خبرگزاری کار ایران

یادداشت صدیقه ببران؛

جا‌ی‌خالی دیپلماسی رسانه‌ای فعال

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۰۳۵

استاد علوم ارتباطات تاکید کرد: توصیه می‌شود که وزارت امور خارجه و بخش رسانه و ارتباطات دولت حتما قبل از سفرهای بین‌المللی رییس‌جمهور با یک برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درست، تیم رسانه‌ای حرفه‌ای  انتخاب کرده و  دوره‌های آموزشی لازم حضور در مجامع بین‌المللی را برای تیم رسانه‌ای همچنین برای سایر افراد همراه با رئیس‌جمهور در راستای رعایت پروتکل‌های تشریفات بین‌المللی و تعامل موثر با رسانه‌های بین‌المللی و سایر هیات‌ها برگزار نمایند. امید است که در سفرهای آتی بین‌المللی هیات‌های رسمی کشور، ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای بتواند به افزایش قدت نرم جمهوری اسلامی ایران منتهی شود.

به گزارش ایلنا، صدیقه ببران، استاد ارتباطات در یادداشتی با عنوان "جا‌ی‌خالی دیپلماسی رسانه‌ای فعال" نوشت:

اگرچه حضور رییس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصت مغتنمی برای تعامل موثر کشور با مجامع بین المللی است اما اینکه دستاوردهای مهم این سفر چه بوده و چه خواهد بود همواره باید مورد ملاحظه قرارگیرد.
جای بسی خوشحالی است که رئیس جمهور در مجمع  عمومی سازمان ملل متحد طبق سنوات سخنراتی کردند- فارغ از اینکه چه قدر مطالب، جدید یا تکراری بوده است – و البته با سوغات پس گرفتن لوح‌های هخامنشی پس از سال‌ها تلاش دیپلمات‌ها،  به ایران بازگشتند. ولی بیش از این ها انتظار همه از حضور هیات ایرانی در چنین مجامعی استفاده از این فرصت‌های منحصربه‌فرد به جهت تاثیر مثبت و موثر در افکار عمومی جهانی می‌باشد. لذا انتظار می‌رفت آقای رئیس‌جمهور و هیات همراه این نکته مهم را که اصطلاحا به آن "دیپلماسی رسانه‌ای فعال" اطلاق می‌شود؛ مد نظر قرار داده و به عنوان دستاورد و سوغات مهم سفر برایمان به ارمغان می آوردند.

همان طور که می‌دانیم روسای جمهور کشورهای دیگر در این حوزه بسیار فعال هستند و تیمی که آنها را همراهی می‌کند، بسیار قوی است. زمانی که در عرصه جهانی قرار است بازیگری صورت گیرد لازم و ضروری است که افراد حرفه‌ای در عرصه رسانه‌  و به ویژه رسانه های بین المللی را در اختیار داشته باشید. اما به نظر می‌رسد تیمی که جناب رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند  نه تنها به جهت رسانه‌ای چندان حرفه‌ای نبودند، حتی با پروتکل‌های تشریفات بین‌المللی نیز آشنایی نداشتند. این اتفاق باعث می‌شود که نه تنها تاثیر لازم را بر افکار عمومی جهان نداشته باشیم بلکه بهانه‌ای برای تحقیر کشورمان به دست رسانه‌های بیگانه بدهیم.

آقای رییس‌جمهور به عنوان نماینده ملت ایران در سازمان ملل متحد حضور داشتند و البته در پایان سفر گفتند صدای ما امسال رساتر بود اما علیرغم این ادعا از دیدگاه صاحب نظران حوزه رسانه این صدا اگر هم بلند بوده، تاثیر مثبتی در جهت ارتقای محبوبیت کشورمان در جهان برجای نگذاشته است و به نظر می‌رسد این کاستی به جهت حضور تیم غیر حرفه ای است که ایشان با خود به همراه برده، افرادی که نه حرفه‌ای عرصه رسانه و تبلیغات بودند نه عالم عرصه دیپلماسی رسانه‌ای. به طوری که نه در رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های جهانی و نه رسانه‌های مجازی نه تنها ابعاد مثبت حضور رئیس‌جمهور به خوبی پوشش داده نشد بلکه جریان‌سازی منفی گسترده‌ای نیز با پخش برخورد نامناسب تیم همراه با سایرین به تصویر کشیده شد.

توقع می‌رفت مجموعه وزارت امور خارجه، معاونت ارتباطات ریاست جمهوری و شورای اطلاع‌رسانی دولت برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی و آنهم در معیت رئیس‌جمهور افراد کاملا مجرب رسانه‌ای و آموزش‌دیده را انتخاب و به همراه رئیس‌جمهور اعزام می‌کردند. افرادی که علاوه بر آشنایی با محیط‌های بین‌المللی و پروتکل‌ها بتوانند در رقابت با سایر رسانه‌ها دست بالا را داشته و پوشش خبری منحصر به فردی را برای داخل کشور و البته در عرصه رسانه‌های بین‌المللی فراهم آورند. بنابراین یکی از مباحثی که مطرح می‌شود این است که تیم اعزامی از ایران در مجامع بین‌المللی باید در جهت ارتقای  قدرت نرم کشور تلاش کنند و این امر تنها زمانی میسر خواهد بود که بتوانند دیپلماسی رسانه‌ای موثری را در همه جهات به کار گیرند.

در این راستا مهم‌ترین کاری که باید در جهت تحقق دیپلماسی رسانه‌ای و ارتقای منافع ملی صورت گیرد، تولید محتوای حرفه‌ای مفصل و متعدد برای مصرف داخل و همچنین رسانه‌های مختلف جهان باشد. در این شرایط رییس‌جمهور و دیپلمات‌های همراه نیازمند مشاورین رسانه‌ای برتر هستند که رسانه‌های خارجی را به خوبی شناخته و به رقابت موثر با آنها بپردازند. با این روش نه تنها آبرو و حیثیت و شهرت کشور به خوبی حفظ می‌شود، بلکه پیام خودشان را نیز به سهولت و هنرمندانه به جهانیان می‌رسانند. اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده بلکه ما شاهد حضور افراد غیر حرفه‌ای در این تیم بودیم که میزان تاثیرگذاری آنها در رسانه‌های بین‌المللی به شدت پایین بوده است. لذا توصیه می‌شود که وزارت امور خارجه و بخش رسانه و ارتباطات دولت حتما قبل از سفرهای بین‌المللی رییس‌جمهور با یک برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درست، تیم رسانه‌ای حرفه‌ای  انتخاب کرده و  دوره‌های آموزشی لازم حضور در مجامع بین‌المللی را برای تیم رسانه‌ای همچنین برای سایر افراد همراه با رئیس‌جمهور در راستای رعایت پروتکل‌های تشریفات بین‌المللی و تعامل موثر با رسانه‌های بین‌المللی و سایر هیات‌ها برگزار نمایند. امید است که در سفرهای آتی بین‌المللی هیات‌های رسمی کشور، ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای بتواند به افزایش قدت نرم جمهوری اسلامی ایران منتهی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز