مشی کلی ابلاغی و ویژگی‌­های مأموریتی دستگاه متبوع و تدابیر تخصصی بالاترین مقام دستگاه تهیه و پس از تأیید ناجا، اجرا خواهد نمود. 

تبصره: ناجا بر اجرای خط مشی­های انتظامی و حفاظتی دستگاه­‌های اجرایی نظارت می­‌نماید.

۳ـ امور مربوط به حفاظت کارکنان، اسناد و فناوری اطلاعات یگان، مطابق ضوابط و مقررات جاری دستگاه اجرایی می‌­باشد.

۴ـ تأیید صلاحیت فردی کارکنان یگان برای استخدام و امور اداری با عضویت­‌های مختلف (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) ، برابر قوانین و مقررات جاری، برعهده مبادی ذی­ربط دستگاه اجرایی می­‌باشد.

۵ ـ تأیید صلاحیت کارکنان یگان برای انجام مأموریت انتظامی، حفاظتی و بکارگیری سلاح و مهمات و امور مرتبط با آنها، برعهده سازمان حفاظت اطلاعات ناجا می­‌باشد.

۶ ـ تأیید صلاحیت امنیتی و مکتبی کارکنان نیروهای مسلح مأمور به یگان، برابر قوانین و مقررات جاری، به عهده مبادی ذیربط سازمان متبوع در نیروهای مسلح می‌باشد.

۷ـ حکم مأموریت کارکنان یگان و کارکنان مأمور از نیروهای مسلح به یگان، برای انجام مأموریت­‌های انتظامی، حفاظتی و اداری، توسط فرمانده یگان صادر خواهد شد.

ماده۱۲ـ ضوابط آموزشی یگان:

۱ـ کلیه کارکنان یگان موظفند متناسب با شغل خود، آموزش­‌های انتظامی، حفاظتی، تخصصی و توجیهی مرتبط با مأموریت و وظایف یگان را طی نمایند.

۲ـ آموزش­‌های انتظامی و حفاظتی کارکنان یگان اعم از عمومی و تخصصی و اعلام کفایت آموزش آن­ها، پس از تأمین اعتبار توسط دستگاه اجرایی، برعهده ناجا می‌­باشد.

۳ـ آموزش­‌های تخصصی و توجیهی مورد نیاز کارکنان یگان در ارتباط با وظایف و مأموریت­‌های موضوعی ـ تخصصی و ملاحظات خاص دستگاه اجرایی، بر عهده دستگاه متبوع می‌­باشد.

۴ـ آن دسته از کارکنان یگان که با هماهنگی دستگاه اجرایی، تحت نظر مراجع قضایی تعلیمات و آموزش­‌های لازم را طی می‌‌‌کنند، پس از تحصیل کارت ویژه ضابطان قضایی، در حوزه استحفاظی و حدود وظایف خود، جزء ضابطان خاص قضایی محسوب می­شوند.

فصل پنجم ـ دستورات هماهنگی:

ماده۱۳ـ راهبری، هدایت و نظارت کلان امور یگان­ها، توسط ستاد کل انجام می‌پذیرد.

ماده۱۴ـ ضوابط و مقرراتی که برابر مفاد این دستورالعمل به تصویب ستاد کل می‌رسند، برای کلیه دستگاه­های اجرایی، سازمان­ها و بخش­های مرتبط با یگان لازم‌الاجراء می‌باشند.

ماده۱۵ـ یگان­هایی که تاکنون با مجوز ستاد کل تشکیل شده­­اند، مکلفند دستورالعمل مربوط را براساس این ضوابط بازبینی و سیر تصویب را طی نمایند.

ماده۱۶ـ فرماند­هان یگان‌­ها، به منظور بهبود انجام مأموریت و وظایف محوله، در چارچوب این دستورالعمل، برابر تدابیر بالاترین مقام دستگاه اجرایی، با سایر بخش­‌های دستگاه متبوع، تعامل برقرار ­می­‌نمایند.

ماده۱۷ـ ناجا و سایر سازمان‌­های نیروهای مسلح در محدودة مقدورات و مقررات خود از یگان­‌ها، پشتیبانی عملیاتی می‌­نمایند.

ماده۱۸ـ مرجع حل و فصل هرگونه موارد اختلافی بین دستگاه­‌های اجرایی و سازمان­‌های لشکری درخصوص یگان­‌ها، در راستای اجرای دستورالعمل­‌های ابلاغی، ستاد کل می­‌باشد.

ماده۱۹ـ مرجع تعیین خطوط فاصل حوزه مأموریت یگان‌­ها با دستگاه‌­های اجرایی و سازمان‌­های لشکری، ستاد کل می‌­باشد.

ماده۲۰ـ مرجع تفسیر و اصلاح این دستورالعمل و دستورالعم‌ل­های اختصاصی تشکیل یگان دستگاه‌­های اجرایی، ستاد کل می‌‌باشد.

ماده۲۱ـ این دستورالعمل در پنج/۵ فصل و بیست و یک/۲۱ ماده و هشت/۸ تبصره در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ به تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء می‌­باشد.

ضابط قضایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر