خبرگزاری کار ایران

7 نکته اثبات شده برای بالا بردن عمر باتری شارژی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۴۵۵

خرید باتری شارژی که اصل و اورجینال باشد تا در مدت‌زمان کوتاهی دچار خرابی نشود از دغدغه‌‌های مهم افراد به حساب می‌آید.

امروزه استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیکی که برای روشن ماندن به باتری نیاز دارند در بین بسیاری از افراد رایج‌ شده است.

محصولاتی مانند گوشی موبایل، دوربین عکاسی و بسیاری دیگر از لوازم الکتریکی و کاربردی اطراف ما برای تامین انرژی خود از باتری شارژی استفاده می‌کنند.

به‌همین دلیل نیز لازم است افراد برای کارایی بیشتر وسایل خود روش‌های مهم و اساسی که باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود را یاد یگیرند و از آنها استفاده کنند.

در ادامه به‌طور کامل با انواع باتری، کاربردهای آن و ترفندهای مهم برای افزایش طول عمر باتری آشنا می‌شویم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع باتری

همه ما می‌دانیم وظیفه باتری تامین انرژی و توان لازم برای دستگاه‌های مختلف است. این وسیله در مدل‌های گوناگون با ساختارهای متفاوتی تولید می‌شود که هرکدام کاربرد خاصی دارند.

حال می‌خواهیم به معرفی این مدل‌ها بپردازیم.

باتری غیر قابل شارژ:

باطری که تنها بتوان یک‌بار از آن استفاده کرد و بعد از دشارژ شدن دیگر قابل استفاده نباشد را یک‌بار مصرف یا غیر قابل شارژ می‌گویند.

از آنجایی که این نوع باتری را نمی‌توان برای مدت‌ها استفاده کرد، راه‌کاری برای حفاظت از آن نیز وجود ندارد.

حتما تا به‌حال برای ساعت دیواری یا ریموت تلویزیون مجبور به خرید باتری قلمی و نیم قلمی شده‌اید؛ پس کاملا با برخی از آنها آشنایی دارید.

لازم به ذکر است در گذشته از باتری نیم قلمی و باتری قلمی تنها یک‌بار می‌توانستیم استفاده کنیم اما آسیبی که با این کار به‌ محیط زیست وارد می‌شد، غیر قابل انکار بود.

به‌همین دلیل نیز کمپانی‌های مختلف، نمونه‌های جدیدی از باتری نیم قلمی شارژی و باتری قلمی قابل شارژ را به بازار عرضه کردند.

با توجه به کارایی بالای این باتری‌ها و امکان استفاده مجدد از آنها می‌توان گفت از کاربردی‌ترین محصولاتی هستند که تا به امروز وارد بازار شده‌اند.

باتری شارژی (Rechargeable battery):

معمولا افراد باید در شرایط مختلف برای خرید باتری شارژی اقدام کنند. زیرا در بیشتر وسایل الکترونیکی از این نوع باتری برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی این نوع باطری قابلیت شارژ مجدد آنها است که باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی بتوان از آنها استفاده کرد.

7 نکته اثبات شده برای بالا بردن عمر باتری شارژی

انواع باتری شارژی

باتری‌های شارژی در انواع مختلف با کاربردهای خاص تولید می‌شوند که تمام این مدل‌ها در دسته‌بندی‌های زیر قرار دارند.

  • باتری سیلندری
  • باتری کتابی
  • باتری بلوکی
  • باتری سکه‌ای

تفاوت باتری قابل شارژ و غیر قابل شارژ

برای خرید باتری قابل شارژ که به آنها باتری اولیه نیز می‌گویند معمولا باید هزینه بیشتری پرداخت کرد. باتری‌های ثانویه یا غیر قابل شارژ کوچک و ارزان‌تر هستند و بعد از دشارژ شدن دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

برای نمونه می‌توان گفت باتری نیم قلمی قابل شارژ در این دسته قرار می‌گیرد در حالی که برخی ازمدل‌های نیم‌قلمی که با قیمت کم‌تری در بازار وجود دارند در دسته باتری‌های غیر قابل شارژ هستند.

پس علاوه‌بر شارژی یا غیر شارژی بودن آنها یکی از مهم‌ترین تفاوت در این 2 مدل قیمت آنها است.

ترفندهای مهم برای افزایش طول عمر باتری

اگر باتری وسیله شما خراب شده و قصد خرید باتری شارژی دارید، بهتر است راه‌کارهای مراقبت از آنها را نیز یاد بگیرید.

خرابی و فرسودگی باتری موضوعی کاملا طبیعی است که با گذشت زمان اتفاق می‌افتد ‌اما می‌توان با آگاهی از برخی روش‌ها عمر آنها را تا حدودی افزایش داد.

در بیشتر دستگاه‌های جدید از باتری لیتیومی شارژی استفاده می‌شود، این راه‌کارها تا حد زیادی از فرسودگی باتری جلوگیری می‌کنند.

از تخلیه کامل باتری خودداری کنید

شارژ باتری نباید از 20 درصد کم‌تر شود. زیرا تکرار این اتفاق باعث سولفاته‌شدن باتری خواهد شد. در این زمان با تجمع سولفاته، جریان الکترون‌ها مسدود شده در نتیجه مدت‌زمانی که برای شارژ دستگاه لازم است افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید طول عمر باتری کاهش نیابد و کیفیت آن افت نکند، لازم است برای مدت‌زمانی طولانی تمام حواستان را به میزان شارژ باتری اختصاص دهید و اجازه ندهید زیر 20 برسد.

باتری را در محیطی با شرایط نامساعد قرار ندهید

شرایط بد آب‌وهوایی می‌تواند روی عملکرد باتری تاثیر نامطلوبی بگذارد. سرما و گرمای بیش از حد به‌مرور زمان باعث خرابی باتری و کاهش عمر آن می‌شود.

از تابش مستقیم خورشید به باتری جلوگیری کنید و همچنین آن را در مکان‌هایی که هوای سرد و مرطوبی دارند قرار ندهید.

بهترین مکانی که آسیبی به باتری و طول عمر آن وارد نمی‌کند؛ محلی است که دمای خنکی داشته و همچنین کاملا خشک و بدون رطوبت باشد.

از تمیزی باتری غافل نشوید

در برخی مواقع باتری ممکن است سرریز کند؛ در این شرایط اگر می‌خواهید آسیبی به محیط اطراف و خود باتری وارد نشود حتما باید آن را کاملا تمیز کنید.

در صورتی که پاک‌سازی انجام نشود باتری به‌تدریج آسیب‌های بیشتری دیده و عمر آن به‌شدت کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این اتفاق باید باتری مرتب و طی سیکل‌های منظم بررسی و تمیز شود.

از شارژر مناسب استفاده کنید

اگر نمی‌خواهید خیلی زود مجبور به خرید باتری شارژی جدید شوید، بهتر است دستگاه خود را تنها به شارژر مناسب آن متصل کنید.

گاهی ممکن است در مسافرت یا مکان‌های ضروری مجبور به استفاده از شارژرهای متفرقه شوید. این موضوع طبیعی است اما نباید برای چندین بار تکرار شود. زیرا خرابی باتری را به‌همراه دارد.

دلیل این موضوع نیز تفاوت در میزان انرژی شارژرهای مختلف است که در بعضی‌ها کم و در برخی از آنها می‌تواند زیاد باشد.

مراقب باشید باتری ضربه نخورد

ضربه و آسیب می‌تواند باعث خرابی هر وسیله الکترونیکی شود و باتری‌های شارژی نیز جزئی از این وسایل محسوب می‌شوند. به‌همین دلیل لازم است در نگه‌داری آنها دقت کافی را داشته باشید.

باید گفت که حتی اگر شما همین امروز برای خرید باتری شارژی اقدام کرده باشید و به‌دلایل متفاوتی دچار آسیب و نشت مواد شیمیایی خورنده شود، طول عمر آن تا حد زیادی کاهش یافته و گاهی نیز کاملا خراب می‌شود.

از شارژ زیاد باتری پرهیز کنید

اگر می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاهی مجبور به خرید باتری شارژی نشوید، بهتر است از اتصال دستگاه به پریز برق در فواصل زمانی کوتاه خودداری کنید.

همچنین تصور اینکه اگر وسیله الکترونیکی خود را در طول شب به برق یا همان شارژر متصل کنید؛ شارژ آن در طول روز بیشتر می‌ماند کاملا نادرست است.

این کار تنها باعث می‌شود بعد از گذشت مدتی طول عمر باتری کاهش یابد؛ پس، از این کار خودداری کنید.

توجه به سطح آب باتری

دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند سطح آب باتری را چک کنند. در صورتی که این آب کم یا زیاد شود، احتمال ایجاد آسیب در باتری بالا رفته و به‌همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک‌بار آن را بررسی کنید.

قیمت باتری شارژی

با توجه به امکان استفاده مجدد و شارژ باتری قلمی، باتری نیمه قلمی، لیتیومی و دیگر نمونه‌های شارژی، قیمت این باتری‌ها معمولا بیشتر از نمونه‌ اولیه یا غیر قابل شارژ است.‌

اگر به‌دنبال خرید باتری شارژی با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستید فروشگاه اینترنتی می‌ارزه را به شما معرفی می‌کنیم.

فروشگاه اینترنتی می‌ارزه در زمینه فروش انواع باتری شارژی و غیر قابل شارژ فعالیت دارد و با ارائه محصولات با گارانتی معتبر، کیفیت آنها را تضمین می‌کند.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید عمر باتری شما افزایش یابد تا مجبور به خرید باتری شارژی نشوید، بهتر است ترفندهای مهم در این زمینه را یاد بگیرید.

نباید اجازه دهید شارژ این باتری‌ها از حد خاصی پایین آید و همچنین بهتر است از اتصال شارژر درفواصل زمانی کوتاه به دستگاه خودداری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز