خبرگزاری کار ایران

رئیسی در همایش مدیران سراسر کشور:

نگاه ما به انجام کارها باید نگاه «ما می‌توانیم» باشد/ باید برای هدایت نقدینگی به طرف تولید و کار مولد برنامه‌ریزی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۶۴۳

رئیسی با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای این سیاست‌ها از سوی همه شرکت‌های صادراتی، گفت: اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیأت مدیره آن شرکت باید عزل شوند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در همایش مدیران سراسر کشور که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد گفت: در این کره خاکی همه مدعی خدمت هستند و در دنیای امروز قدرت‌های بزرگ هم می‌خواهند خدمت کنند اما نگاهشان نگاه مادی و انسان مدارانه است و قدرت‌های بزرگ رسماً اعلام می‌کنند هر جا نفعمان باشد برای خدمت حضور پیدا می‌کنیم.

وی افزود: باید سال نو روحیه جدید و نگاه تحولی داشته باشیم. برخی دیگر از باب دلسوزی و نوع دوستی خدمت می‌کنند. یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است. نوع دیگری از خدمت، خدمت برای خداست. راه جلب رضایت خدا، خدمت به مردم و گره‌گشایی از کار مردم است.

رئیس جمهور گفت: در بهار قرآن و بهار رمضان، انسان باید خود را در معرض قرار دهد و تا نسیم رحمت به دل بوزد و دل الهی و ربانی شود. یکی از زمینه‌ها و مسیرهای مهم برای قرب الی الله خدمت است. خدمت هم نگاه مادی دارد و هم نگاه انسان مدارانه و هم نگاه الهی دارد. سه نگاه به خدمت وجود دارد. نگاه اول نگاه مادی گرایانه است و در این کره خاکی با هشت میلیارد انسانی که به نام انسان نفس می‌کشند همه مدعی خدمت به انسان هستند. هیچ کسی نیست که بگوید ما نمی‌خواهیم به انسان خدمت کنیم اما خدمت از چه دری و از چه انگیزه‌ای. خدمت با نگاه مادی خدمت منفعت‌گرا یا منفعت محور است. اساس نفع است و ببینیم در کجا نفع است آنجا خدمت اتفاق بیفتد. این یک نگاه است، نگاهی منفعت‌محور و منفعت‌گرا.

وی در ادامه تصریح کرد: در دنیا امروز قدرت‌های بزرگ نمی‌گویند ما در آفریقا می‌خواهیم غارت کنیم بلکه می‌گویند می‌خواهیم خدمت کنیم اما نگاهشان نگاه مادی است و رسماً اعلام می‌کنند هر جایی که نفعمان باشد آنجا حضور پیدا می‌کنیم.

رئیسی گفت: برخی دیگر از باب دلسوزی و نوع دوستی خدمت می‌کنند. یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است. نوع دیگری از خدمت، خدمت برای خداست. راه جلب رضایت خدا، خدمت به مردم و گره‌گشایی از کار مردم است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاهمان باید نگاه مردم‌داری و انقلابی باشد و نگاه ما به انجام کارها باید نگاه «ما می‌توانیم» باشد. ما با همه کشورها در دنیا تعامل داریم. با همه کشورهای دنیا به صورت متوازن تعامل داریم و کار را به لبخند چند کشور گره نزدیم و کسانی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند زمینه آن کاملاً فراهم است.

وی افزود: ارتباطات از ابتدا بر همین روال دنبال شده است. دولت در سال جاری مهم‌ترین وظایف را بر عهده دارد. دولت وظایف سنگینی دارد که باید با مسئولیت پذیری آنان را انجام دهد. فرافکنی با اینکه یک بخش بگوید من کار خود را انجام داده ام و بخش دیگر کار را پیش نبرده است قابل قبول نیست. گاهی در دولت به دوستان مطرح می‌کنم چه کاری است که مسئولیت حل آن از میزی که دور آن نشسته ایم بیرون است. وزارتخانه‌ها باید بنشینند و با هماهنگی کار را پیش ببرند. باید با همکاری مجموعه کشور را اداره کنیم. اداره کشور نیازمند ارتباط وسیعی بین بخش اجرایی، قضائی و نیروهای مسلح و همه نهادهای انقلاب است.

رئیسی گفت: ما برای مسائل مختلف در کشور باید تلاش کنیم. مسئله فرهنگی بسیار مهم است. حفظ هویت اسلامی و هویت ملی ما بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: همه دانشمندان و چهره‌های فرهنگی باید برای حفظ جایگاه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانی اسلامی باید توجه کنند. این یک بخشی از کار است که وظیفه همگان است هیچگاه کوتاهی نکند. اما امروز مسئله مهم در کنار همه توجهاتی که باید در مسائل فرهنگی شود موضوع اقتصاد و دغدغه‌های اقتصادی است.

رئیس جمهور گفت: امروز با اقدامات و امکانات زمینه فراهم است که اقشاری از مردم از نگرانی نجات پیدا کنند و شغل متناسبی برای فرزندان آنها فراهم شود. امروز مادری رنج می‌برد که بچه‌های تحصیل‌کرده‌اش کنار سفره نشسته‌اند. در حرم امام رضا خادم بودم مادری به من می‌گفت ما چند نفر هستیم شما برای یک نفر از فرزندان من شغل ایجاد کنید ما سعی می‌کنیم با درآمدی که همان یک نفر دارد زندگی کنیم.

وی افزود: با یک حرکت و اقدام مانند ایجاد شغل یک خانواده شادکام می‌شود. متصدیان و کارکنان، کار مردم را به تأخیر نیندازند.

رئیسی تصریح کرد: چرا این کار برای چند ماه و روزها به تأخیر افتاد. می‌توانست در زمان خودش انجام شود و خانواده‌های زیادی را از نگرانی بیرون بیاورد، تولید را رونق بدهد، در تولید از مانعی پیشگیری کند، یک کارآفرین یا سرمایه‌گذار را امیدوار به سرمایه‌گذاری کند.

وی در ادامه افزود: صمیمانه نسبت به تلاش‌هایی که سال گذشته انجام شده باید تقدیر کنم. سال نو، روحیه جدید و نگاه تحولی. محور بحث مقام معظم رهبری در مشهد مقدس مسئله تحول بود.

رئیس جمهور گفت: اول تحول در درون است. از خداوند بخواهیم این تحول را در ما ایجاد کند. نگاه ما نگاه مردم‌داری باشد، نگاه ما نگاه انقلابی و جهادی باشد، نگاهمان به انجام کارها نگاه ما می‌توانیم باشد. نمی‌شود، بودجه و اعتبار نیست، مگر شده، اگر می‌شد تا حالا انجام می‌دادند، این‌ها نگاه‌های یأس‌آور است، هم یاس در عامل و هم در مردم ایجاد می‌کند.

وی افزود: نگاه تحولی خواستن، دانستن، توانستن ایجاب می‌کند، یعنی معلوم شود که هم در آن دانش وجود دارد هم می‌خواهیم و هم می‌توانیم انجام دهیم. می‌خواهیم، می‌دانیم، می‌توانیم امیدبخش است هم برای عمل‌کننده و اجراکننده و هم بر کسانی که با او در ارتباط هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به معضل اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن، تاکید کرد که این موضوع باید حل شود و جلوی اضافه برداشت این چند بانک به طور قاطع گرفته شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای این سیاست‌ها از سوی همه شرکت‌های صادراتی، تاکید کرد: اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیأت مدیره آن شرکت باید عزل شوند.

رئیس جمهور گفت: وقتی شعار سال برجسته می‌شود باید توجه همه مدیران، دانش‌پژوهان و دانشمندان نسبت به این نقطه معطوف شود.

رئیسی با اشاره به شعار سال گفت: موضوع اقتصاد که رهبر انقلاب تبیین فرمودند باید مورد توجه تمام مدیران کشور باشد. قبل از این هم موضوع تورم در دستور کار بود اما وقتی این موضوع برجسته می‌شود باید تمام مدیران کشور به بحث تورم توجه کنند. باید به طور مداوم به مردم گزارش داد و کاستی‌ها برای مردم تبیین شود. ما باید در عمل به مردم نشان دهیم که نسبت به تعهداتمان پایبندیم.

وی افزود: در اولین ساعتی که من در جلسه تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز عرض کردم در دولت مشکلات جدی وجود دارد که اول کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بود و دوم مسئله کرونا و مشکلاتی بود که مردم داشتند و همچنین مسئله تورم سایر مسائل مختلفی در حوزه اجتماعی و اقتصادی کشور بود که درگیر با آن بود.

رئیسی تصریح کرد: اگر نقدینگی کنترل نشود و نقدینگی ایجاد شده به سمت تولید و کار مولد هدایت نشود، کاری خطرناک است که به هر جا بخورد مانند سیل بنیان‌کن خواهد بود.

وی افزود: باید برای هدایت نقدینگی به طرف تولید و کار مولد برنامه‌ریزی کرد و کارهای غیرمولد را پرهزینه کرد.

رئیس جمهور گفت: تأمین مالی را به سمت مردم و بازار ببریم. اگر مردم و بازار تبدیل به منبع تولید شوند بسیار مهم است.

وی در ادامه تاکید کرد: در گزینش افراد و انتخاب همکاران به صلاحیت‌های واقعی توجه شود و در استان‌ها بومی گزینی را رواج دهید. نیاز نیست در برخی استان‌ها مدیرانی از تهران انتخاب شوند و باید از همان مدیران استانی استفاده شود. برخی شرکت‌ها در تهران دفتر و کارمند دارند در صورتی که نیاز به این کار نیست و این موضوع هزینه‌های زیادی را برای آن شرکت‌ها رقم می‌زند.

رئیسی گفت: خواهش می‌کنم وزرا توجهی به دفاتر شرکت‌هایی که در تهران فعال هستند کنند و میزان هزینه و بازدهی این شرکت‌ها را محاسبه کنند. ما باید کار جهادی انجام دهیم و این مهم با اراده تصمیم و هدف میسر می‌شود. در حرکت جهادی باید دشمن را پیش روی خود ببینیم زیرا دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کنیم. ما امروز به گستردگی همه داشته‌هایمان از سوی دشمن تهدید می‌شویم و انتظار از دولت انقلابی این است که با حرکت‌های جهادی سریع مشکلات را حل کند و انتظار مردم از دولت ایجاب می‌کند که یک کار متفاوتی انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز