خبرگزاری کار ایران

نکاتی درباره قولنامه دستی در معاملات املاک صنعتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۰۱۹

اگر به‌دنبال اجاره سوله در جاده مخصوص کرج هستید و می‌خواهید آن را به‌صورت دستی قولنامه کنید؛ لازم است نکاتی در این باره بدانید و با رعایت آنها یک سند معتبر در دست داشته باشید.

قولنامه دستی اگر به‌خوبی تنظیم نشود هیچ ارزش معاملاتی نداشته و ممکن است برای طرفین معامله مشکل ایجاد کند. به‌همین دلیل باید قبل از تنظیم، مهم‌ترین نکات را دانسته و همه آنها را حین نوشتن رعایت کرد.

ما در این مقاله قصد داریم تمام نکته‌هایی که لازم است را به شما آموزش دهیم تا اشتباهات رایج کاهش یابند پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا از قولنامه دستی استفاده می‌شود؟

بسیاری از افراد به‌دلایل مختلف مانند آشنایی با طرف مقابل یا داشتن نسبت فامیلی با وی یا به‌دلیل نداشتن بودجه برای پرداخت کامل هزینه، اقدام به نوشتن قولنامه دستی می‌کنند.

این قولنامه ممکن است برای فروش ملک تنظیم شود یا می‌توان برای اجاره سوله در جاده مخصوص کرج، آپارتمان، خانه ویلایی و دیگر موارد از آن بهره‌مند شد.

بیشترین دلیل اسفاده از آن در مواردی است که شخص خریدار توانایی پرداخت کامل هزینه را نداشته یا فروشنده به‌دلایلی نمی‌تواند ملک را در آن واحد تحویل دهد.

در این شرایط با نوشتن قولنامه دستی می‌توان از پشیمان نشدن طرف مقابل تا زمان فراهم شدن پول یا دیگر موارد اطمینان حاصل کرد.

آیا قولنامه دستی برای ملک ارزش قانونی دارد؟

اگر در نوشتن قولنامه تمامی موارد رعایت شود می‌توان از آن به‌عنوان یک سند قابل اجرا در دادگاه استفاده کرد.

یعنی اگر یک‌طرف معامله سعی در برهم زدن آن داشته باشد؛ طرف دیگر می‌تواند با در دست ‌داشتن قولنامه دستی و ارائه آن به دادگاه برای حق قانونی خود اقدام کند.

چه نکاتی برای نوشتن قولنامه دستی باید رعایت شود؟

با اهمیت دادن به موارد زیر قولنامه دستی شما مانند یک سند رسمی اعتبار خواهد داشت.

  • مشخصات خریدار و فروشنده به‌طور کامل درج شود. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی و نام پدر است.
  • محل سکونت به همراه شماره تماس 2 طرف واضح و کامل نوشته شود.
  • موضوع خرید یا اجاره ملک باید کاملا مشخص باشد. به‌هیچ‌ عنوان قولنامه را به‌صورت مبهم ننویسید.
  • در صورتی که قولنامه را برای زمان موقت تا فراهم شدن شرایط می‌خواهید، حتما زمان معامله قطعی را در آن ثبت شود.
  • امضای حداقل 2 نفر شاهد و درج کامل مشخصات آنها در انتهای قولنامه ضروری است.
  • اگر قولنامه را برای اجاره ملک می‌خواهید لازم است برای آن "ضمانت اجرا" نیز مشخص کنید. یعنی هر طرف معامله که پشیمان شد برای خسارت، مبلغ تعیین شده‌ای را پرداخت کند.
  • برای اینکه مسیر هموارتری داشته باشید باید شروطی در نظر گرفته شود تا در شرایط خاص، امکان فسخ قرارداد توسط طرفی که دچار زیان می‌شود وجود داشته باشد.
  • مبلغ کلی که باید پرداخت شود و طریقه واریز آن مشخص شود.
  • در خرید ملک از پرداخت کامل هزینه به فروشنده خودداری کنید تا زمانی‌که سند به‌صورت رسمی به نام شما زده شود.

نکاتی درباره قولنامه دستی در معاملات املاک صنعتی

قولنامه دستی برای خرید زمین یا ملک چگونه است؟

در معاملات ملکی تفاوتی ندارد قصد اجاره سوله در جاده مخصوص کرج یا دیگر شهرها را داشته باشید یا خرید آن، در هر صورت باید متنی دقیق، بدون ابهام و کاملا دربرگیرنده قوانین نوشته شود.

به‌بیانی دیگر اولین سندی که برای خرید سوله در جاده مخصوص کرج  یا خرید انواع دیگر ملک‌ها بین 2 طرف نوشته و امضا می‌شود قولنامه است.

در قولنامه باید در بند قرارداد همه شرایط مانند هزینه کامل و نحوه پرداخت آن، شرایط لازم که عدم پای‌بندی به آنها باعث ابطال قولنامه می‌شود، زمان دقیق معامله و دیگر موارد به‌طور کامل ذکر شود.

در صورتی که نکات به‌درستی قید نشود سندی بدون ارزش در دستان شما قرار داشته و طرف دیگر معامله اگر آن را فسخ کند هیچ راهی برای تعیین خسارت از نظر قانونی وجود ندارد.

همچنین قید برخی نکات لازم است تا اگر یکی از طرفین به آنها اهمیت نداد امکان فسخ قرارداد بدون پرداخت جریمه برای فرد دیگر وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

برای اجاره سوله در جاده مخصوص کرج یا هر محل دیگری می‌توانید از قولنامه دستی استفاده کنید. البته اگر بخواهید این سند ارزش قانونی داشته باشد، باید نکاتی را دانسته و آنها را رعات کنید.

مهم‌ترین نکات شامل درج کامل مشخصات طرفین معامله و محل سکونت آنها، امضای حداقل 2 شاهد زیر قولنامه، نحوه پرداخت مبلغ نهایی و سایر موارد از این قبیل است.  

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز