خبرگزاری کار ایران

محبی‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:

باید امکانات دیپلماسی را در خدمت مهار تورم قرار دهیم/ هرچه گزارش‌های درست ارائه دهیم، دولت، بخش‌خصوصی و جامعه صادقانه به هم پیوند می‌خورند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۴۹۹

نماینده ادوار مجلس گفت: متاسفانه برنامه توسعه هفتم، رشد اقتصادی صادرات، تقلیل‌گرایی در واردات، همه این موارد به مساله تورم ارتباط پیدا می‌کند و رهبر انقلاب هم در این خصوص، تأکید بر مهار تورم دارند و ما نسبت به اینکه بتوانیم در تورم عقب‌گرد و پسرفتی ایجاد کنیم فعلا نمی‌توانیم آن همت را داشته باشیم اما مهار تورم می‌تواند بزرگترین کاری باشد که سرآغاز شکنندگی در تورم و رسیدن به اهداف مثبت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مطرح باشد.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که رهبر انقلاب به مناسبت فرا رسیدن سال نو، در پیام نوروزی خود، « مهار تورم و رشد تولید» را به عنوان شعار سال جدید معرفی کردند. ارزیابی شما چیست، گفت: باید از حساسیت و همت رهبر انقلاب سپاسگزار بود زیرا تورم ام‌الفساد پیشرفت، ترقی و توسعه هر جامعه‌ای است و امروز یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای پیشرفته، تورم جهانی است. البته تورم در اقتصاد ایران ریشه ساختاری و مدیریتی دارد و خیلی با فوریتی که تورم جهانی به خود گرفته متفاوت است.

وی افزود: در چند سال اخیر، مساله تورم، یک منفذی برای اختلال در نظام مالی، بودجه‌ریزی، رشد، تولید اقتصادی و همچنین برای سرمایه‌گذاری‌هایی که متخاصمان ایران عزیز برای خودشان پیشه کردند بود و متاسفانه مساله تورم در اقتصاد ایران، ریشه اصلی در کسری بودجه و خلق وحشتناک پول توسط همه دولت‌ها بوده که ما آثار بسیار بد آن را در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی می‌بینیم. هل دادن طبقه متوسط جامعه به سوی خط فقر و همچنین وضعیت بسیار خطرناک فقرا و کسانی که درآمد پایین دارند، از نشانه‌های بارز آن است. بنابراین در حالی که دولت‌ها تا حدی که از دستشان برآمده از امداد بودجه، دریغ نکردند اما تا مساله تورم مهار نشود، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درست و حسابی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه برنامه توسعه هفتم، رشد اقتصادی صادرات، تقلیل‌گرایی در واردات، همه این موارد به مساله تورم ارتباط پیدا می‌کند و رهبر انقلاب هم در این خصوص، تأکید بر مهار تورم دارند و ما نسبت به اینکه بتوانیم در تورم عقب‌گرد و پسرفتی ایجاد کنیم فعلا نمی‌توانیم آن همت را داشته باشیم اما مهار تورم می‌تواند بزرگترین کاری باشد که سرآغاز شکنندگی در تورم و رسیدن به اهداف مثبت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مطرح باشد. رهبر انقلاب در عین حال مساله تولید را هم جدی گرفتند که این دو با هم، ارتباط و به هم‌آمیختگی دارد که ان‌شاء‌الله در مرحله اول، تیم اقتصادی دولت، آقای رئیس‌جمهور و همچنین عواملی که می‌توانند در حوزه بخش‌خصوصی و حکمرانی در تبدیل این شعار به ایده و عملیاتی کردن آن کمک کنند و موثر باشند.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که چرا رهبر انقلاب در طول سالیان گذشته، تولید را به عنوان یکی از شعارهای اصلی مطرح می‌کنند و چرا تا به حال در این زمینه به دستاورد لازم نرسیدیم، گفت: وقتی تورم در جامعه وجود دارد، هزینه تولید کالا بالا می‌رود و مصرف‌کننده به خطر می‌افتد. جدای از مساله تورم ما باید امکانات دیپلماسی را هم در خدمت مهار تورم قرار دهیم، ایده‌ای که در حال حاضر توسط کل حاکمیت و با کارگزاری آقای شمخانی شروع شد را باید فراتر از همسایگان به نقاط دیگر جهان ارتباط دهیم.

وی افزود: متاسفانه مرحله تولید به خاطر تحریم‌ها، سوء‌مدیریت، سودگرایی وحشتناک در بخشی از بدنه اقتصادی دولت و تاحدی هم بخش‌خصوصی با مشکلات جدی مواجه شده است. این موارد جزو موانعی است که طبیعتا حلق تولید و تولیدکننده را فشار می‌دهد. تولید یک معادله ریاضی دارد. مساله روابط خارجی، واردات، صادرات، تولید موادخام، فضای کسب‌وکار، تشویق‌ تولید و قرار دادن تولید در یک رقابت منطقه‌ای و جهانی که الزامات خاص خودش را دارد می‌تواند نمایی از یک تولید موفق باشد که در اقتصاد جامعه ایران این حلقه را به عنوان حلقه مفقودی داشتیم و داریم و تا زمانی که آن تعهدات مربوط به اقتصاد پویا و برخوردار از منافذ رشد را احیا نکنیم، طبیعتا نمی‌توانیم اقدام مفید و موثر را انجام دهیم.

محبی‌نیا تصریح کرد: موضوع دیگر عدم شفافیتی است که متاسفانه در بعضی از تبیین و تفسیرها از زبان رئیس جمهور و بعضی از اعضای دولت مشاهده می‌شود. ما باید شفافیت داشته باشیم، مسائل را با واقعیت‌های خود انطباق دهیم و نگران این بخش نباشیم. مطمئن باشید هرچقدر ما از واحدها، برداشت خوب و گزارش درست ارائه کنیم، دولت، بخش‌خصوصی و جامعه می‌توانند صادقانه به هم پیوند بخورند و آن هیکل حکمرانی را به خوبی در سیمای اقتصاد ایران ترسیم کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز