خبرگزاری کار ایران

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت و کیفیت پوشاک ایرانی مناسب است/ با کاهش تقاضا در بازار مواجهیم/ شاهد خرید اینترنتی پوشاک خارجی از سوی دهک‌های بالا هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۷۳۵

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران می‌گوید: متاسفانه به دلیل کمبود قدرت خرید، مردم اولویت اصلی را به سبد غذایی اختصاص داده‌اند و پوشاک نقش پررنگی در سبد خرید خانواده‌ها ندارد.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت صنعت پوشاک اظهار داشت: در سال گذشته تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مشکلات زیادی داشتند و بخش زیادی از این مشکلات به دلیل ادامه اپیدمی بیماری کرونا بود.

وی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه برای اکثر تولیدکنندگان پوشاک گفت: با رایزنی‌های بسیاری که با وزارت صمت انجام دادیم تلاش کردیم بخشی از مشکلات را حل کنیم و عرق و پشتکار آنها برای حفظ کارگاه‌ها و تولیدی‌های خود و همچنین علاقه‌مندی آنها به شغل‌شان باعث شد تا شاهد کمترین تعدیل نیرو در این حرفه باشیم.

شیرازی افزود:‌ پشتکار تولیدکنندگان در تولید انواع پوشاک به‌روز و متنوع باعث شد تا بازارهای داخلی هیچ کمبودی را حس نکند خوشبختانه از سال 96 که پویش طرح حمایت از کالای ایرانی با شعار «ایرانی، کالای ایرانی مصرف کن» به راه افتاد، روند مصرف کالای ایرانی بسیار خوب شد و ما امسال شاهد استفاده بیشتر مردم از کالاهای تولید داخل بودیم و امروز تولیدکننده پوشاک ایرانی با افتخار آرم ساخت ایران را درج می‌کند و مردم نیز از آن استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: دو سال اخیر را می‌توان سال‌های ایثار تولیدکنندگان نامید که با وجود موانع، به فعالیت خود ادامه دادند و ما امروز شاهدیم که هیچ کمبودی در بازار مشاهده نمی‌شود و کیفیت کالای ایرانی نیز با کالاهای خارجی کاملا قابل رقابت است.

شیرازی با اشاره به اینکه سه سال است از ورود پوشاک خارجی جلوگیری شده است، گفت: امروز شاهدیم که پوشاک ایرانی با قیمت مناسب، کیفیت خوب و ارزان به دست مشتری می‌رسد. 

وی افزود: متاسفانه با سخت‌تر شدن وضعیت اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، میزان تقاضا نیز برای خرید پوشاک کاهش پیدا کرده است و ما اکنون که کمتر از یک ماه به نوروز سال آینده باقی مانده، شاهدیم که تقاضا در بازار بسیار کم است و هنوز این تقاضا تحریک نشده است.

شیرازی ادامه داد: متاسفانه با وجود آنکه تولید و فروش در دو سال گذشته کاهش پیدا کرده اما میزان مالیات و قیمت مواد اولیه بسیار افزایش پیدا کرده است. البته بالا بودن میزان تولید به نشانه بالا بودن فروش نیست بلکه تولیدکنندگان برای حفظ کارگران خود و همچنین عدم تعطیلی، کالای خود را تولید می‌کردند اما نمی‌توانستند بفروشند و مجبور به انبار کردن می‌شدند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره نوروزی فروش پوشاک در بیش از 10 هزار فروشگاه پوشاک در شهر تهران گفت: هر فروشگاه با نظارت اتحادیه می‌تواند کالاهای خود را در جشنواره بفروشد و از 5 درصد تا 50 درصد تخفیف ارائه کند و ما تلاش داریم با این وضعیت، میزان فروش فروشگاه‌ها را افزایش بدهیم.

شیرازی افزود: متاسفانه به دلیل کمبود قدرت خرید، مردم اولویت اصلی را به سبد غذایی اختصاص داده‌اند و پوشاک نقش پررنگی در سبد خرید خانواده‌ها ندارد. از سوی دیگر دهک‌هایی که وضعیت اقتصادی خوب و قدرت مالی دارند، به جای خرید محصولات داخلی و کالای ایرانی، به فکر خرید پوشاک تولید کشورهای دیگر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و به خصوص از طریق اینترنت هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه علیرغم پیگیری‌های ما، بحث فروش آنلاین در صنعت پوشاک به صورت کلی موفق نبوده و فقط در برخی انواع کالاها همچون پوشاک سبک موفق بوده است.

شیرازی با اشاره به راه‌اندازی طرح خرید شفاف با همکاری وزارت صمت و نهادهای نظارتی گفت: در این طرح، کالاها با شناسنامه به فروش می‌رسند و مشخص می‌شود که چه کالایی با چه قیمتی و با چه میزان سودی به فروش رسیده و قیمت نهایی کالا و سود فروشنده نیز کاملا مشخص است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1400 یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با سازمان امور مالیاتی است، توضیح داد: در گذشته اینطور بود که اگر می‌خواستیم پروانه‌ای را صادر کنیم و مجوز را فوری به متقاضی بدهیم ماده 186 را از سازمان مالیاتی استعلام می‌کردیم و آن سازمان سریع به ما پاسخ می‌داد اما متاسفانه از ابتدای امسال بیش از 1000 تقاضای صدور مجوز پشت درِ سازمان امور مالیاتی مانده است و متاسفانه صنوف و اعضا فکر می‌کنند اتحادیه در زمینه صدور مجوز کم‌کاری می‌کنند در حالی که اینگونه نیست و ما به عنوان اتحادیه موظفیم در زمان صدور مجوز، بر اساس ماده 186 از اداره مالیات استعلام بگیریم. از سوی دیگر اگر کسی بدهی مالیاتی دارد، اداره مالیات باید نسبت به وصول آن بدهی اقدام کند نه آنکه جلوی صدور و یا تمدید مجوز را بگیرد.

شیرازی با اشاره به اینکه هم اکنون در اتحادیه پوشاک روزانه حدود 50 متقاضی تمدید پروانه و 25 متقاضی صدور پروانه جدید روبه‌رو هستیم، گفت: وقتی اداره مالیات فقط یک هفته در دادن استعلام به ما تاخیر کند ما شاهد تشکیل یک صف طولانی مدت از متقاضیان خواهیم بود و این تصور در بین متقاضیان به وجود می‌آید که اتحادیه کارشکنی کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تهران مدکس بیان کرد: صنعت پوشاک این توانایی را دارد در سال به مدت دو بار نمایشگاه پوشاک برگزار کند و خوشبختانه استقبال واحدهای صنفی از این نمایشگاه بسیار خوب بوده است و بسیاری از تولیدکنندگان سفارش‌های خوبی برای سال آینده دریافت کرده‌اند.

شیرازی با اشاره به اینکه نمایشگاه بعدی تهران مدکس مهر ماه سال آینده برگزار می‌شود، گفت: تلاش داریم تا به موازات برگزاری نمایشگاه‌های داخلی، نمایشگاه‌های خارجی را نیز برگزار کنیم و امسال قصد داشتیم به طور مثال در ازبکستان یک نمایشگاه بین‌المللی برگزار کنیم اما متاسفانه به دلیل محدودیت کرونایی، این امر امکانپذیر نشد و تلاش داریم تا حتما در سال آینده برگزاری این نمایشگاه‌ها جدی‌تر برگزار کنیم و همچنین بسترهای صادرات را نیز تقویت کنیم زیرا پوشاک، صنعت بسیار ارزآوری است و اولویت ما نیز حضور در بازارهای کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به اینکه افق صنعت پوشاک را خوب می‌بیند، افزود: خوشبختانه در دولت جدید، وزارت صمت به عنوان وکیل تولیدکنندگان حل مشکلاتی مانند مالیات، بیمه و افزایش مواد اولیه را بر عهده گرفته تا خودش این مشکلات را حل کند و این مسئله یک تصمیم و اقدام بسیار خوب است و در دیداری که با وزیر صمت داشتیم به ما اعلام کرد که تولیدکننده نباید دغدغه این را داشته باشد که یک روز در اداره مالیات و یک روز هم در شهرداری باشد بلکه این وظیفه وزارت صمت است تا موانع و مشکلات تولیدکنندگان را حل کند.

شیرازی با اشاره به حضورش در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان و تاکید ایشان بر تولید کالای ایرانی باکیفیت و ارزان گفت: خوشبختانه ما در صنعت پوشاک نسبت به برخی صنایع دیگر فرمایش ایشان را کاملا جامع عمل پوشاندیم و شاهد فروش پوشاک ایرانی با قیمت مناسب و کیفیت خوب هستیم.

وی با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی تاکید کرد: اتحادیه پوشاک، تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در بحث‌هایی همچون رزمایش مومنانه حضور داشتند و همزمان با نوروز و همچنین در زمان بازگشایی مدارس، فعالان این صنف محصولات خود را بلاعوض به خیریه‌ها و افراد بی‌بضاعت اهدا می‌کردند و نقش پررنگی در این زمینه داشتند.

شیرازی افزود: همه ما باید کالای ایرانی مصرف کنیم و تک تک ما در هر بخشی که هستیم باید تشویق کنیم تا هر ایرانی کالای ایرانی را بخرد زیرا کالای ایرانی، امروز کیفیت خوبی دارد و سود خرید آن نیز به خود ما بازمی‌گردد.

گفتگو از علی زادمهر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز