خبرگزاری کار ایران

چرا استفاده از آجر نما نسوز در نمای ساختمان نسبت به سنگ ارجحیت دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۱۵۹

آجر نما نسوز نوعی از مصالح ساختمانی است که امروزه کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد. آجر نما نسوز، علاوه بر اینکه با مقاومت بالا، گزینه بسیار مناسبی برای به‌کارگیری در ساختمان سازی است، زیبایی ویژه‌ای نیز به نمای ساختمان می‌بخشد. برای آشنایی بیشتر با آجر نما نسوز، ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

بهترین متریال‌های مورد استفاده در نمای ساختمان

در ساختمان سازی از انواع مواد و متریال‌ها استفاده می‌شود. هریک از این متریال‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این بخش به طور مختصر درباره هر کدام از متریال‌هایی که امروزه در نقاط مختلف جهان، در نمای ساختمان به  کار می‌رود، صحبت خواهیم‌کرد.

ساندویچ پانل

ساندویچ پنلی متریال بسیار خاص و ویژه است که با بهره‌گیری از زیبایی‌های آن می‌توانید یک ساختمان بسیار زیبا و شیک را بسازید. این متریال از استانداردهای روز دنیا برخوردار بوده و در رنگ‌بندی متنوع موجود است. 

چوب

چوب از جمله متریال‌های شیک و لاکچری است که در نمای برخی از ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. این مورد مزایا و معایبی دارد که حتما باید قبل از استفاده در نظر بگیرید. اگر چوب با کمک مواد پوششی به خوبی پوشانده شود، یه نمای بدون نقص خواهد‌بود.

سرامیک‌های پرسلان

امروزه سرامیک جزو متریال‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین کاربرد را در نمای ساختمان دارند. این متریال را می‌توانید در هنگام گردش در سطح شهر، در نمای اکثر ساختمان‌ها مشاهده کنید.

نوعی سرامیک به نام سرامیک پرسلان وجود دارد که دارای مزیت‌هایی نسبت به سرامیک معمولی است. استفاده از سرامیک پرسلان در ساختمان‌سازی، موجب افزایش مقاومت و عمر ساختمان شما خواهد‌شد.

آلومینیوم

پنل‌های آلومینیومی، برخلاف آجر نما نسوز، به تازگی و در چند سال گذشته رواج قابل توجهی در نمای ساختمان‌ها داشته است.  ویژگی‌های قابل توجه این متریال، تنوع رنگی بسیار بالا، سرعت اجرای بالا و وزن پایین آن هستند.

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز، نوعی از پنل‌های بتنی به شمار می‌رود. این مصالح پیش ساخته، قابلیت زیادی در زیبایی و جذابیت بیرونی ساختمان دارد. چون سطح صاف و صیقل خورده‌ای دارد و همین موضوع سبب جذابیت و محبوبیت این نوع مصالح شده است.

کامپوزیت

کامپوزیت، متریالی بسیار جذاب است که از پلی اتیلن به دست می‌آید. همچنین بر روی سطح آن نیز آلومینیوم به کار می‌رود. همین ترکیبات باعث انعطاف پذیری بالای کامپوزیت می‌شود. این انعطاف پذیری نیز امکان ساخت کامپوزیت در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف را میسر می‌کند.

شیشه

شیشه از جمله متریال‌های بسیار پر‌کاربردی است که در نمای بیرونی ساختمان‌های امروزی مشاهده می‌شود.  شیشه بر خلاف آجر نما نسوز مقاومت چندانی نداشته و بسیار حساس است. البته این نوع متریال بیشتر برای ساختمان‌های لوکس و مدرن مناسب است. از شیشه در نمای بیرونی ساختمان‌های اداری، خانه‌های ویلایی و ساختمان‌های تجاری استفاده می‌کنند.

چرا استفاده از آجر نما نسوز در نمای ساختمان نسبت به سنگ ارجحیت دارد؟

آجر نسوز چیست؟

آجر نما نسوز یکی از پرکاربردترین مصالحی است که امروزه از آن در نمای ساختمان، بهره برده می‌شود. این آجر ساختار مولکولی فشرده‌ای داشته و از خاکهای چینی به دست می‌آید. بعد از اینکه سنگ‌ها را به خاکی نرم تبدیل کردند، آن‌را در کوره در دمای بالا به مدت ۳ روز می‌پزند.

پس از طی این فرایند، آجر نسوز نما در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد به دست می‌آید. این نوع مصالح ساختمانی به دلیل پخته‌شدن در دمای فوق‌العاده بالا، از مقاومت بسیار زیادی نیز برخوردار است. به همین دلیل است که از این آجرهای کوره‌ها نیز از همین نوع است. امروزه از این نوع آجر زیبا و مقاوم در نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. 

کمتر بودن قیمت آجر نسوز نسبت به سنگ

در هنگام خرید آجر نما، قیمت آن یکی از فاکتور‌ها بسیار مهمی است که افراد به آن توجه می‌کنند. در حقیقت قیمت، می‌تواند در استفاده و عدم استفاده از انواع مصالح ساختمانی  موثر باشد. بنابراین باید به شما بگوییم که آجر نما نسوز از این نظر در جایگاه قابل توجهی دارد.

چراکه فرایند ساخت آن در قیاس با اکثر مصالح ساختمانی دیگر، بسیار مناسب است. پس با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت که قیمت آجر نسوز، نسبت به مواردی مثل سنگ مورد استفاده در نمای ساختمان، ارزان‌تر بوده هزینه کم‌تری دارد.

دوام بیشتر آجر نسوز نسبت به سنگ های ساختمانی

همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله گفتیم، آجر نسوز نما در دمای بسیار بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد، به تولید می‌رسد. این مساله سبب مقاومت خیره‌کننده آن می‌شود. در حالی که فرایند تولید سنگ‌های ساختمانی کاملا متفاوت است. به همین دلیل است که این نوع مصالح، از خود  مقاومت کمتری نسبت به آجر نسوز نشان می‌دهند.

ایمنی بیشتر آجر نما

فرایند ساخت و مقاومت ویژه آجر نما نسوز علاوه بر دوام این نو آجر، سبب ایمنی آن در برابر آتش‌سوزی و حتی ضربه می‌شود.

برای مثال سارمیک‌هاییی که در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود، ممکن است با یک ضربه کوچک بشکند. در حالی که آجر نما، به مراتب مقاومت بیشتری در مقابل شکستگی و عوامل فرسایشی دیگر از خود نشان خواهد‌داد. همین ویژگی سبب شهرت آجر نما به مقاومت، بین مصالح ساختمانی شده‌است.

چرا استفاده از آجر نما نسوز در نمای ساختمان نسبت به سنگ ارجحیت دارد؟

قوانین شهرداری برای استفاده از سنگ در نما

با توجه به نامناسب بودن بخش زیادی از نما‌های ساختمانی و در کنار آن، دخالت سازندگان در مراحل به‌کارگیری مصالح و طراحی‌ها، برای شخصی‌سازی کردن نما، ناهنجاری‌هایی از نظر جلوه‌های شهری به وجود می‌آید که باید برای آن فکری اساسی کرد.

به همین منظور شهرداری قوانینی را تعیین و اجرا کرده‌است که در هنگام استفاده از سنگ در نمای ساختمان باید به آن توجه شود. در حالی که این محدودیت‌ها و قوانین برای آجر نما نسوز وجود ندارد. 

این قوانین عبارتند‌ از:

۱_  نمای ساختمان باید با نما و جلوه شهری هماهنگ باشد. دلیل این قانون حفظ اصالت فرهنگی و تاریخی هر منطقه است.

۳_ قانون دوم ممنوعیت هرگونه مصالح نماسازی مثل کامپوزیت در نمای ساختمان‌های مسکونی است. به طوری استفاده از این نوع مصالح در موارد مسکونی، باعث مشمولیت جریمه ۱۰۰ هزار تومانی در ازای هر متر مربع می‌شود. 

۴_ استفاده از طرح و نقش‌هایی که با ارزش‌های دین اسلام مغایر بوده و هتک حرمت به مقدسات محسوب می‌شود، ممنوع است. شهرداری با بررسی نقشه ساختمانی و اطلاع از نمای ساختمان می‌تواند از اهدای مجوز و پایان کار خودداری کند.

چرا استفاده از آجر نما نسوز در نمای ساختمان نسبت به سنگ ارجحیت دارد؟

جلوگیری از هدررفت انرژی

یکی دیگر از فاکتور‌های حائز اهمیت در انتخاب و استفاده از مصالح ساختمانی، جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایی، به ویژه در زمستان است. اگر مصالح به کار رفته در ساخت بنا، عایق حرارت نباشد، می‌تواند منجر به تلف‌شدن انرژی و تراشیدن هزینه‌های اضافی شود.

به همین دلیل است که موقع خرید آجر نما، باید به ویژگی عایق بودن آن نیز اهمیت دهید تا بعدا پشیمان نشوید. آجر نما نسوز به خاطر روش ساخت آن، نه تنها یک عایق حرارتی بسیار خوب است، بلکه یک عایق صوتی مناسب نیز محسوب می‌شود.

زیبایی ظاهری و اصالت آجر نما

بهر‌وری از آجر نما در ساخت ینا‌های مختلف، در ایران قدمت بسیار بالایی دارد. شاید بتوان گفت که آجر نما از هزاران سال پیش در ایران مورد استفاده پیشینیان قرار می‌گرفته‌است. این موضوع اصالت آجر نما را به نمایش می‌گذارد.

ضمنا آجر نما نسوز به خاطر زیبایی، مقاومت و ویژگی‌های دیگری که دارد در ساخت بناهای تاریخی مهمی مثل مسجد جامع اصفهان، طاق کسری، آتشکده‌های به‌جا مانده از دوران ساسانیان، به کار رفته است. این نوع مصالح ارزشمند و با دوام ، امروزه در بنای مناره‌های آجری برخی مساجد نیز کاربرد دارد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز