خبرگزاری کار ایران

بررسی سفر لاوروف به ایران در گفت‌وگو با ایزدی:

اقدامات اخیر روسیه با ادعای روابط راهبردی با ایران همخوانی ندارد/ مسکو متهم به عدم تمایل برای احیای برجام است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۱۹۳

سفیر پیشین ایران در روسیه گفت: روس‌ها در ماه‌های اخیر تعاملات زیادی را با کشورهای حوزه ما داشتند و این به نظر می‌رسد برخلاف آن ادعاهای نزدیکی و روابط راهبردی با ایران است و نسبت به کشورمان غفلت داشتند و لازم است توضیحاتی را در این رابطه به ایران بدهند.

نعمت‌الله ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران و در پاسخ به این سوال که سرگئی لاوروف پیش از این سفر به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کرده است، به چه علت ایران در اولویت روسیه برای رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور نبوده است، گفت: برداشت من این است که روسیه چند هدف را در این سفر دنبال می‌کند؛ یکی توجیه جنگ و وضعیت خودشان در اوکراین است چرا که در این حوزه مشکلات‌شان کم نیست و حمایت همه جانبه غرب از اوکراین تمامی تصورات روسیه را در این حوزه از بین برد. طبیعتا الان به نظرشان می‌رسد که لازم است در این رابطه با کشورهایی که به خود نزدیک‌تر می‌دانند، رایزنی کنند.

وی ادامه داد: روس‌ها همچنین در ماه‌های اخیر تعاملات زیادی را با کشورهای حوزه ما داشتند و این به نظر می‌رسد برخلاف آن ادعاهای نزدیکی و روابط راهبردی با ایران است و نسبت به کشورمان غفلت داشتند و لازم است توضیحاتی را در این رابطه به ایران بدهند. فراتر از آن بحث روابط‌شان با اسرائیل است که هرچند به دلیل حمله این کشور به اوکراین و موضع تل‌آویو دچار اندکی سردی شده اما به هر حال رابطه پیشرفته‌ای با این رژیم دارند. 

وی افزود: معتقدم اگر سفر محتوایی باشد لازم است در این حوزه‌ها بتوانند در خصوص عملکردها توضیح بدهند و نکته پایانی نیز موضوع برجام است چرا که روس‌ها هم به دلیل جنگ اوکراین از مباحث بین‌المللی عقب ماندند و نتوانستند آنطور که حداقل خودشان انتظار داشتند در این حوزه فعال باشند و مساله بعدی این است که اساسا متهم هستند که به دلیل مشکلات خودشان و تحریم‌هایی که علیه‌شان اعمال می‌شود، علاقه‌ای به احیای برجام ندارند. بنابراین در این زمینه هم شاید بخواهند توضیحات خودشان را داشته باشند. امیدوارم سفر با اهداف مشخص و از پیش تعیین شده‌ای صورت بگیرد تا ما هم به خصوص در رابطه با جنگ بتوانیم دغدغه‌هایمان را مطرح کنیم؛ به شخصه معتقد هستم کار روسیه با هیچ توجیهی قابل قبول نیست و منطقی نیست که کشوری با تکیه بر قدرت خود بخواهد برای سایر کشورها تعیین تکلیف کند که اگر تخطی صورت گرفت دست به حمله نظامی بزند و این رویه درستی در دنیا نیست.  

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که پیش از سفر وزیر امور خارجه به مسکو، همتای اوکراینی ایشان در تماسی خواستار انتقال پیام از طریق ایران به روسیه شده بود، ایران نیز همواره آمادگی خود را برای نقش آفرینی در این حوزه اعلام کرده است، آیا اساسا جایگاه تهران و پذیرش از سوی دو طرف دعوی این امکان را به ایران می‌دهد که بخواهد میان این دو کشور میانجی‌گری کند، گفت: در حد انتقال پیام که اوکراین بخواهد پیشنهاد یا سخنی را به روس‌ها منتقل کنیم یا بالعکس شاید شدنی باشد اما اینکه ما یک نقش میانجی‌گرایانه آن هم در بحرانی که ابعاد بین‌المللی به خودش گرفته داشته باشیم، قطعا جایگاه ما چنین چیزی را امکان پذیر نمی‌کند؛ به این علت که اگر شما بخواهید وارد میانجی گری شوید باید بتوانید با تمامی اطراف قضیه تعامل داشته باشید و اطراف جنگ اوکراین به هیچ عنوان دیگر روسیه و اوکراین نیستند و صحنه جنگ جهانی شده است و ما تعامل لازم را با کشورهای غربی نداریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز