خبرگزاری کار ایران

رئیس محیط‌ زیست و بهداشت محیط فولاد هرمزگان:

صیانت از محیط‌زیست و توسعه پایدار از اولویت‌های اصلی فولاد هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۳۱۳

از نگاه فولاد هرمزگان، الزام رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی فقط مربوط به بخش‌های مختلف شرکت نیست، بلکه تضمین سلامت و محیط سالم برای کل جامعه در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار از مهم‌ترین اولویت‌ها و به تعبیر دیگر خط قرمز سازمان است.

عدم برخورداری از برنامه مناسب برای کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی در صنعت می‌تواند تأثیر مخربی بر محیط‌زیست منطقه داشته باشد؛ ازاین‌رو شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان شرکتی پیشرو در تولید، حفظ محیط‌زیست را برای خود یک اولویت می‌داند؛ تا‌جایی‌که طی سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه، پروژه‌های گوناگونی را در این زمینه اجرا کرده است.

یونس ملایی، رئیس محیط‌زیست و بهداشت محیط فولاد هرمزگان در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی با بیان مطلب فوق به تشریح دستاوردهای شرکت در این زمینه پرداخته است.

دستاوردهای فولاد هرمزگان برای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی در حوزه‌های هوا و آب را تشریح فرمایید.

فولاد هرمزگان برای تأمین پایدار آب موردنیاز خود متکی به شیرین‌سازی آب دریاست و از منابع آب شیرین استفاده نمی‌کند. درعین‌حال برای تصفیه پساب‌های فولاد هرمزگان هم دو مدول تصفیه‌خانه بهداشتی احداث شده که پساب‌های بهداشتی را با ظرفیت 240 مترمکعب در روز تصفیه می‌کند و از طریق سیستم‌ها و تجهیزات نصب‌شده در سیکل تولید بازچرخانی می‌نماید. به‌طورکلی رویکرد شرکت کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی است و همان‌طور که اشاره شد، صیانت از محیط‌زیست در راستای توسعه پایدار، از خطوط قرمز و اولویت‌های اصلی شرکت فولاد هرمزگان به شمار می‌آید.

برداشت شما از آب دریا چه میزان و بر اساس چه ملاک و معیاری است؟

برداشت ما 3 هزار مترمکعب در ساعت است که یک‌سوم آن شیرین‌سازی می‌شود و دوسوم آن به دریا بازمی‌گردد. در حال حاضر مقادیر خروجی در خط ساحلی بر اساس پایش‌های سازمان محیط‌زیست در محدوده استاندارد قرار دارد. فولاد هرمزگان پروژه‌ای را برای تخلیه پساب یا اصطلاحاً تلخاب در عمق دریا تعریف کرده است. با توجه به اینکه نوار ساحلی زیستگاه بسیاری از موجودات زنده است، فولاد هرمزگان پروژه‌ای را برای تخلیه پساب به عمق دریا آغاز کرده که فاز مطالعاتی آن انجام شده و در مرحله عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار برای اجراست.

در مورد کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس که از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنند انتقادهای فراوانی وجود دارد، زیرا به سبب نمک‌هایی که وارد دریا می‌کنند، به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند. شما در قیاس به آن‌ها در چه سطحی از استانداردهای زیست‌محیطی عمل کرده‌اید؟

در پروژه‌های که به همین منظور تعریف شده، توان بیولوژیکی و اکولوژیکی منطقه و گونه‌های حساس ازجمله مرجان‌ها و آبزیان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، با استفاده از ظرفیت‌های علمی مشاوران تخصصی طرف قرارداد، شناخت خوبی از وضعیت سواحل بندرعباس داریم. پایش‌ها به‌خوبی در حال انجام است. به‌جرئت می‌توان گفت در حال حاضر استفاده فولاد هرمزگان از آب دریا و برگشت تلخاب به عمق، به این جوامع آبزی آسیب وارد نمی‌کند.

برای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی در بخش پایش هوا چه تدابیری اتخاذ شده است؟

دو سیستم «بک‌ریتر» در واحدهای فولادسازی و خروجی واحد آهک تعبیه شده است. در واحد احیا مستقیم هم سیستم گازشو برای کنترل ذرات خروجی از دودکش‌ها فعال است. در سایت منطقه ویژه جنوبی، ایستگاه سنجش پارامترهای هوا وجود دارد. در فولاد هرمزگان سامانه‌های پایش آنلاین روی خروجی دودکش‌های واحد احیا و واحد فولادسازی مستقر شده و برای واحد آهک و تصفیه‌خانه هم اقدامات فاز مهندسی انجام شده و در دست احداث است.

مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت برای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی کدام‌اند؟

مهم‌ترین پروژه‌ای که مورد تأکید مدیریت شرکت نیز هست، کاهش پسماند از مبدأ است. با اجرای این پروژه در نظر است که تا حد امکان بتوان پسماندها را کاهش داد. با اجرای پروژه‌های متعددی که در این زمینه تعریف شده، بخش زیادی از ضایعات کاهش و بازدهی کوره‌ها نیز افزایش خواهد یافت. هرچه راندمان بیشتر بهبود یابد، حجم بیشتری از مواد اولیه به محصول تبدیل می‌شود و ضایعات کمتری تولید می‌شود. همچنین در حوزه بازیافت و بازچرخانی مواد، پروژه‌های توسعه و افزایش ظرفیت در دست اقدام است که به کاهش ضایعات کمک می‌کند.

برای کنترل پسماندهای صنعتی در فولاد هرمزگان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

بیشترین حجم پسماندهای صنعتی به سرباره‌های کوره‌های قوس مربوط می‌شود که قسمتی از تولید است. امروزه با مطالعات انجام‌شده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا این سرباره قابلیت این را دارد که فراوری‌ شود و به‌عنوان مصالح ساختمانی در ساخت ریل و گاردریل جاده‌ها استفاده شود.

همکاری فولاد هرمزگان برای کمک به دفع اصولی پسماندهای شهری چگونه است؟

فولاد هرمزگان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود بخشی از آهک موردنیاز سایت‌های امحای پسماندهای صنعتی و بخشی از آهک موردنیاز سایت امحای پسماندهای عمومی شهرداری بندرعباس را در همین راستا تأمین می‌کند و همان‌گونه که اشاره شد، رویکرد شرکت بر مبنای توسعه متوازن و پایدار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز