خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌ در نشست خبری:

پیشرفت‌های مذاکرات وین به طور کامل تامین‌کننده مطالبات ایران نبود/ کسی حق ندارد ایران را در موضوع «سلمان رشدی» متهم کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۱۵۲

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: می‌توانیم بگوییم برای احیای برجام در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم این معطوف به برآورده شدن انتظارات برحق جمهوری اسلامی ایران از طریق آمریکا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تسلیت مجدد ایام عزاداری و سوگواری اباعبدالله(ع) گفت: حسین(ع) مصداق و مظهر همه خوبی ها و همه زیابی ها و شرافتمندی هاست. امام حسین(ع) متعلق به یک دین و آیین نیست و شخصیتی برای همه بشریت و انسانیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در هفته گذشته مناسبت‌های دیگری هم داشتیم که از آن جمله روز ۱۷ مرداد و روز خبرنگار بود، گفت: این روز در تاریخ انقلاب اسلامی ما روز تلخی بود که با کمال تاسف ۲۴ سال پیش در بحبوحه تحولات افغانستان و در پی ورود نیروهای طالبان به شهر مزارشریف، برخلاف تعهدات قانونی و اخلاقی و مقررات بین‌المللی، نمایندگی ایران در مزار شریف مور حمله قرار گرفت و در این حمله تعدای از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران و خبرنگار عزیز شهید صارمی به رحمت ایزدی پیوستند که یادشان را گرامی می‌داریم. 

وی ادامه داد: یادی کنیم از ۲۳ مرداد، روز مقاومت اسلامی و سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه علیه تجاوز وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی که به تعبیر مقام معظم رهبری، حزب‌الله لبنان به جهان عرب و اسلام عزتی دوباره بخشید و هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت. اهمیت این روز در تحقق یک راهبردی است که حضرت امام (ره) پایه گذاری کردند و در دوران رهبری مقام معظم رهبری امتداد یافت و این‌که مقاومت تنها گزینه حل مسئله فلسطین است. یاد شهدای مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی را گرامی می‌داریم.  

کنعانی در پاسخ به این سوال که  امروز برخی روزنامه‌ها که پیش‌تر با مذاکره مخالف بودند حالا از حصول توافق سخن می‌گویند، آیا در ساعات آینده توافق اعلام خواهد شد، گفت: ما در یک روندی قرار داریم که ادامه گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمسقیم تیم‌های مذاکره‌کننده برای موضوع رفع تحریم‌ها در جریان است. استحضار دارید که در ادامه گفت‌وگوهایی که سابقا در وین و دوحه انجام شده بود، نشست دیگری را اخیرا در وین شاهد بودیم که در امتداد گفت‌وگوهای گذشته بود.

وی ادامه داد: مطلع هستید که تیم هسته‌ای ما در این مذاکرت با انگیزه جدی دستیابی به توافق خوب و ماندگار شرکت کردند که رافع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشد. در این دور گفت‌وگوها حساس و سنگین بود و به طور عمومی می‌توانم عرض کنم پیشرفت‌های نسبی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در برخی زمینه‌ها که مورد نظر ما بود و بخشی از انتظارات ما تامین شد و تیم مذاکره‌کننده با حداکثر تلاش ظاهر شد و انتظارات را منتقل کرد.

وی افزود: پیشرفت‌های نسبی حاصل شده اما این پیشرفت‌ها به طور کامل تامین‌کننده مطالبات جمهوری اسلامی نبود و انتظارانی داشتیم که ماحصل این گفت‌وگو‌ها این بود که هماهنگ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا از ماحصل گفت‌وگوهای قبلی یک جمع بندی جدید را به طرف‌های مذاکره کننده ارائه کرد و این مسائل نیاز به مشورت بیشتر داشت و لازم بود گفت‌وگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها انجام شود تا پاسخ به این طرح ارائه شود. مشورت‌های جدی در عالی‌ترین سطوح در حال انجام است و ما به طور دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم این معطوف به برآورده شدن انتظارات برحق جمهوری اسلامی ایران از طریق آمریکا است. زمینه برای توافق وجود دارد و این منوط به این است که منافع اساسی کشورمان ناشی از توافق برجام تامین شود و در صورت این اتفاق، زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که امروز سالروز سقوط جمهوریت در افغانستان است، آیا تهران پس از یکسال می خواهد طالبان را به رسمیت بشناسد، گفت: امروز سالروز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است و ثمره این اشغال غیرقانونی و نظامی‌گری نامشروع در افغانستان چیزی جز خرابی ویرانی زیرساخت‌ها و کشتار نبود و این وضعیت اسفباری است که این اقدام نامشروع دولت آمریکا در افغانستان به بار آورد. ما از آن چیزی که در ۲۰ سال اخیر در افغانستان گذشت به عنوان همسایه افغانستان رنج بردیم و معتقدیم بعد از خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان این کشور همچنان به عنوان یک دولت اشغالگر نسبت به آن چیزی که در افغانستان است منجمله جبران خرابی‌ها و قتل و غارت مسؤولیت دارد و خروج آمریکا به معنای پایان مسؤولیت آمریکا نیست.

وی ادامه داد: معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به بازگشت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان کمک کند و به ایجاد یک ثبات پایدار بینجامد تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام و جریان‌های سیاسی حاضر در این کشور است دولتی که کل ملت افغانستان و مردم این کشور را نمایندگی کند. مهمترین و اصولی ترین موضعی است که ایران از ابتدای خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از افغانستان اتخاذ کرد و معتقد است راهکار بازگشت ثبات کامل به افغانستان تشکیل یک دولت مردمی فراگیر در این کشور است. خود را در کنار ملت افغانستان می‌دانیم و ثبات و امنیت در افغانستان هم تامین کننده ملت افغانستان و هم همسایگان از جمله ایران است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر در عراق و درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان گفت: مسائل عراق برای ما بسیار مهم است چرا که کشور همسایه ماست و تحولات را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم. در تلاش هستیم کمک کنیم دیدگاه‌های سیاسی به یکدیگر نزدیک شود. فارغ از اینکه در موضوعات داخلی عراق ورود کنیم همه جریان‌های داخل این کشور را به احترام به قانون اساسی دعوت می‌کنیم و اینکه آرامش و ثبات در این کشور تنها از طریق هم‌فکری و گفت‌وگوهای داخلی به دست می‌آید و منافع ملی باید بر منافع جناحی ارجحیت پیدا کند. لزوم توجه به مسائل ملی به بازگشت ثبات کمک می‌کند. ارتباط ما با برادران عراقی مستمر است و این ارتباط هم از طریق سفارت و هم در سطوح دیگر همواره انجام می‌شود. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که پس از ترور «سلمان رشدی» کشورهای غربی این موضوع را محکوم کردند و برخی ایران را به عنوان متهم عنوان کردند، واکنش ایران چیست، گفت: ما این موضوع را مانند شما در رسانه شنیدیم. آنچه می‌توانم در رابطه با این موضوع مطرح کنم این است که ما در ماجرایی که در حمله به «سلمان رشدی» اتفاق افتاد هیچکس را غیر از او و حامیانش را شایسته سرزنش نمی‌دانیم. «سلمان رشدی» با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم مردم قرا داد. خشم و غضبی هم که نسبت به این اقدام رخ داد، صرفا محدود به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای اسلامی و عربی به این موضوع واکنش نشان دادند. کسی در این ارتباط حق ندارد ایران را متهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که هر زمان مذاکراتی صورت می‌گیرد ایران می‌گوید پیشرفتی بوده اما انتظارات کامل مهیا نشده، امکان دارد بگویید این انتظارات چیست، گفت: در این ارتباط پیش‌تر توضیح دادم که ایران بر مبنای توافق برجام معتقد است که منافع ایران باید منطبق بر برجام لحاظ شود. توافق دو طرف دارد و این طور نیست که یک طرف ملتزم باشد و طرف دیگر تعهداتش را انجام ندهد. انتظارات ایران کاملا مشخص، قانونی و منطبق بر برجام است. مذاکرات محرمانه است و اقتضای این مذاکرات این است که جزئیات در رسانه‌ها مطرح نشود. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد حضور سفیر کویت در ایران پس از ۷ سال هستیم، در این رابطه بفرمایید چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد، گفت: شاهد تحول جدید در مسیر ارتقای مناسبات و همکاری‌های ایران و کویت هستیم و سطح روابط به سطح سفیر ارتقا یافت و مناسبات و همکاری‌های ما با کویت دوستانه و توام با احترام متقابل بوده است. کشورهای منطقه به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه مشترک ما وجود دارد ممکمن است در برخی موضوعات ممکن است دچار سوءتفاهماتی شوند و اختلاف نظرهایی رخ دهد ولی رابطه دو کشور توام با احترام متقابل بوده و در شرایط جدید این انگیزه شکل گرفت که روابط را به سطح سفیر ارتقا دهند البته سفیر ما در کویت حضور داشت و کویت سفیر جدید خود را به ایران اعزام کرد و این می‌تواند گام جدید در ارتقای روابط دو کشور باشد و ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانیم و می‌توماند باعث شود در حوزه منطقه شاهد ارتقای روابط با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آقای رئیس‌جمهور در سفر به کرمان بر تشکیل سازمان مهاجرین تاکید داشتند، در صورت تشکیل این سازمان آیا زیرمجموعه وزارت امور خارجه خواهد بود، گفت: تا جایی که می‌دانم این موضوع جزو مسئولیت‌های وزارت کشور است اما وزارت خارجه نقش همراه و مکمل خواهد داشت. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین و توقیف پاسپورت خدمه ایرانی این پرواز گفت: هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است. مخالفت خود را با این اقدام بیان کردیم. آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیماست که در چارچوب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند و بدون ارتکاب جرم اثبات شده حدودا ۸۰ روز در آرژانتین توقیف هستند و اتباع ایرانی هیچ جرمی در هیچ جا مرتکب نشدند و دادگاه روند تحقیقات را چند بار تمدید کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان وظیفه ذاتی خود اقدام کردیم و سفارت ما در آرژانتین از ابتدای این رخداد پیگیر است و تماس‌هایی با مقامات آرژانتین برقرار کرده و ارتباطاتی با ونزوئلا انجام شده است. در مرکز حوزه کنسولی و سیاسی وزارت خارجه پیگیر این موضوع هستند. انتظار ما از مقامات آرژانتین است که تسلیم هیچ فشاری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و هر چه سریع تر زمینه خروج اتباع ایرانی را فراهم کنند. انتظار از آرژانتین که ریاست شورای حقوق بشر را برعهده دارد به مسؤولیت خود در این زمینه عمل و هر چه سریعتر زمینه آزادی این افراد را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که کره جنوبی آزادسازی اموال بلوکه شده ایران را منوط به توافق در خصوص برجام کرده است، آخرین تحول در این حوزه چیست، گفت: پیگیری‌ها با طرف کره‌ای ادامه دارد و جزو مطالبات ایران است که دارایی‌های ایران در آن کشور هیچ ارتباطی با برجام ندارد و دارایی‌های ملت ایران است و دولت کره ملزم است این دارایی‌ها را بدون گره زدن به هیچ موضوع دیگری به ایران در سریع ترین زمان ممکن برگرداند. اقدام توام با حسن نیت کره می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت روابط در حوزه طبیعی باشد. گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و آخرین گفت‌وگو بین باقری و همتای کره‌ای بود و ایران بر آزادی هر چه سریعتر دارایی‌ها ایران تاکید کرد. امیدواریم طرف کره منطبق با مصالح کشور و بدون ارتباط دادن این موضوع به هیچ موضوع ثانویه‌ای به تعهدات عمل کند و دارایی‌ها ایران را آزاد کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری پهپادی ایران و روسیه گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های متعدد است و در حوزه‌های فناورانه همکاری جدی داریم که نمونه آن پرتاب ماهواره خیام به فضا بود و همکاری‌های ما ربطی به موضوعات جدیدی که در منطقه رخ داده ندارد. ادعاهای دولت آمریکا سیاسی و ناظر بر اهداف سیاسی است. انتظار داریم آمریکا به جای طرح این مسائل به تعهدات خود برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بپردازد و در حوزه‌های دوجانبه دیگر کشورها دخالت نکند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که معاون وزیر امور خارجه با چه هدفی به افغانستان سفر کرده است، گفت: سفر معاون وزیر خارجه با اهداف مختلفی صورت گرفته و مهمترین موضوع بازدید از نمایندگی‌های ایران در افغانستان و رسیدگی به امور کنسولی، اداری و امور حفاظتی نمایندگی‌های ماست. دیدار با مقامات مسؤول و ذیربط افغانستان و هماهنگی بیشتر جهت نحوه ارائه خدمات کنسولی به شهروندان افغانستان و تسهیل روند صدور روادید که مانع از ورود شهروندان این کشور به صورت غیرقانونی به ایران باشیم، رسیدگی به پرسنل نمایندگی‌های ایران در افغانستان و ... جزو اهداف این سفر است. در خصوص مباحث مرزی کمیته‌های مرزی مشترک داریم و ارتباطات ادامه دارد. امیدواریم در آینده در پرتو تاکید طرفین شاهد شرایط بهتری در مرزهای دو کشور باشیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به همزمانی حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه با سفر زیاد نخاله به ایران، موضع دستگاه دیپلماسی در این رابطه چیست، گفت: این حمله در استمرار سیاست‌های تجاوزکارانه و ددمنشانه این رژیم است. زیرساخت این رژیم مبتنی بر تجاوز، ترور و آدمکشی و کودک‌کشی است. شاهد حوادث تلخ این مرحله از تجاوز ددمنشانه این رژیم به غزه بودیم. سفر زیاد نخاله به ایران در تداوم ارتباطات و تبادل نظرهای ایران با گروه‌های مختلف فلسطینی منجمله گروه‌های مقاومت است و این سفر در همان چارچوب انجام شده است. اینکه رژیم صهیونیستی در این زمان حمله کرده اساسا نمی‌دانم یک اقدام محاسبه شده بوده یا نبوده است.

وی افزود: ولی رفتار ددمنشانه این رژیم در ارتباط با مردم فلسطین و غزه تکرار رفتارهای وحشیانه این رژیم در گذشته است و محکوم است. بیش از اینکه حمله رژیم را مرتبط با سفر زیاد نخاله به تهران بدانم، معتقدم این رفتارها ناشی از شرایط داخلی و بحرانی این رژیم است. بی ثباتی داخلی در این رژیم و چالش‌های اجتماعی در این رژیم باعث شده برای فرافکنی اقدام به رفتارهای تهدیدآمیز و غیرقانونی و بی ثباتی آفرین در پیرامون کند. حمله این رژیم به غزه در زمره این رفتارهاست و حمله شب گذشته به سوریه استمرار رفتارهای ساختارشکنانه این رژیم است و معتقدیم این مسئولیت جامعه بین‌المللی است که نسبت به این رفتارها اقدام جدی و بازدارنده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز