خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران اعلام کرد

گام‌های اساسی سازمان انرژی اتمی در راه ارتقای کیفیت و استانداردسازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۵۳۵

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران گفت: پیش‌بینی یا انتظاری که از مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی می‌رود، این است که نظام استانداردسازی را به صورت پویا در سطح صنعت هسته‌ای استقرار دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری سازمان انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر مدیریتی و راهبردی جدید خود گام‌های بلندی را در جهت اعتلای صنعت هسته‌ای برداشته است و برنامه‌ریزی‌ و هدف‌گذاری‌های مهمی در خصوص ارتقاء سطح کیفی در حوزه استانداردهای اتمی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در دوره جدید مدیریتی، تغییراتی در ساختار این سازمان اعمال شد و با تدوین سند جامع راهبردی در افق ۲۰ ساله، موجبات ارتقای ایمنی، استانداردسازی، صنعتی‌سازی و تجاری سازی و ... در آن فراهم شد.

در ماه‌های گذشته و با تاکیدات محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی تاسیس شد؛ مجموعه‌ای نوپا که با توجه به سیاست‌های جدید و توسعه‌ای صنعت هسته‌ای و نگاه ژرف و دقیق رییس سازمان و با هدف اعمال یک مدیریت یکپارچه و جامع در حوزه کیفیت و استانداردسازی تشکیل شده است.

این پایگاه خبری در نخستین روزهای سال ۱۴۰۲ با جواد کریمی‌ثابت، معاون سازمان و رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران، درباره عملکرد این معاونت در سالی‌ که گذشته و نیز برنامه‌های جاری گفت‌وگو کرده است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: فرارسیدن سال جدید را به همه همکاران عزیزم در سازمان انرژی اتمی ایران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سال ۱۴۰۲؛ سالی سرشار از خیر و برکت برای همه همکاران و مردم عزیز کشور باشد.

جواد کریمی‌ثابت تصریح کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران، مجموعه ای نوپاست که با توجه به سیاست‌های جدید و توسعه‌ای صنعت هسته‌ای و نگاه ژرف و دقیق رییس محترم سازمان در شناسایی فقدان یک مدیریت یکپارچه و جامع در حوزه کیفیت و استانداردسازی در سازمان، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به نگاه ویژه به موضوع بومی‌سازی و نیز توسعه شتابان و همه جانبه فناوری هسته‌ای در سند برنامه‌ ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی و نیز وظایف قانونی که با تصویب «قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد» بر عهده تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان انرژی اتمی گذاشته است، ضرورت تاسیس مرکزی برای استقرار و راهبری نظام جامع و یکپارچه استانداردسازی و کیفیت در صنعت هسته‌ای را بیش از پیش نمایان ساخت.

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران عنوان کرد: با عنایت به نگاه ویژه و حمایت‌های همه جانبه مهندس اسلامی رییس محترم سازمان، اقدامات موثری برای شکل‌گیری و تثبیت این مجموعه در سال ۱۴۰۱ انجام شد که از جمله می‌توان به بحث تدوین و تصویب ساختار سازمانی و شرح وظایف و ماموریت‌های مرکز اشاره کرد.

کریمی‌ثابت درباره بزرگترین چالش‌هایی که در این معاونت در سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بوده‌اند و توانسته‌اند از آن عبور کنند؛ توضیح داد: همواره ایجاد یک مجموعه جدید، نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی برای تدوین و تصویب ساختار سازمانی، تامین زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی لازم، تامین نیروی انسانی و بودجه لازم برای انجام فعالیت‌ها و از همه مهم‌تر جانمایی در ساختار سازمانی کل مجموعه و تبیین شرح وظایف و ماموریت‌ها است، که الحمدلله با حمایت‌های ریاست و معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و به ویژه مجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار موثری در تمام بخش‌هایی که عنوان شد، انجام پذیرفت.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهمی که داشتیم؛ بحث تدوین و شفاف‌کردن شرح وظایف مرکز و تعیین مرزهای فعالیت این مجموعه با سایر بخش‌های سازمان بود، که با لطف خداوند متعال و با همراهی ریاست و معاونان سازمان انرژی اتمی ایران که ذی‌ربط و ذی‌نفع بودند، این موضوع به بهترین شکل انجام شد.

کریمی ثابت بیان کرد: اکنون حدود وظایف و ماموریت‌های مرکز به خوبی تعیین شده و چالش اساسی مجموعه در حوزه شرح وظایف و ساختار سازمانی حل شده است.

وی با اشاره به چالش دوم در این معاونت گفت: دومین چالش، بحث تصویب ساختار سازمانی از طریق مجاری قانونی به ویژه در سازمان اداری و استخدامی کشور بود. خوشبختانه بازهم با پیگیری‌هایی که ریاست سازمان و همکاران معاونت توسعه و مدیریت منابع داشتند، تشکیل مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران به صورت رسمی به تصویب رسید و ساختار کلی مرکز و معاونت‌های آن ابلاغ شد، البته لازم است این موضوع تا تصویب تشکیلات تفصیلی به صورت جدی پیگیری شود.

کریمی‌ثابت ادامه داد: چالش دیگر بحث نیروی انسانی بود؛ هنگامی‌که یک مجموعه‌ جدید شکل می‌گیرد، نیاز است نیروی انسانی متناسب و متخصص را در مجموعه‌اش جذب کند و بتواند آن‌ها را آموزش دهد و در راستای ماموریت‌هایی که در نظر دارد؛ تربیت کند، که این مهم با دو فراخوان عمومی در داخل و خارج از صنعت در حال انجام است و ادامه فرایند جذب نیرو در سال ۱۴۰۲ پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به شاخص‌ترین اقدامات انجام شده در این مرکز گفت: از جمله اقداماتی که در سال ۱۴۰۱ در این مرکز انجام شد، می‌توان به آسیب‌شناسی وضع موجود صنعت هسته‌ای در حوزه استانداردسازی، انجام مطالعات تطبیقی متعدد به ویژه در مورد کشورهای پیشرو در فناوری هسته‌ای با هدف شناسایی نظام استانداردسازی هسته‌ای در این کشورها، بررسی نظام‌های استانداردسازی سایر دستگاه‌های کشور از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت نفت، برقراری ارتباط موثر با سازمان ملی استاندارد ایران و معرفی مرکز به بخش‌های مختلف این سازمان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای همکاران مرکز و دریافت نظرات خبرگان داخل و خارج صنعت هسته‌ای و نیز تدوین پیش‌نویس «روش اجرایی تدوین و بازنگری استانداردهای هسته‌ای» و «آیین‌نامه شورای عالی استاندارد هسته‌ای» اشاره کرد که پس از تایید ریاست سازمان از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی خواهند شد.

معاون سازمان درباره مهمترین برنامه‌ها و اقداماتی که برای سال ۱۴۰۲ در نظر دارند؛ اظهار کرد: خوشبختانه چالش‌های اولیه ما نظیر بحث ساختار و تشکیلات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی به سمت حل شدن می‌رود و بخش عمده این چالش‌ها مرتفع شده است.

وی اضافه کرد:‌ در سال ۱۴۰۲ تمرکز ما براساس اجرایی کردن برنامه در نظر گرفته شده در سطح صنعت هسته‌ای با هدف ایجاد ساختاری واحد، مقتدر و یکپارچه با اعتبار و ضمانت اجرایی لازم برای مدیریت و راهبری نظام کیفیت و استانداردسازی با تمرکز بر رفع نیازهای حال و آینده کشور در سطح صنعت هسته‌ای خواهد بود.

وی افزود: جذب و آموزش نیروی انسانی لازم، آغاز فرایند تامین تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای مرکز و سایر موضوعات نیز به موازات در دستور کار خواهد بود.

کریمی ثابت تاکید کرد: بنابراین مهمترین موضوعی که امسال دنبال خواهد شد؛ جاری کردن نظام جامع مدیریتی طراحی شده در سطح صنعت هسته‌ای است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این معاونت در دوره مدیریتی جدید به چه جایگاهی در سطح سازمانی و برون سازمانی دست یافته است و چشم‌ انداز این معاونت تا پایان دولت سیزدهم چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: موضوع کیفیت و نظام استانداردسازی؛ مقوله‌ای پویا محسوب می‌شود و به صورت یک فرایند دایمی در حال حرکت است. پیش‌بینی یا انتظاری که از مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی می‌رود، این است که نظام استانداردسازی را به صورت پویا در سطح صنعت هسته‌ای استقرار دهد.

کریمی ثابت تصریح کرد: به امید خدا در تلاش هستیم تا در راستای منویات ریاست سازمان انرژی اتمی ایران بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم مجموعه‌ای چابک، مسوولیت‌پذیر و منضبط در سطح صنعت هسته‌ای ایجاد کنیم که همگام با توسعه سایر بخش‌های صنعت هسته‌ای قادر به پشتیبانی و رفع نیازهای صنعت باشد.

وی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های این مرکز تدوین استانداردهای ملی و سازمانی هسته‌ای مسأله محور با هدف رفع نیازهای واقعی صنعت، مشارکت فعال و موثر در تدوین استانداردهای بین‌المللی نظیر ISO، IEC، OIML و غیره، آموزش، توسعه و ترویج استانداردسازی و به طور کلی ارتقای اندیشه، نگرش و رفتار همکاران صنعت هسته‌ای درباره موضوع استاندارد، استقرار، ارزیابی انطباق و صدور گواهی‌نامه در سطح محصول و خدمت، فرایند، شخص و نهاد و مراقبت و نظارت بر استمرار استقرار خواهد بود. از دیگر موضوعاتی که در مرکز دنبال خواهد شد مباحث اندازه‌شناسی هسته‌ای نظیر قابلیت ردیابی اندازه‌شناختی (Metrological Traceability)، کالیبراسیون و سایر موارد مرتبط خواهد بود.

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران گفت: حوزه آزمون‌های هسته‌ای، موضوع بسیار مهمی است که سازمان انرژی اتمی ایران توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد. در صنعت هسته‌ای برگزاری تعداد فراوانی از آزمون‌های ضروری به دلیل نداشتن تجهیزات و یا نیروی انسانی متخصص امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: همت و تلاش ما بر این است که مطابق با منویات ریاست سازمان، این نیاز کلیدی را با شبکه‌سازی در داخل کشور و نیز تامین تجهیزات منحصر به فرد رفع کنیم.

وی عنوان کرد: به حتم نهادینه شدن استانداردسازی در سطح صنعت هسته‌ای منجر به افزایش کیفیت محصولات و خدمات سازمان، افزایش بهره‌وری، توسعه پایدار و نوآورانه فناوری هسته‌ای در کشور خواهد شد. امیدواریم در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، حمایت‌ها و رهنمودهای ریاست محترم سازمان، همراهی و همکاری معاونت‌ها و شرکت‌های تابعه سازمان و نیز کارکنان متعهد، متخصص و مدیران توانمندی که در مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی وجود دارد، بتوانیم این ماموریت را به نحو احسن به انجام رسانیم.

معاون سازمان و رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران در توصیف این معاونت اظهار کرد: باید بگویم واژه‌های «استانداردسازی»، «ارتقای کیفیت و بهره‌وری» و «توسعه نوآورانه»؛ توصیف مناسبی از فعالیت‌ها و ماموریت‌های این مرکز هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز