کد خبر: 731575 A

​در گذشته برخی مطالعات نشان دادند که خوردن صبحانه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و نادیده گرفتن این وعده غذایی ممکن است سبب افزایش وزن شود. این درحالی است که مطالعات جدید نشان می‌دهند که این ایده چندان درست نیست.

به گزارش ایلنا، براساس مطالعه جدیدی که ماه گذشته در مجله معتبر آکادمیک بی‌ام‌جی منتشر شد، محققان نتایج ۱۳ مطالعه‌ بالینی را که پیشتر بر روی اثرات خوردن صبحانه بر وزن انجام شده، مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

این مطالعات بالینی به صورت آزمایش تصادفی کنترل شده (randomized controlled trials) بر روی حدود ۱۵۰۰ نفر در سه دهه عمدتا در ایالات متحده و بریتانیا صورت گرفته است.

محققان در این مطالعه دریافتند افرادی که صبحانه می‌خورند در مجموع کالری بیشتری نسبت به افرادی که صبحانه نمی‌خورند دریافت می‌کنند. خوردن صبحانه به طور متوسط ۲۶۰ کالری یا بیشتر به مقدار کل کالری دریافتی روزانه‌ای افراد اضافه می‌کند و آنها در مجموع حدود ۰.۴۴ کیلوگرم سنگین‌تر هستند.

 

آیا صبحانه خوردن مضر است؟

نویسندگان این مقاله معتقدند که اگرچه خوردن صبحانه به طور مرتب می‌تواند اثرات مهمی مانند افزایش تمرکز و توجه بخصوص در دوران کودکی و نوجوانی به همراه داشته باشد اما به طور قطع نمی‌توان گفت که این وعده غذایی به کاهش وزن در بزرگسالان کمک می‌کند.

در نهایت دانشمندان معتقدند که این مساله نیازمند تحقیقات بیشتری است تا بتوان در مورد اهمیت این وعده غذایی بر وزن بدن بزرگسالان اظهارنظر قطعی کرد. این در حالی است که از نظر بسیاری از متخصصان اثرات خوردن صبحانه فراتر از مساله وزن است.

رهف ال بوچی، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالات متحده آمریکا در این باره گفت: «همانطور که نویسندگان این مقاله گفتند نتایج این تحقیق باید با دقت تفسیر شود. نیازهای غذایی هر فردی متفاوت است. بهترین راه برای دانستن نیازهای بدن مشورت با متخصصان این امر است.»

صبحانه سالمتر، زندگی بهتر

شارون زرابی، متخصص تغذیه و مدیر برنامه مقابله با چاقی در بیمارستان لنکس هیل معتقد است که انتخاب صبحانه مناسب به افراد کمک می‌کند تا نیازهای غذایی خود را برطرف کنند. خوردن صبحانه یک روش مطمئن برای کاهش وزن نیست، اما ممکن است مزایای دیگری داشته باشد.

محتوای صبحانه و انتخاب مواد غذایی مناسب بر سلامتی افراد اثر دارد. به عنوان مثال یک صبحانه غنی از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم در مقابل یک صبحانه سرشار از نشاسته و قند اثرات متفاوتی بر سلامت و وزن بدن دارد.

لیز وینیدی، متخصص تغذیه در دانشگاه اووهایو نیز بر این باور است که صبحانه می‌تواند نیازهای روزانه افراد به ویتامین‎ها و مواد معدنی را تامین کند.

خانم وینیدی در این باره گفت: «من به بسیاری از مراجعانم توصیه می‌کنم حتما صبحانه بخورند. صبحانه می‌تواند جایگزین تنقلات ناسالمی شود که در طول روز مصرف می‌کنند.»

این متخصصان معتقدند روشی که برای یک نفر کارکرد دارد الزاما برای همگان موثر نیست. انتخاب یک صبحانه متوازن و سالم شامل یک منبع پروتئین، چربی‌های سالم، دانه‌های کامل و یک واحد سبزی یا میوه و محدود کردن غذاهای فرآوری شده همراه با شکر زیاد و چربی‌های ناسالم می‌تواند سلامتی افراد را به همراه داشته باشد.

یورونیوز

تغذیه صبحانه قند کاهش وزن وزن
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر