خبرگزاری کار ایران

6 عارضه احتمالی ناشی از مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی!!!

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۴۲۹

درمان های ارتودنسی جهت مرتب کردن دندان ها معمولا خطرناک نیستند و اگر چنین بود دندانپزشکان این درمان ها را انجام نمی دادند. با این حال در برخی موارد ممکن است مشکلاتی در طول مرتب سازی دندان ها با این روش ایجاد شود. مثلا انتخاب متخصص ارتودنسی کم تجربه، عدم انتخاب درمان مناسب، دنبال نکردن نکات بهداشت دهان و دندان از جمله ای مواردی هستند که احتمال بروز عوارض ارتودنسی را افزایش می دهند.

6 مورد از رایج ترین عوارض ارتودنسی دندان که باید بشناسید

1. دندان درد و ناراحتی خفیف دندان (از جزئی ترین عوارض ارتودنسی دندان)

شروع درمان ارتودنسی ثابت همراه با درد جزئی و خفیف است. معمولا هنگامی که برای اولین بار درمان را شروع می کنید، ممکن است تا زمان عادت کردن دهان و دندان تان به وسایل و تجهیزات ارتودنسی و شروع حرکت دندان ها، کمی ناراحتی خفیف احساس کنید.

این ناراحتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به آستانه درد خودتان و درمانی که انتخاب کرده اید بستگی دارد. اگر به دلیل فشار روی دندان‌هایتان احساس ناراحتی می‌کنید، توصیه می‌کنیم از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. اما اگر کلا درد و ناراحتی نمی خواهید به جای ارتودنسی ثابت، ارتودنسی شفاف انجام دهید.

2. ایجاد خراش و زخم در بافت های نرم داخل دهان

به جز احساس درد و ناراحتی جزئی، ممکن است به دلیل برخورد وسایل به بافت های نرم داخل دهان مانند لب ها، زبان و ... کمی زخمی شوید و وجود زخم و خراش شما را بیشتر ناراحت کند.

همچنین ممکن است در طول درمان ارتودنسی ثابت بنا به دلایلی مثل برخورد ضربه یا خوردن غذاهای سفت و سخت سیم ارتودنسی یا براکت بشکند که این موضوع زخم و خراش داخل دهان ایجاد می کند. هرچند که این یکی از شایع ترین عوارض ارتودنسی دندان است اما، به راحتی قابل پیشگیری و مدیریت است. اما اگر نمی خواهید خراش در دهانتان ایجاد شود بهتر است که ارتودنسی شفاف و نامرئی که هیچ گونه آسیبی به شما نمی زند را امتحان کنید.

6 عارضه احتمالی ناشی از مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی!!!

3. افزایش احتمال خطر عفونت لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه مهم است، اما اگر تحت هر نوع درمان ارتودنسی هستید، اهمیت ویژه ای دارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند منجر به بروز یکی از مهم ترین عوارض ارتودنسی دندان یعنی افزایش احتمال بیماری لثه شود که می تواند حرکت دندان های شما را آهسته کند.

بیماری لثه که شامل التهاب و عفونت لثه است با تداخل در حرکات ارتودنسی طول درمان را افزایش می دهد و این افزایش مدت زمان درمان می تواند هزینه های بیشتری روی دست شما بگذارد. در واقع شما باید علاوه بر هزینه ارتودنسی که از قبل پرداخت کرده اید هزینه های دیگری برای درمان عفونت لثه و افزایش جلسات ویزیت بعدی و .... متقبل شوید.

4. ایجاد لکه های سفید روی دندان ها

بیماران در طول درمان ارتودنسی ثابت ممکن است با یکی از رایج ترین عوارض ارتودنسی یعنی دمینرالیزاسیون مینای دندان مواجه شوند. دمینرالیزاسیون یعنی از بین رفتن و تحلیل مینای دندان. این فرآیند معمولا در اطراف و یا زیر براکت ها رخ می دهد و طوری به نظر می رسد که روی دندان لکه های سفید ایجاد شده است.

هرچند که این لکه های سفید بعد از درمان ارتودنسی با فرآیند جرمگیری و بلیچینگ دندان برطرف می شوند اما اگر شدت آن در طول درمان زیاد باشد یا برای برطرف کردن آن اقدام نشود ممکن است با تحلیل رفتن مینای دندان، پوسیدگی ایجاد شود. خبر خوب این است که در ارتودنسی شفاف با الاینرها احتمال ایجاد لکه روی دندان اصلا وجود ندارد.

5. کوتاه شدن ریشه برخی دندان ها

در یکی از نادرترین عوارض ارتودنسی دندان، افزایش احتمال کوتاه شدن دندان ها آن هم در تعداد معدودی از بیماران است. اینکه دقیقا چه افرادی ممکن است با کوتاه شدن ریشه در طول ارتودنسی مواجه شوند تقریبا غیر ممکن است و نمی توان درباره آن پیش بینی کرد. اینکه ریشه کوتاه شود خود به خود عارضه بدی محسوب نمی شود اما این اتفاق ممکن است طول عمر دندان را کمتر کند.

6. تشدید مشکلات دندان ها

حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی بسیار جزئی و ظریف رخ می دهد به همین دلیل است که مدت زمان ارتودنسی نسبتا طولانی است. در طول این حرکت ها چنانچه دندان های بیمار مشکلاتی مانند پوسیدگی تشخیص داده نشده وجود داشته باشند احتمالا میزان پوسیدگی بیشتر می شود.

اگر پوسیدگی بر اثر عدم تشخیص و عدم درمان به موقع برطرف نشده باشد ممکن است در طول درمان ارتودنسی (چه ارتودنسی شفاف و نامرئی و چه روش های ثابت) احتمال نیاز به درمان ریشه و بروز مشکلات بعدی شامل آبسه دندان و لثه، بوی بد دهان و ... وجود خواهد داشت.

با این حال اگر تمام مشکلات دهان و دندان را پیش از شروع درمان ارتودنسی برطرف کنید دیگر هیچکدام از عوارض ارتودنسی دندان را در طول درمان تجربه نخواهید کرد.

6 عارضه احتمالی ناشی از مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی!!!

درمان های ارتودنسی امروزه بسیار ایمن هستند

با پیشرفت تکنولوژی های جدید دندانپزشکی امروزه روش هایی روی کار آمده که با سرعت بیشتر و همچنین دقت بالاتری دندان ها را مرتب می کنند. در واقع درمان های ارتودنسی امروزی تکنیکی تر و راحت تر از درمان های گذشته است و هیچ خطری را متوجه بیماران نمی کند.

ولی باید این حقیقت را در نظر گرفت که هرچند درمان ها پیشرفته و کارآمدتر شده اند، اما باز هم ممکن است خطر عوارض ارتودنسی وجود داشته باشد که البته مقصر بروز این عوارض در دنیای امروز، قطعا خود بیمار است نه وسایل ارتودنسی. اگر بیماران بهداشت دهان و دندان و توصیه های ارتودنتیست را به خوبی دنبال نکنند ممکن است با تعدادی از عوارض ارتودنسی دندان روبرو شوند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز