کد خبر: 800109 A

پس از سال ها انتظار؛

استاندار خراسان جنوبی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران گفت: پس از سال ها انتظار، قفل راه آهن بیرجند با مصوبه دولت تدبیر و امید باز شد و یکی از مطالبات به حق مردم خراسان جنوبی رنگ واقعیت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان با بیان مطلب فوق افزود: روز گذشته هیات دولت مصوبه بسیار خوب و تاثیرگذاری برای خراسان جنوبی داشت و آن احداث راه آهن و اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور بود. 

استاندار خراسان جنوبی از راه آهن به عنوان یکی از مطالبات به حق و اصلی مردم خراسان جنوبی یاد کرد و افزود:پس از سالها انتظار و در راستای توسعه محور شرق و اتصال چابهار به سرخس لازم بود عملیات اجرایی راه آهن در استان آغاز شود، اما خراسان جنوبی بنا به دلایلی تنها استانی است که هیچگونه عملیات اجرایی در بحث راه آهن سراسری در انجام نشده بود و این در حالی بود که در خراسان رضوی مراحل نهایی این پروژه در حال طی شدن است و در سیستان و بلوچستان نیز قطعات مختلف از سال قبل آغاز شده است. 

معتمدیان با اشاره به هدف گذاری استان از سال ها قبل در این خصوص گفت:هدف این بود که به صورت میان مدت شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان در یک برنامه زمان بندی مشخص به نزدیک ترین ایستگاه راه آهن منطقه در ایستگاه یونسی در گناباد متصل گردد.

وی گفت: از سال گذشته و در جلسات متعدد با وزیرراه و شهرسازی و مسئولان مربوطه بحث راه آهن و اتصال بیرجند به یونسی به عنوان یکی از مطالبات جدی و اصلی استان مطرح گردید و امروز شاهد آن هستیم که مراحل مطالعه و مناقصه این طرح انجام شده است. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیرعامل شرکت زیرساخت در آخرین مذاکره هفته آینده را برای شروع مرحله اول قطعه ۳۲ کیلومتری از شهرستان بیرجند و مرحله نهایی تعیین پیمانکار مشخص کرده است. 

معتمدیان با ابراز امیدواری از اینکه در چند هفته آینده تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی را شاهد باشیم، گفت: بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی برای این پروژه تعیین شده است که انتظار می رود کمتر از ۲ سال به بهره برداری برسد. 

وی همچنین اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی را یکی دیگر از اهداف دنبال شده در بحث راه آهن مطرح کرد و افزود: این مهم در قالب پروژه بزرگتر به شکل مدل جدید اجرایی می شود. 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل کنسرسیومی از پنج شرکت بزرگ فعال در کشور اضافه کرد: بر اساس مصوبه روز گذشته دولت، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت اجازه دارد قرارداد مشارکتی با این کنسرسیوم منعقد کند که در برنامه زمان بندی شده چهار ساله مسیر بیرجند به یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر مطالعه، طراحی ، تامین مالی و اجرا شود. 

معتمدیان گفت: بعد از اتمام هشت سال دوره بازپرداخت وام شرکت های کنسرسیوم به اضافه چهار سال زمان اجرای پروژه در مجموع بعد از ۱۲ سال مالکیت کامل راه آهن به دولت باز می گردد. 

وی افزود: در مرحله بعدی رایزنی ها و پیگیری ها با بانک های عامل انجام می شود تا با این کنسرسیوم تشکیل شده تحت عنوان شرکت احداث راه آهن بیرجند به ایستگاه یونسی لیدرها مشخص شود. 

استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه بعد پرداخت وام به زودی شاهد آغاز فعالیت این شرکت باشیم، اضافه کرد:قطعا اجرای این پروژه تاثیر بسیار مهمی در توسعه استان به لحاظ حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت. 

وی برآورد اجرای کل پروژه را چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امید است که بعد از چهار سال با کمک منابع مالی دولت و تلاش شرکت های کنسرسیومی سوت قطار در استان شنیده شود.

معتمدیان با بیان اینکه پیش از این قرار بود از طریق فاینانس پروژه دنبال شود که انجام نشده، عنوان کرد: برای برخی پروژه استان از جمله راه آهن مسیرهایی مشخص شده که نتیجه نداده، لذا مطالبات بایکوت مانده بود که با تعریف مدل های جدید مالی دوباره به جریان افتاده است.










 

تعداد بازدید: ۲

 

خراسان جنوبی دولت راه آهن منابع مالی مصوبه دولت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر