کد خبر: 644113 A

برای نخستین بار با اعتماد به متخصصان ایرانی انجام شد:

برای نخستین بار در کشور، عملیات ضروری و حساس خدمات چاه های نفت و گاز بدون نیاز به دکل انجام شد تا علاوه بر میلیونها دلار صرفه جویی ارزی، فصل جدیدی در اعتماد به متخصصان داخلی در عرصه مدیریتی کشور رقم بخورد.

به گزارش ایلنا، عملیات بدون دکل اسیدکاری گسترده و تمیزسازی چاه با نرخ تولیدی بالا(High-Rate)   در فاز 4 میدان گازی پارس جنوبی با کشتی اسیدکاری و تمیزسازی پیشرفته و مجهز Northern Genesis  به دست متخصصان داخلی انجام شد. اجرای موفقیت آمیز این پروژه برای نخستین بار، نتیجه دو سال بررسی، طراحی مهندسی و آنالیز ریسک بود که شرکت نفت و گاز پارس با مدیریت خود و قبول ریسک، زمینه حذف دکل از عملیات انگیزش و زنده کردن چاهها را فراهم ساخته و موجب میلیونها دلار صرفه جویی ارزی شد.

شرکت نفت و گاز پارس، ضمن مدیریت کلان این پروژه، اجرای آن را به شرکت ایرانی مهندسی و خدمات چاه پیمای مهران واگذار کرد. در این پروژه با حذف دکل از عملیات چاه ها، موجب کاهش هزینه های عملیاتی، بهینه سازی در زمان و چابکی عملیات خدمات چاه ها در میدان گازی استراتژیک و حائز اهمیت پارس جنوبی گردید. این روش نو آورانه همچنین گواهی بر توانمندی داخلی در ارائه راهکارهای موثر و نوین در بهینه سازی تولید و عملیات حساس خدمات چاه ها در میادین دریایی کشور است.

این عملیات از مهندسی شامل برنامه ریزی و طراحی عملیات، شبیه سازی ها، تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی و عواقب آن با نرم افزارهای روز دنیا، تا اجرای موفقیت آمیز- ایمن، کارآمد، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست- آن حاصل کار تیم مشترکی از مهندسان و متخصصان با تجربه شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و خدمات چاه پیمای مهران بود. شایان ذکر است شرکت مهندسی و خدمات چاه پیمای مهران که از سال 2009 میلادی در مهندسی و اجرای عملیات اسیدکاری و تمیزسازی چاه های نفت و گاز در میادین مختلف واقع در خلیج همیشه فارس و دریای عمان فعال است، با اعتماد شرکت نفت و گاز پارس، موفق به انجام عملیات بدون دکل اسیدکاری گسترده و تمیزسازی چاه با نرخ تولیدی بالا (High-Rate) در سکوی تولیدی فاز 4 میدان گازی پارس جنوبی با کشتی اسیدکاری و تمیزسازی پیشرفته و مجهز Northern Genesis شد.

از مزایای انحصاری این روش، علاوه بر مقرون به صرفه بودن میتوان به مواردی همچون سرعت بالای اجرای عملیات، عدم نیاز کشتی به لنگر اندازی یا اتصال به BoatLanding  با استفاده از سیستم Dynamic Positioning جهت تثبیت موقعیت هنگام اسیدکاری و جریان دادن چاه (که احتمال آسیب به خطوط لوله و فیبر های نوری بستر دریا را کاهش میدهد)، نصب کلیه تجهیزات مورد نیاز بر روی کشتی و عدم نیاز به تغییرات در سازه از پیش طراحی شده پلتفرم های تولیدی جهت نصب و برپایی King Post و Burner Boom  که خود هزینه های گزاف جرثقیل های دریایی را به همراه دارد اشاره کرد. قابلیت مانور کشتی با توجه به تغییر جهت وزش باد حین جریان دادن چاه به منظور کاهش زمان از دست رفته نهان، از دیگر مزایای این روش است. این روش همچنین دارای کمترین وابستگی به پلتفرم است که نتیجه آن کمترین مداخله در روال عادی عملیات سکوی تولیدی است. همچنین فاصله بسیار زیاد مشعل از سکو با توجه به محل و نحوه قرارگیری کشتی نسبت به سکو و همچنین طراحی و اجرای سیستم پیشرفته پرده آب جهت به حداقل رساندن اثر تششعات حرارتی به سمت تجهیزات و ادوات عملیاتی سکو و در نهایت قدرت مانور کشتی در جهت ترک سریع موقعیت در شرایط اضطراری به منظور افزایش ایمنی سکو در صورت بروز حادثه احتمالی، از دیگر مزایای انحصاری این روش جدید محسوب می شود.

لازم به ذکر است دو سال قبل، پس از طرح اولیه موضوع و ارائه بسته پیشنهاد فنی شرکت مهران، جلسات فنی و ایمنی بحث و تبادل نظر با کارفرما - شرکت نفت و گاز پارس - و متعاقب آن نیز جلساتی در قالب مهندسی ارزش پروژه با حضور مدیران، کارشناسان و صاحبنظران برگزار شد که در نتیجه شرکت نفت و گاز پارس، روش پیشنهادی شرکت مهران را با کسب  بالاترین امتیاز در مقایسه با روش های مرسوم با دکل و حتی سایر روش های بدون دکل، انتخاب کرد تا دریچه جدیدی در اجرای ایمن، سریع، کارآمد و از نظر اقتصادی بهینه برای انجام عملیات اسیدکاری گسترده و تمیز سازی چاه های با نرخ تولیدی بالا گشوده شود.

دلار کشتی نفت و گاز وزش باد صرفه جویی ارزی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر