کد خبر: 760512 A

نقدی بر دغدغه‌های امروز آموزش و پرورش؛

به نظر می رسد دغدغه‌های امروز وزارت آموزش و پرورش امروزه وارد فصل جدیدی شده و دیگر حول محور فرهنگیان و دانش آموزان متمرکز نیست.

این در حالی است که معاون حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه اذعان دارد که معوقات معلمان بیش از 10هزار میلیارد تومان است و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه نیز چندی پیش اظهار کرد حدود 3 میلیون دانش آموز درگیر سیل اخیر بودند.

اما در برابر این اتفاقات این وزارت خانه چه رویکری داشته؟! وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که بخش‌هایی از کتاب‌های دانش آموزان مناطق سیل زده حذف خواهد شد و امتحانات از آنها تا مباحثی که خوانده اند گرفته خواهد شد و معاون حقوقی و امور مجلس این وزارت اذعان دارد که این موضوع در دست پیگیری است.

پرسش مهم و اساسی این است که در شرایطی که کلیه بدنه دولت درگیر مرمت و جبران خسارت های سیل است آیا وزارت خانه ای که متولی آموزش و پرورش در کشور است گزارشی از مدارس و دانش آموزان آسیب دیده و وضعیت نابسامان دانش‌آموزان خسارت دیده در دست دارد؟ برنامه این وزارتخانه برای دانش آموزانی که سرپناه و زندگی خود را از دست داده‌اند چیست؟ و نقش این وزارت خانه در ترمیم این وضعیت در کجای برنامه های دولت قرار دارد؟

آیا در شرایط بحرانی برقراری کلاس های آموزشی تا پایان سال تحصیلی و توجه به موضوع امتحانات به تنهایی کافی است تا خیال آسوده ای پیدا شود و حسب شنیده ها عالی ترین مقام این سازمان موضوع تغییرات مدیریتی بنگاه داری را پیگیری کند؟ در این شرایط حساس آیا دغدغه مهم تری در این وزارتخانه وجود ندارد؟

سیل یکی از حوادث تلخ روزهای ابتدایی امسال بود، بحرانی که خسارت هایش یک سوم درآمدهای نفتی تخمین زده می شود و علاوه بر منازل مسکونی و تاسیسات‌صنعتی بسیاری از فرهنگیان،مدارس و دانش‌آموزان در جریان این سیل آسیب دیده‌اند، اما این وزارتخانه برای واکاوی این مشکلات تنها به امتحانات و اتمام سال تحصیلی توجه دارد و به نظر نمی رسد آسیب های جانبی این موضوع اهمیتی داشته باشد!

از سوی دیگر این وزارتخانه در همین شرایط ، در لایه های داخلی خود به دنبال مقوله بنگاه داری و تعیین تکلیف مدیریتی در این بخش ها است.

خسارت های سیل بنابر اظهارات وزیر کشور 35 هزار میلیارد تومان برآورده شده است و بالغ بر 25 استان و بیش از 4 هزار و 400 روستا را درگیر کرده است. در برابر این اخبار تاثیرگذار که وزارتخانه‌های کشور، مسکن و راه، کشاورزی و نیرو بیشتر درگیر رفع و رجوع خسارت‌های آن هستند برخی دیگر از وزارت خانه ها مانند وزارت آموزش و پرورش وضعیت جامعه بزرگ دانش آموزی و فرهنگیان این موضوع را ظاهرا در اولویت ها ندارد و نه تنها آماری از خسارت ها اعلام نکرده اند بلکه ظاهرا به نظر نمی‌رسد سرنوشت دانش آموزان و آینده سازان در مناطق روستایی در اولویت های‌شان قرار داشته باشد و در لایه‌های داخلی خود به دنبال بنگاه داری و سرنوشت بنگاه‌های تحت مدیریت خود و جایگزینی افراد در این بخش هستند.

بخش انتصابات سایت وزارت آموزش و پرورش یکی از این نمونه هاست که تحرکات مدیریتی بسیاری را در بدنه اصلی نشان می دهد و البته دومینوی تغییرات به سایر بخش‌ها و بنگاه‌های تابعه نیز سرایت خواهد کرد و این تحرکات در شرکت های تابعه نیز دیده می شود.

بنابراین در چنین شرایطی به نظر می رسد سیل بزرگتر اعمال نفوذ مستقیم و افزایش سهم خواهی در شرایطی است که مردم مناطق محروم با مصیبت سیل دست و پنجه نرم می‌کنند و مدیران پایتخت نشین به دنبال اهداف مدیریتی خود در بنگاه‌ها هستند.

آموزش و پرورش دانش آموزان سیل وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر