خبرگزاری کار ایران

واکاوی اجرای تاکتیک «فرودگاه در برابر فرودگاه» توسط انصارالله

بخشایشی: هدف اصلی شکستن محاصره فرودگاه صنعاء است/ ریاض کوتاه نیاید، امنیت نفت و خطوط هوایی‌اش با بحران روبه‌رو می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۱۶۸

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: تعداد حملات عربستان به یمن بیشتر از انصارالله است اما هدف یمنی‌ها کاملاً استراتژیک و حساب شده است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد سیاست انصارالله یمن بر اجرای تاکتیک عملیات‌های هوایی علیه فرودگاه‌های امارات و عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جنگ یمن با عربستان که بهتر است آن را جنگ انصارالله با ائتلاف عربی نامگذاری کنیم، بیش از چهار سال است که ادامه دارد و در این مدت شاهد انواع و اقسام جنایت‌ها علیه شهروندان یمن بوده‌ایم. قبل و حین تجاوز ائتلاف عربی به یمن که اتفاقاً رهبری آن را عربستان سعودی به عهده دارد، ریاض بارها خود را به عنوان برادر بزرگ‌تر کشورهای عربی و اسلامی (هم در منطقه و هم در فرامنطقه) به دنیا معرفی کرده و در همین راستا آنها یمن را ویترین حوزه نفوذ سنتی خود می‌دانستند. امروزه شاهد به خطر افتادن منافع اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیکی عربستان در یمن از سوی انصارالله و ارتش این کشور هستیم که این موضوع برای سعودی‌ها خیلی گران تمام شده است.

وی ادامه داد: عربستان برای آن‌که بتواند یمن را زیر ضربه‌های خود قرار دهد دو استراتژی را در دستور کار خود قرار داد: ۱-محاصره هوایی و ۲- محاصره دریایی یمن. در محاصره دریایی شاهد آن بودیم که نیروهای ائتلاف بنادر اصلی این کشور خصوصاً بندر الحدیده که شاهرگ حیاتی یمن به حساب می‌آمد را محاصره کردند و مانع از هرگونه کمک‌رسانی به مردم یمن شدند اما در مورد محاصره هوایی و همچنین حملات پی در پی هوایی به یمن و انصارالله این موضوع تا حدودی تفاوت دارد. همگان به یاد دارند که در آن زمان هواپیمای ایران نتوانست وارد فرودگاه صنعاء شود و از همانجا بود که هجمه‌های هوایی به یمن از سوی امارات و عربستان چند برابر شد. از جهتی دیگر سعودی‌ها به دنبال آن بودند تا بتوانند با ورود زمینی به یمن معادله را به نفع خودشان تغییر دهند اما باید متوجه بود که عربستان نیروی زمینی قوی و منسجم ندارد؛ به همین جهت آنها مجبور شدند تا از سودان و برخی دیگر از کشورهای عربی اقدام به خرید مزدوران نظامی کنند که در این مرحله (عملیات زمینی) هم با مشکل‌ها و موانع زیادی روبه‌رو شدند.

این استاد دانشگاه با اشاره به منحنی تقابل انصارالله یمن با عربستان سعودی، گفت: در ابتدای تجاوز سعودی‌ها به یمن، انصارالله قصد داشت با پوشش رسانه‌ای گسترده جامعه ملل را از بحرانی که در عربستان شروع کننده آن بود با خبر کند و از آن زمان تاکنون پوشش رسانه‌ای و خبری انصارالله (از انتشار فیلم‌های هدف قرار دادن سعودی‌ها گرفته تا بحران انسانی جاری در یمن) روز به روز پوست‌اندازی و تقویت شده است اما زمانی که جامعه جهانی واکنش خاصی به آن نشان نداد، انصارالله وارد فاز تقابل نظامی شد. در ابتدای این فاز، آنها دست به پدافند و خنثی‌سازی حمله‌های زمینی و نقطه‌ای پیاده نظام سعودی زدند که ضربه‌های عمیق و زیادی به پیکره نظامی و امنیتی ریاض وارد آورد. در ادامه، بحث عملیات‌های پهپادی انصارالله مکمل عملیات‌های زمینی آنها شد و ضربات سختی را به عربستان تحمیل کرد و در اینجا بود که شاهد ورود میانجی‌ها و فرستاده‌های سازمان ملل به یمن بودیم.

بخشایشی افزود: انصارالله تا قبل از نشست استکهلم سعی داشت تا صحنه میدانی را به نفع خود مدیریت کند اما باز هم کانال سیاسی برای حل و فصل منازعه یمن را باز گذاشته بود. به عنوان مثال آنها بعد از نشست استکهلم رویه خود را تغییر دادند و قرار بر آن شد تا بندر الحدیده به نماینده سازمان ملل تحویل داده شود. آنها فکر می‌کردند که اگر این اتفاق بیافتد، مشکلات مردم به خصوص ورود غذا و دارو از بین می‌رود اما این اتفاق رخ نداد و عملاً هیچ اقدام مثبتی توسط سازمان ملل متحده در این پرونده صورت نگرفت. پس از آن انصارالله از موشک‌ها و پهپادهای ساخت خود رونمایی کرد و عملاً به ائتلاف عربی و حامیان غربی آنها هشدار داد که خود را برای مقابله سخت آماده کنند. سپس شاهد هدف قرار گرفتن کمپانی نفتی آرامکو و برخی از فرودگاه‌های عربستان و همچنین خطوط انتقال نفت سعودی‌ها بودیم که انصارالله قصد دارد از این طریق به آنها اعلام کند که باید محاصره فرودگاه صنعاء و حملات هوایی آنها از بین برود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً حجم عملیات‌های انصارالله علیه فرودگاه‌های عربستان افزایش پیدا کرده و آنها رسماً اعلام کرده‌اند که این عملیات‌ها با قدرت تمام ادامه خواهد داشت و در این مسیر سعودی‌ها دست به دامن بریتانیا شده‌اند. دلیل اینکه عربستان پای بریتانیا را در این مساله باز کرده این است که بتواند ایران را به عنوان متهم اصلی این ماجرا به دنیا معرفی کند اما واقعیت این است که آنها به خوبی می‌دانند که تجهیزات انصارالله کاملاً به صورت بومی ساخته می‌شود. البته بخشی از این تسلیحات در زمان علی عبدالله صالح از روسیه خریداری شده و بخشی دیگر توسط خودشان ساخته می‌شود. به هر ترتیب هدف انصارالله از گسترده‌تر شدن عملیات‌های هوایی این است که نخست ضربه مهلکی به صنعت نفت سعودی‌ها و سپس اقتصاد آنها وارد کند و در فاز بعدی فرودگاه‌های آنها را مورد هدف قرار دهد تا اولاً امنیت خطوط هوایی عربستان به زیر سوال برود و دوماً اینکه بتواند محاصره فرودگاه صنعاء را از بین ببرد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز