کد خبر: 582808 A

رییس شرکت ملی‌نفتکش ایران در پاسخ به ایلنا:

رییس شرکت ملی‌نفتکش ایران با بیان اینکه کشتی نفتکش سانچی بیمه شده بود، گفت: محموله این کشتی به صورت FOB توسط خریدار محموله یعنی کره جنوبی بیمه شده است و تمام مسائل بیمه‌ای برای محموله کره جنوبی پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیان ارثی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی در پاسخ به سوال ایلنا، مبنی بر اینکه عدم تمایل بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد سانچی با کشتی باری چینی را پیچیده کند. چه تدابیری برای این مساله در نظر گرفته شده است؟، گفت: اولا که خسارت جبران ناپذیر است. خسارات معنوی این حادثه زیاد بود و نمی‌شود فرزندی که دیگر پدر ندارد و یا زوجی که با هم سوختند را جبران کرد.

رییس شرکت ملی نفتکش بر لزوم پیگیری مسائل حقوقی این حادثه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه کشتی نفتکش بیمه بود و محموله را که کشور کره‌جنوبی خریداری کرده بود، بیمه کرده است.

وی ادامه داد: ما بعد از بحران چند کار را در اولویت قرار داریم که یکی از آنها احقاق حق و حقوق ما است. میزان تقصیر در حال مشخص شدن است. سازمان بنادر، شرکت ملی نفت کش، وزارت خارجه این کار را دنبال می‌کنند. با رمز گشایی از جعبه سیاه، این کار معنادارتر است. فکر نمی‌کنم قادر نباشیم تا احقاق حقوق کنیم.

کیان‌ارثی اظهار کرد: کشتی کاملا غرق شد و باید تعیین تکلیف شود. چینی‌ها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی بیش از بیست دقیقه را ندارند زیرا داخل آن پر از مواد سمی است.

رییس شرکت ملی نفتکش به جزئیات پوشش بیمه نفتکش سانچی پرداخت و گفت: نفتکش بیمه بدنه بود که شرکت‌های بیمه خارجی ۷۰ درصد و شرکت بیمه ملت و البرز ۳۰درصد آن را بیمه کرده بودند. بیمه شخص ثالث که شامل آلودگی دریا و جان بود نیز با حداکثر سطح بیمه انجام شده است.

وی گفت:‌ محموله این کشتی هم به صورت FOB توسط خریدار محموله یعنی کره جنوبی بیمه شده است و تمام مسائل بیمه‌ای برای محموله کره جنوبی پوشش می‌دهد.

کیان‌ارثی با بیان اینکه طبق قراردادی که با کره جنوبی داریم هر هفته محموله‌ای از عسلویه به این مقصد ارسال می‌کنیم گفت: در ماه چهار محموله نفتی به سمت بنادر کره‌جنوبی ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: کشتی نفتکش سانچی هشتمین بار خود را به سمت بندر کره‌جنوبی حمل می‌کرد و از ۱۵ دسامبر برنامه بارگیری کشتی در عسلویه صورت گرفته بود.

رییس شرکت ملی نفتکش در پاسخ به این پرسش که چگونه ورود به کشتی مقدور نبود اما جعبه سیاه از آن خارج شد، اظهار کرد: چالش‌ها زیادی وجود داشت. در شب قبل از ورود عملیات امداد نیروهای چینی، توسط دوربین حرارت سنج، کشتی اسکن شد و نشان داد از محل پاشنه کشتی امکان ورود است. از این رو آنها به وسیله سبد وارد کشتی شدند اما امکان حضور بیش تر از بیست دقیقه نبود و توانستند جعبه سیاه را به دست آوردند. وجود گاز سمی و  بدی آب و هوا اجازه بیشتر ماندن را نمی‌داد تا پیکرها شناسایی و خارج شوند.

 

نفتکش سانچی کیان ارثی رییس شرکت ملی نفتکش ایران
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر