خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضائیه:

مدعیان حقوق بشر ببینند جمهوری اسلامی با زندانیان چگونه رفتار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۸۲۴

معاون اول قوه قضاییه گفت: در زندان‌های ما باز است و کسانی که مدعی حقوق بشرند، بیایند و ببینند که جمهوری اسلامی ایران با زندانیان اعم از زندانیان سیاسی و عادی چگونه رفتار می‌کند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمد مصدق در اولین جشنواره "تجلیل از کارکنان ساعی زندان‌های سراسر کشور" که با حضور مسئولین قضایی و اجرایی کشور در قالب جشنواره «شهید لاجوردی» در مجموعه فرهنگی ورزشی غدیر برگزار شد، گفت:  خدمت کردن در سازمان زندان ها، افتخاری برای آن فرد است و جزو سخت ترین شغل هایی است که در دنیا مطرح است و کار سختی را دارند.

وی درباره اصلاح مجرمان گفت: سخن از اصلاح مجرمان مربوط به فلسفه مجازات است که در طول تاریخ، نگرش‌های متعددی راجع به آن مطرح است و امروز هم به عنوان کیفرشناسی راجع به آن بحث می کنند.

معاون اول قوه قضاییه با طرح این سوال که چرا فردی را زندانی می کنیم؟ گفت: اساسا اجرای مجازات، حسن ذاتی دارد، صرف نظر از  اینکه کسی متنبه شود یا نه؟ بازدارنده است یا خیر؟ دیدگاه مکتب اسلام راجع به اصلاح مجرمان،  دیدگاه جامعی است و هدف از مجازات مجرمان را  بازاجتماعی کردن مجرم و اماده کردن او برای یک زندگی سالم و عبرت گرفتن او و ... می داند.  

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئولان زندان‌ها در این مسیر قدم برمی دارند و مهم رویکرد است و بحمدالله رویکرد مدیران این است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه  از تلاش‌ها و اقدامات محمدی رییس سازمان زندان ها تشکر کرد.

مصدق با تاکید براینکه در زندان‌های ما باز است، گفت:  کسانی که مدعی حقوق بشرند، بیایند و ببینند که جمهوری اسلامی ایران با زندانیان اعم از زندانیان سیاسی و عادی چگونه رفتار می‌کند و این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.  جز تعداد اندکی که گاهی وقتها سرو صدا می کنند، امروز افرادی که در زندان هستند را بیایید و ببینید.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم همه کسانی که مدعی حمایت از حقوق بشرند،  زندان‌های ایران را ببینند که چگونه با زندانیان رفتار می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: بحمدالله زندانیان جدیدالورود و بازداشت‌های کوتاه مدت کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس سند تحول قضایی موضوع اصلاح مجرمان به عنوان ماموریت ششم در سند تحول قضایی در نظر گرفته شده است و در این مسیر برنامه‌های فرهنگی شما و  برنامه های اشتغال باید سرلوحه قرار بگیرد و  در مسیر عملیاتی کردن سند تحول قضایی، نظام حرفه آموزی و اشتغال در زندان باید متحول شود و به صورت جهشی باید حرکت کنیم. همچنین استفاده از مشارکت‌های مردمی و برجسته کردن اداره تعاون زندانیان در امر اشتغال باید به عنوان یک برنامه مهم مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش ها میزان اشتغال در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش پیدا کرده است و این افتخاری برای سازمان زندان هاست و اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد و  خرداد ماه نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد اشتغال افزایش پیدا کرده و همچنین بر اساس آمار، میزان پرداختی به زندانیان در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده که این بسیار خوب و مطلوب است.

 وی ادامه داد: همچنین تعداد زندانیان زندان باز افزایش پیدا کرده که همواره مورد تاکید است.  وقتی گفته می‌شود که زندانیان از نهادهای ارفاقی از جمله آزادی مشروط و تعلیق مجازات استفاده می کنند، هدف این نیست که افراد شرور از این نهادهای ارفاقی استفاده کنند و به هیچ وجه  قانون اجازه نمی دهد و این نکته را نباید فراموش کرد که ما تعداد اندکی از زندانیان داریم که آدم‌های شرور هستند و آنها بسیار اندک اند و  درصد بالایی از زندانیان ما به خاطر یک لغزشی در زندان هستند که زمینه آزادی آنها باید فراهم شود.

وی افزود: قانون همین نهادهای ارفاقی را برای ما گذاشته است  وگرنه افرادی که آسایش مردم را به هم میزنند و کسانی که امروز می‌خواهند امنیت نظام را مورد خدشه قرار دهند و آسایش مردم را از آنها بگیرند با موبایل قاپی و کیف قاپی،  نظام قضایی در برابر این ها به جد ایستاده و حتماً با آنها مبارزه می کند.  با این مجرمان خشن که فیلم‌های آنها در جامعه منتشر می‌شود و قلوب مردم را جری می‌کند، حتماً باید  مبارزه قاطع کرد.

وی افزود: تعداد رسیدگی‌های الکترونیکی دادرسی و تعداد ملاقات‌های تصویری الکترونیکی و  تعداد زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی افزایش پیدا کرده که یکی از برنامه‌های قوه قضاییه است و انتظار داریم از رئیس سازمان زندان‌ها تعامل بسیار خوبی با بنیاد تعاون برقرار کنند که خودشان عضو هیئت مدیره آنجا هستند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال به طور میانگین میزان اشتغال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد پیدا کند.

مصدق در پایان گفت: باید زمینه را فراهم کنیم تا زندانی بعد از آن که از زندان آزاد شد،  از او و  خانواده اش مراقبت کنیم تا مسیر زندگی او متحول شود و در اجتماع جایگاه خودش را پیدا کند تا  شاهد تکرار جرم نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز