خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریک‌های آمریکا متوقف شود، دور ششم مذاکرات میان ایران و عربستان برگزار خواهد شد/ تاکید بغداد بر تداوم فعالیت میانجیگرانه میان تهران و ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۷۴۵

سفیر پیشین کشورمان در کویت گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان به میز گفت‌وگو با عربستان پایبند است و نخست‌وزیر عراق، آقای شیاع السودانی هم هفته گذشته بر تداوم تلاش میانجیگرانه میان تهران و ریاض تاکید کردند و منتظر پاسخ دو طرف برای ادامه مذاکرات هستند.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اقدامات سیاسی عربستان سعودی از زمان توقف گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران و در پاسخ به این سوال که روز دوشنبه بار دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه با این پرسش مواجه شد که آیا برنامه‌ای برای ازسرگیری گفت‌وگوهای تهران و ریاض وجود دارد در حالی که یکی از مقامات آمریکایی سخن از ممانعت این کشور از حمله نظامی ایران به سعودی خبر داده است، گفت: اقدام رسانه آمریکایی در اعلام خبر حمله احتمالی ایران به عربستان و پس از آن اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ممانعت از حمله ایران به عربستان سعودی تماما اظهاراتی تحریک‌آمیز است به این معنا که ایران درصدد عملیات بوده و آمریکا مانع شده که سراسر کذب است. ایالات متحده در این مدت به شدت تلاش کرد تا یک نوع تنش و تحریک در روابط ایران و عربستان ایجاد کند. من شما را به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ارجاع می‌دهم که با صراحت گفتند ایران خواهان حل و فصل مسائل با عربستان سعودی از طریق گفت‌وگو است. بنابراین جمله‌ای در کار نبوده و نیست.

وی ادامه داد: اینکه چرا گفت‌وگوها به نتیجه نرسید؛ در واقع این گفت‌وگوها ادامه داشت اما به دلیل تحولات داخلی عراق به تعویق افتاد و مقرر شد که پس از بازگشت آرامش به این کشور از سر گرفته شود که مجددا به حوادث داخلی کشورمان برخورد کرد و در همین راستا دخالت‌های رسانه‌ای عربستان از طریق تلویزیون اینترنشنال منجر شد تا فضا تیره و تاریک شود. جمهوری اسلامی ایران همچنان به میز گفت‌وگو پایبند است و نخست‌وزیر عراق، آقای شیاع السودانی هم هفته گذشته بر تداوم تلاش میانجیگرانه میان تهران و ریاض تاکید کردند و منتظر پاسخ دو طرف برای ادامه مذاکرات هستند.

وی افزود: معتقدم ریاض هم تمایل داشت این مذاکرات ادامه پیدا کند و البته شروع این مذاکرات هم به درخواست آن‌ها بود و آن‌ها بودند که از عراق خواستند در این رابطه میانجیگری داشته باشد و بارها نیز اعلام کردند که به این مذاکرات پایبند هستند و خواهان ادامه هستند. فکر می‌کنم اگر فضای تحریکات آمریکا متوقف شود قطعا دور ششم مذاکرات میان ما و عربستان برگزار خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد واشنگتن و ریاض درصدد کاهش تنش در روابط خود هستند، این موضوع چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان خواهد داشت، گفت: تنش میان واشنگتن و ریاض ادامه دارد و سعودی‌ها از موضع خودشان عقب‌نشینی نکردند و در اجلاس اخیر نیز آن‌ها ١٠٠ هزار بشکه از سهمیه اوپک را کاهش دادند و در موضوع اوپک پلاس که ٢ میلیون بشکه کاهش دادند روس‌ها به دنبال این بودند که ١ میلیون کاهش دهند اما سعودی‌ها بر رقم خود اصرار کردند؛ بنابراین موضع ریاض در این رابطه تغییر نکرده است و در واقع تنش هم در روابط دو کشور وجود دارد و دورنمایی برای عقب‌نشینی ریاض از موضع خود وجود ندارد چرا که معتقدند نفت ربطی به سیاست ندارد و منافع ملی عربستان است.

وی افزود: ما نیز روابط خودمان با عربستان را به رابطه این کشور با آمریکا یا هر کشور ثالث دیگری گره نزده‌ایم. ایران و عربستان منافع مشترکی در خلیج فارس دارند که باید برای تامین این منافع با یکدیگر همراهی کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز