صفر تا صد اصول و نکات غرفه سازی نمایشگاه
در این مطلب درباره طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی و اهمیت آن توضیحاتی ارائه دادیم و در انتها هم بهترین طراحان غرفه ساز برای نمایشگاه را به شما معرفی کردیم تا بتوانید در زمینه نمایشگاه ها همیشه اطلاعات جدیدی داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، یکی از مهمترین نکات طراحی غرفه و غرفه سازی نمایشگاه اولویتبندی اهداف مهمی است که میخواهید در نمایشگاه به آنها برسید. طرحهای بسیار زیادی برای ساخت غرفه نمایشگاهی وجود دارد که میتوانید آنها را متناسب با اهداف خود انتخاب کنید و پس از آن، وقت ارزشمند خود را صرف امور مهمتر کنید و بر روی فروش در نمایشگاه و ساخت موقعیتهای جدید تجاری تمرکز کنید. در ادامه به بررسی اصول طراحی غرفه نمایشگاه برای حضور مؤثر در این رویداد پرداختهایم که در ادامه خواهید خواند.
برنامه ریزی زودهنگام و سریع برای غرفه سازی نمایشگاه
وقتی صحبت از شروع زودهنگام میکنیم، منظور ما این است که به محض اینکه مکان غرفه خود را رزرو کردید، با یک غرفه ساز تماس بگیرید؛ بنابراین فرصت کافی دارید که اهداف کلیدی خود را مشخص کنید. آیا قرار است در نمایشگاه، آگاهی از برند خود را افزایش دهید؟ یا محصول جدید شرکت خود را معرفی کنید؟ یا به دنبال جذب هر چه بیشتر افراد به غرفه خود هستید؟ بسته به اینکه چه چیزی برای شما مهمتر است، طراحی غرفه نمایشگاه شکل میگیرد. ترفندهای خاصی را میتوان برای دستیابی به هر یک از اهداف انجام داد که به همین دلیل شما باید قبل از شروع طراحی، اهداف اصلی خود را مشخص کنید و به طراح غرفه انتقال دهید.
اگر طراحی را خیلی دیر انجام دهید، ممکن است زمان کافی برای اجرای طرحی که دنبال آن هستید نداشته باشید و ممکن است مجبور شوید، طرحی سادهتر انتخاب کنید. هرچه یک طرح پیچیدهتر باشد، زمان بیشتری برای مهندسی و ساخت آن طول میکشد؛ بنابراین، به عنوان یک قانون کلی، باید حداکثر 3 تا 4 ماه قبل از تاریخ شروع نمایشگاه با یک سازنده غرفه در تماس باشید.
اگر برای بار اول است که میخواهید در نمایشگاه شرکت کنید و تجربه کافی در این خصوص ندارید، بهترین راه پیگیری اخبار نمایشگاه است که به شما کمک میکند با الهام گرفتن از دیگران و مشاهده روند نمایشگاه به صورت مؤثرتری در نمایشگاه شرکت کنید. خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، رسانه ای مرجع در حوزه اخبار نمایشگاه است.
طراحی کفپوش مرتفع
به طور معمول، شما دو نوع کفپوش اصلی برای انتخاب دارید، موکت که مستقیماً روی کفپوش بتنی محل قرار میگیرد یا کفپوش مرتفع که به غرفه شما ظاهری بسیار عالی و حرفهای میبخشد و همچنین میتوانید تمام کابلهای خود را زیر کفپوش پنهان کنید.
کفپوش مرتفع معمولاً به رنگ سفید با یک سطح شیبدار آلومینیومی در لبهها برای جلوگیری از هرگونه خطر میتواند به غرفه شما جلوه خاصی ببخشد. به دلیل ظاهر حرفهای کفپوشهای برجسته، ممکن است بازدیدکنندگان بیشتری به غرفه شما توجه کنند، زیرا این طراحی حرفهای غرفه نشان میدهد که شما این رویداد را جدی میگیرید و به طور ناخودآگاه این تصور را ایجاد میکند که شما به کیفیت کسب و کار خود اهمیت میدهید.
برای بهترین محصولات خود جایگاه ویژه طراحی کنید
این یکی از کلیدیترین اصول و نکات طراحی غرفه نمایشگاه است. اگر بودجه لازم برای انجام این کار را در اختیار دارید، بسیار توصیه میشود که جایگاههایی خاص برای تبلیغ هدفمند بهترین محصولات خود تهیه کنید. نمایش بهترین محصولات، به تنهایی میتواند یکی از دلایل اصلی شرکت در نمایشگاه باشد، پس چرا روی چیزی سرمایهگذاری نکنید که محصول شما را به بهترین شکل نشان دهد؟
همچنین میتوانید از نورپردازی نیز استفاده کنید و یا جایگاههای محصولات را طوری طراحی کنید که با برند شما مطابقت داشته باشد. هر جایگاه را میتوان متناسب با محصول شما طراحی کرد. جایگاههای منحصر به فرد میتوانند بازدیدکنندگان بیشتری را به غرفه شما جذب کنند.
برند خود را برجسته کنید
طراحی حرفهای غرفه نمایشگاه این فرصت را به شما میدهد تا به صورت مؤثر برند خود را معرفی کنید. میتوانید به طرق مختلف از جمله ساخت عناصر معماری سفارشی یا استفاده از رنگ مرتبط با لوگو خود به این مهم دست یابید. برای گرفتن ایدههای طراحی میتوانید به آلبومهای عکس خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا) نگاهی بیندازید تا در مورد چگونگی ارتقای برند خود در غرفه سازی نمایشگاه ایده بگیرید.
تابلوهای تبلیغاتی
مقرون به صرفه ترین تابلوها به شکل VCL (حروف وینیل) ارائه میشود که در اصل یک برچسب از لوگوی شما است. می توان از VCL ساده تا تابلوهای نورانی که دارای LED های یکپارچه برای افزایش ویژگیهای بصری هستند، استفاده کرد. این کار بسیار مؤثر است که میتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید.
معماری طراحی و غرفه سازی نمایشگاه
ایجاد فرم های معماری چشم نواز روشی بسیار مؤثر برای استفاده از فضاهای باز غرفه شماست. هر چه سازه بزرگتر باشد، تأثیر بیشتری دارد زیرا از نمای دورتر دیده میشود. اجزای معماری غرفه شما میتوانند به طور خاص برای نمایش محصولات شما طراحی شوند (مانند قفسه بندی یکپارچه روی دیوارها) یا با زاویه و منحنی شکل داده شوند تا اشکال بسیار جالبی برای جذب افراد به غرفه شما ایجاد کنند. لازم به ذکر است شما در یک نمایشگاه، دائماً با غرفههای بسیار زیادی مورد مقایسه قرار میگیرید، بنابراین استفاده از معماری چشمنواز، میتواند کلیدی برای متمایز شدن شما از دیگران باشد.
رنگ
ادغام رنگهای برند شما یکی دیگر از راههای بسیار مؤثر برای زیباسازی حرفهای غرفه است. در این حالت به نظر میرسد که وقت گذاشتهاید تا برند خود را با غرفه خود هماهنگ کنید و این باعث میشود بازدیدکنندگان تحت تأثیر قرار گیرند. رنگها را میتوان بر روی دیوار و همچنین کف اجرا کرد. شما همچنین میتوانید اشکال جالب را برای افزایش بیشتر جذابیت غرفه اضافه کنید.
فضای غرفه نمایشگاه را کاربردی کنید
برای استفاده حداکثری از غرفه خود، اختصاص مناطق ویژه برای عملکردهای مختلف بسیار حائز اهمیت است، زیرا به مدیریت مراحل مختلف استراتژی فروش شما کمک میکند. به عنوان مثال، میتوانید اتاقهای جلسه برای برگزاری جلسات خصوصی، اتاقهای ذخیرهسازی برای نگهداری وسایل غیرضروری به منظور تمیز و مرتب نگه داشتن غرفه خود داشته باشید؛ همچنین میتوانید یک قسمت پذیرش برای ارتباط با بازدیدکنندگان قرار دهید.
یک محیط دنج ایجاد کنید
افزودن یک محیط دنج به افراد کمک میکند تا با آن ارتباط برقرار کنند و همچنین عملکرد غرفه نمایشگاهی شما را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر محیطی از نوع کافهای باشد، میتواند به بازدیدکنندگان انگیزه بیشتری برای نزدیک شدن به غرفه شما بدهد. اگر استراتژی فروش شما مبتنی بر گفتگوهای معمولی در یک محیط آرام است، منطقی است که یک منطقه را اختصاص دهید یا کل غرفه را با در نظر گرفتن این موضوع طراحی کنید. میتوانید موارد خاصی مانند فضای سبز، مبلمان، دکوراسیون و نور را اضافه کنید.
اغلب اوقات، بازدیدکنندگان به مدت 4 الی 5 ساعت در نمایشگاه هستند. ارائه یک صندلی میتواند معجزه کند و به آنها فرصتی برای استراحت و گفتگو دهد.
پیام خود را انعکاس دهید
یکی از نکات مهم غرفه سازی نمایشگاه این است که مطمئن شوید پیام خود را به وضوح منتقل میکنید. میخواهید مشتریان با دیدن غرفه شما چه چیزی را بدانند؟ با توجه به اینکه بسیاری از غرفههای دیگر نیز در همان مکان به نمایش گذاشته میشوند، معرفی بهترین محصول یا خدمات اصلی شما بسیار مهم است. راههای متعددی وجود دارد که میتوانید اطلاعات مربوط به شرکت خود را انتقال دهید که در ادامه به بررسی آنها پرداختهایم.
1. تلویزیونها
میتوانید از تلویزیونها به نفع خود استفاده کنید. اگر چند تلویزیون دارید، میتوانید با موقعیت آنها بازی کنید تا تأثیر بصری ایجاد کنید. استفاده از تلویزیون در مواقعی که انتقال پیام شما از طریق تصاویر ثابت دشوار است، نیز بسیار مؤثر است. تصاویر متحرک همیشه توجه بیشتری را نسبت به تصاویر ثابت به خود جلب میکنند؛ بنابراین، شما باید از آن به نفع خود استفاده کنید.
2. صفحه نمایش لمسی
یکی دیگر از راههای مؤثر برای ارائه پیام شما از طریق صفحه نمایش های لمسی است؛ مزیت آنها این است که مشتری مستقیماً با صفحه ارتباط برقرار میکند، به این معنی که آنها تجربه شخصی خود را ایجاد میکنند و در عین حال با ویژگی های محصول شما آشنا میشوند؛ همچنین به شما این فرصت را میدهند که با مشتری خود ارتباط برقرار کنید... حتی اگر محصول شما به طور خاص به صفحه نمایش لمسی نیاز ندارد، میتوانید از آن برای ایجاد یک بازی استفاده کنید – درواقع یک فعالیت سرگرم کننده ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید.
3. آیپدها
آیپدها نسخهای کوچکتر از صفحات نمایش لمسی هستند و اگر مشکل بودجه دارید، میتواند گزینه بهتری باشد، هرچند شاید مانند یک صفحه لمسی 55 اینچی تأثیرگذار نباشد؛ اما به دلیل مقرون به صرفه بودن، میتوانید تعداد بیشتری خریداری کنید که به چندین نفر اجازه میدهد از آن به طور همزمان استفاده کنند. از فناوری نهایت استفاده را ببرید زیرا ممکن است همیشه کارکنان در دسترس برای ملاقات و خوشامدگویی به بازدیدکنندگان نداشته باشید، بنابراین داشتن این آی پدهای آماده و مملو از اطلاعات می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
با طراحی غرفه نمایشگاه مورد توجه قرار بگیرید
به یاد داشته باشید که شما تنها غرفهدار نیستید و غرفهداران دیگر نیز تلاش میکنند توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند که این امر ممکن است کار را برای شما دشوار کند. برخی از اصول و نکات طراحی و غرفه سازی نمایشگاه در زیر آمده است تا به شما کمک کند تا سطح غرفه خود را نسبت به دیگران ارتقا دهید.
نصب بنرهای آویز
بنرهای آویز برای تکمیل بصری یک غرفه عالی هستند. بازدیدکنندگان میتوانند غرفه شما را از دور ببینند و به معنای دیگر این کار به غرفه شما ارتفاع بیشتری میدهد. البته که ممکن است هزینه بیشتری به شما تحمیل شود اما اگر در مورد جلب توجه و تثبیت موقعیت خود در صنعت جدی هستید، نصب بنرها به شما کمک خواهد کرد.
وسایل تزئینی
میتوانید وسایل مختلفی را به غرفه خود اضافه کنید، مانند وسایلی که به راحتی برای اجاره در دسترس هستند، یا میتوانید وسایل سفارشی تهیه کنید که به طور خاص برای افزایش نمایش محصولات یا برند شما ساخته شده است؛ به طور کلی لوازم جانبی هر چه بیشتر باشند بهتر هستند زیرا این امر توجه افرادی را که از کنار آنها عبور می کنند به خود جلب میکند و علاوه بر این، میتوانید نورپردازی را نیز برای برجسته کردن ویژگیهای خاص و غیره اضافه کنید.
هدایا
مردم به سمت هدایای رایگان کشیده میشوند. شما میتوانید آن را به یاد ماندنی کنید و از آن یک بازی بسازید. به عنوان مثال بدون در نظر گرفتن نحوه عملکردشان به آنها یک جایزه رایگان بدهید، اما در صورت برنده شدن، شانس گرفتن هدایای ارزندهتر را خواهند داشت. این کار برای تعامل با مشتریان و ایجاد تجربهای خاطره انگیز برای آنها فوق العاده است. در طول روز، بازدیدکنندگان وارد غرفههای زیادی میشوند و هدیههای زیادی دریافت میکنند، از این رو، مهم است که مطمئن شوید هدایای شما دارای لوگوی شرکت هستند تا یادآور برند شما برای بازدیدکنندگان باشند.
سخن پایانی
پس از بررسی اصول و نکات غرفه سازی نمایشگاه، متوجه میشوید چیزهای زیادی وجود دارد که میتوانید در طراحی غرفه خود بگنجانید. با این حال، در پایان، انتخاب مهمترین ویژگیها که محصول یا خدمات شما را به بهترین شکل نشان میدهد و آن را به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل می کند، بسیار حائز اهمیت است. افراط کردن یا اضافه کردن چیزهای زیاد بسیار آسان است اما ممکن است درک هدف اصلی شما در نمایشگاه را برای مشتریان بسیار دشوار کند؛ بنابراین، حتماً به خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا) مراجعه کنید و از تجربه کسانی که در نمایشگاه شرکت داشته اند استفاده کنید. همچنین می توانید اخبار نمایشگاه ها و تاریخ برگزاری نمایشگاه های مرتبط با حرفه خود را در ایفنا بررسی کنید.
ایفنا در رفع تمام نیازهای نمایشگاهی به شما کمک میکند، چرا که سالهاست که در این حرفه فعالیت دارد و با تیمی مجرب و متخصص شما را در برگزاری و حضور هرچه بهتر در نمایشگاه یاری می کند، برای اطلاع بیشتر در خصوص ساخت و غرفه سازی نمایشگاه به صورت حرفهای توسط طراحان برتر با شماره تلفن ۰۲۱-۲۶۳۷۸۲۴۹ و ۰۲۱-۲۶۳۷۸۲۵۱ تماس حاصل فرمایید یا به سایت www.ifna.ir مراجعه فرمایید.
پایان رپرتاژ آگهی