خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم صدور قطعنامه تنبیهی علیه ایران در جلسه شورای حکام یعنی در کوتاه‌مدت دفع شر شده است/ موارد اعلام شده از سوی گروسی فعلاً شفاهی، کلی و ناپایدار است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۰۰۳

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: مواردی که اخیراً از سوی گروسی اعلام شده فعلاً بیشتر شفاهی، کلی و هم ناپایدار است. اجرایی شدن نظارت­‌‌‌ها به سبک قانع کننده برای آژانس راه طولانی و دشواری است و صرفاً پس از راستی آزمایی‌های موافق و همچنین قرار گرفتن گزارش مثبت در خروجی آژانس است که می‌­توان از آن به عنوان «نیم گام به جلو» یاد کرد.

ساسان کریمی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از صحبت‌های آقای گروسی در جلسه شورای حکام که صحبت از ارائه تضمین از سوی ایران برای همکاری با آژانس درباره حل و فصل مسائل باقی مانده پادمانی و همچنین سه مکان ادعایی کردند چیست، گفت: به هر حال آقای گروسی کار سختی دارد، چرا که باید طوری صحبت کند که ایران را برانگیخته نکند، کار برای اجرایی شدن توافقات شفاهی دشوار نشود و هم اینکه مخاطبش را در شورای حکام راضی کرده باشد. به ویژه که از جانب شورای حکام به علت مواضع اخیر آقای کمالوندی ممکن است تحت فشارهایی قرار گرفته باشد که بخواهند موضوع را روشن‌تر کند.

وی افزود: واقع امر این است که با توجه به سابقه اجرایی شدن این توافقات به سیاقی که آژانس را قانع کند و نهایتاً گزارش مثبت را در خروجی داشته باشیم، اصل کار فنی است و توافقات البته لازم هستند ولی نه کافی. ضمن اینکه با توجه به شفاهی بودن توافقات و نهایتاً یک بیانیه کلی، شکنندگی این مواضع بسیار زیاد است. از جمیع این موارد ایشان موضوع تضمین را مطرح کرده‌اند که قاعدتاً نمی­‌توان آن را خیلی جدی گرفت.

کریمی در پاسخ به این سوال که آقای گروسی در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردند که ایران موافقت خود را برای نظارت و راستی‌آزمایی بیشتر آژانس اعلام کرده این موافقت به چه معناست و چه دستاوردی برای ایران به همراه خواهد داشت، گفت: به نظرم در استفاده از کلمه «دستاورد» عجله نکنیم؛ مواردی که اخیراً از سوی ایشان اعلام شده فعلاً بیشتر شفاهی، کلی و ناپایدار است. اجرایی شدن نظارت­‌‌‌ها به سبک قانع‌کننده برای آژانس راه طولانی و دشواری است و صرفاً پس از راستی‌آزمایی‌های موافق و همچنین قرار گرفتن گزارش مثبت در خروجی آژانس است که می‌­توان از آن به عنوان «نیم گام به جلو» یاد کرد.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از نتیجه جلسه شورای حکام چیست، گفت: با توجه به اتفاقات و اظهارنظرهای دیپلمات‌های غربی آنچه به نظر تاکنون ملموس به نظر می‌رسد این است که ما در این دور شاهد صدور قطعنامه تنبیهی علیه کشور نخواهیم بود و این یعنی در کوتاه‌مدت دفع شر شده و کار خراب­‌تر نمی‌شود. اما برای پیش بردن امر باید اجرایی شدن بازرسی‌‌ها و راستی­‌آزمایی‌ها را انتظار کشید که منجر به گزارش مثبت شود که این راه طولانی‌تر است.

کریمی در پاسخ به این سوال که این تصمیم جلسه شورای حکام چه تاثیری بر روند مذاکرات برجام دارد، گفت: البته تصمیمی در شورای حکام نیست؛ فعلاً موضوع به بعد از سفر هیات‌های فنی به ایران و بازرسی‌ها موکول شده و باید تا آن زمان صبر و کار کرد. اما به فرض اصلاح مناسبات ایران و آژانس، می‌­توان گفت یکی از موانع احیای برجام رفع شده است. اما این الزاماً به معنای نزدیک شدن به توفیق مذاکرات احیای برجام نیست؛ چراکه اساساً گلوگاه این مذاکرات در یک سال و نیم اخیر موضوعات پادمانی آژانس و غیره نبوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکلات اصلی مذاکرات احیای برجام یعنی کارشکنی­ دو سه موجودیت پیرامون ما، ناکارآمدی تیم مذاکره‌کننده و از همه مهم‌­تر کاهش مطلوبیت احیای برجام برای غرب و در کنار افزایش هزینه­‌‌های سیاسی آن سر جای خود باقی هستند و اگر بخواهیم موضوع مرتفع شود باید با رویکردی تازه فکری برای این موارد کنیم.

انتهای پیام/
زهره هدایتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز