خبرگزاری کار ایران

تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۶۵۷

برای اینکه بدانید سیستم تصفیه آب صنعتی چیست و یک دستگاه تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کند ادامه ی این مطلب را دنبال کنید تا با جزییات اساسی سیستم تصفیه آب صنعتی آشنا شوید.

قبل از انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی توصیه می شود با مبانی طراحی و طرز کار تصفیه آب صنعتی آشنا شوید و راهنمای خرید تصفیه آب صنعتی را مطالعه کنید.

نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی یک سیستم پیچیده از یک سری فناوری پیشرفته است که پروسه ی تصفیه ی آب را به شکل های متنوع انجام می دهد. از آب تصفیه شده و خالص در تامین آب مورد نیاز برای صنایع کلیدی و مهم استفاده می شود. یکی از روش های رایج و کاربردی پاکسازی و تصفیه آب صنعتی RO است که عملکرد آن عملکردی طبیعی ست که از طریق غشاء نیمه تراوا عملیات تصفیه آب را انجام می دهد.

در طی این پروسه با عبور دادن ملکول های آب از منافذ غشاء نیمه تراوا سایر مواد محلول در آب، املاح مضر و یون ها از آب حذف می شوند و محصول خروجی آب با کیفیت و خالص خواهد بود.

اجزای دستگاه تصفیه آب RO

سه نوع فیلتر شنی، فیلتر کربنی و میکروفیلتر در قسمت پیش تصفیه ی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس وجود دارند. فیلتر شنی و فیلتر کربنی در دو مدل عمودی و افقی موجود هستند. فیلترهای شنی با توجه به فشار عبور آب به انواع کند، تند و تند ثیقلی دسته بندی می شود.

همان طور که می دانید کار انواع فیلتر ها کمک به حذف و از بین برد انواع ذرات معلق و ناخالصی های آب است که در صنایع مهم و بزرگ بسیار حائز اهمیت است. فیلترهای شنی با توجه به سرعت و فشار آب ورودی انواع مختلفی با ظرفیت های گوناگون دارند. با توجه به دقت در ساخت و اهمیت آن ها، هزینه ی طراحی و تولید این فیلترها بالاست.

تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کند؟

عملکرد فیلتر کربنی در تصفیه آب به گونه ای ست که رنگ، طعم و بوی آب را از بین می برد. تنوع فیلترهای کربنی مانند فیلترهای شنی متنوع است و به انواع فیلتر کربنی دانه ای، کربن پودری و کربن بلاک تقسیم می شوند. فیلترهای کربنی از مزایایی مانند نصب و شستشوی آسان برخوردارند و در رفع بو و طعم آب اثر بسزایی دارند.

میکروفیلترها در دستگاه تصفیه آب آخرین فیلترها هستند و ذراتی که از دو فیلتر شنی و کربنی موفق به عبور شده اند را از بین می برند. همچنین افزودن مواد شیمیایی مختلف متناسب با نوع آب از وظایف دیگر این میکروفیلترهاست.

بخش اصلی تصفیه آب شامل غشاء نیمه تراوا، پمپ فشاربالا و ابزار دقیق است. غشاء نیمه تراوا املاحی که در آب حل شده اند و قابل مشاهده نیستند را از بین می برد و پمپ فشاربالا وظیفه دارد آب را از سطح غشاء عبور دهد. این بخش بزرگترین و مهم ترین بخش در یک دستگاه تصفیه آب صنعتی RO است.

فیلتر ممبران یا RO اصلی ترین جزء تصفیه آب صنعتی ست که خالص سازی و سبک سازی آب را به عهده دارد و محفظه ی آن اغلب از جنس فایبرگلاس است. عملیات تصفیه آب در هر مرحله باید کنترل شده و دقیق انجام شود، به همین سبب از ابزاری مانند فشارسنج، جریان سنج و دماسنج و غیره در آن استفاده می شود. یکی از این ابزارهای کنترل کننده شیرکنترل به منظور کنترل فشار جریان هاست.

ابزار دیگر در دستگاه تصفیه آب صنعتی فلومتر است که در طول مسیر جریان آب از آن استفاده می شود. اندازه گیری شاخص TDS نیز به عهده ی فلومتر است.

ممبران که پیشتر از آن به عنوان بخش مهم و اساسی تصفیه آب RO یاد کردیم، برای افزایش طول عمر و دوام نیاز به شستشو دارد تا میکروب ها و آلودگی های سطح آن از بین رفته و تمیز و پاک شود. برای شستشوی ممبران سیستم شستشوی مخصوصی در دستگاه تصفیه قرار دارد که یکی دیگر از اجزای مهم دستگاه تصفیه محسوب می شود.

تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس RO

از قدیمی ترین و رایج ترین روش های تصفیه آب، تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس RO یا تصفیه آب RO است که روشی بهینه و ساده برای تصفیه آب صنعتی ست و مجتمع های بزرگ مسکونی، کارخانجات و صنایع بزرگ که حجم آب مصرفی بالایی نیاز دارند از آن بهره می برند.

تصفیه آب RO نوعی فناوری غشایی ست که در آن آب از طریق غشاهای مختلف تصفیه می شود. به زبان ساده می توان گفت با قرار دادن یک غشای نیمه تراوا بین آب ناخالص و آب خالص و با افزایش فشار وارده بر آب ناخالص کلیه ی مواد مضر و ناخالصی ها و آلاینده های آب را جدا کرده و آب سالم و بهداشتی به دست می آید.

تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کند؟

در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس آب خالص و ناخالص را درون یک ظرف قرار داده و با یک غشاء نیمه تراوا جدا از هم نگه می داریم. آب خالص در فشار عادی برابر با یک اتمسفر از غشا عبور کرده و بخشی از آن وارد قسمت آب ناخالص می شود. در فرایند تصفیه آب RO فشار آب ناخالص را افزایش می دهند تا ملکول های آب از غشاء عبور داده شوند و به سمت آب خالص بروند و تا زمانی که تمام ملکول های آب از آب ناخالص جدا شوند و از غشاء عبور کنند این افزایش فشار ادامه می یابد. در نهایت پس از جداسازی کامل آب خالص از آب ناخالص عملیات تصفیه آب  ROبه پایان رسیده و در دو طرف غشاء دو ماده کاملا جدا تشکیل می شود. روش اسمز معکوس یک فرآیند طبیعی است که با پیشرفت فناوری و استفاده از تجهیزات تخصصی صنعتی شکلی حرفه ای به خود گرفته و به یک تکنولوژی مهم در صنعت تصفیه آب تبدیل شده است.

دستگاه تصفیه آب صنعتی RO مبتنی بر روش اسمز معکوس طراحی و تولید می شود و با بهره مندی از این فناوری غشایی عملیات تصفیه آب را انجام می دهد. به این ترتیب در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO نیز همواره از یک غشا با هدف تصفیه آب استفاده شده و با عبور آب خالص از این غشا و جداسازی ناخالصی ها از آب، پروسه ی تصفیه انجام می شود.

مسیر آب در فرایند تصفیه آب RO

در تصفیه به روش RO آب ناخالص توسط مجراها و لوله های ورودی آب از منبع خارج می شود و وارد بخش تصفیه می شود. در این مرحله به کمک پمپ های فشاربالا و با به کار گیری فناوری غشایی اسمز فرآیند تصفیه آغاز می شود. سپس با تصفیه آب ناخالص و جداسازی کلیه ی مواد آلاینده و ذرات ناخالصی جامد یا محلول از آب، آب تصفیه شده ی به دست آمده از لوله های خروجی دستگاه تصفیه آب خارج می شود و به منبع ذخیره ی نهایی وارد می شود تا در زمان مناسب و پس از عملیات نهایی مورد استفاده قرار بگیرد.

تخصص پی آب پالیز طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی با هدف رفع نیاز اصلی شماست و رضایت کاربران در این حوزه افتخار ماست. برای اطلاع از کارکرد دستگاه های مختلف تصفیه آب و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی می توانید به راهنمای خرید تصفیه آب صنعتی در وب سایت پی آب پالیز به نشانی https://peyabpaliz.com مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز