خبرگزاری کار ایران

نقش رطوبت ساز و مه پاش ها در کنترل استرس گرمایی دام

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۰۶۹

یکی از معضلات مهم در دامداری ها، استرس و تنش دمایی دام در فصول گرم سال می باشد. دمای محیط و همچنین دمای بدن دام ، تاثیر زیادی بر وزن گیری ، تولید مثل ، شیر دهی و سلامت حیوان دارد.

افزایش دمای محیط، می تواند مشکلات زیادی را برای گاو و گوسفندان به وجود آورده و منجر به ضرر و زیان دامدار گردد. یکی از تجهیزات بسیار مهم برای جلوگیری از تنش دمایی گام و گوسفند، دستگاه رطوبت ساز و مه پاش دامداری می باشد.

در این متن، خطرات ناشی از عدم استفاده رطوبت ساز در دامپروری ها و مه پاش های مناسب دامداری، معرفی شده‌اند.

اثرات استرس گرمایی بر دام

عدم استفاده از سیستم های سرمایشی ، رطوبت ساز و مه پاش در دامپروری ها، سبب تنش گرمایی و افزایش سطح استرس دام می گردد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین مشکلاتی که دامدار با آن مواجه است، بروز تنش های دمایی در دام بوده که به راحتی با استفاده از مه پاش پروانه ای یا رطوبت ساز نازلی قابل حل خواهد بود. در ادامه خطرات استرس دمایی در دام ها بررسی شده اند :

1- افزایش تعداد تنفس دام

تعداد تنفس در حیواناتی که در معرض تنش های گرمایی قرار می گیرند ، معمولا به بیش از 70 بار در دقیقه می رسد. تنفس با دهان باز یا اصطلاحا له له زدن، احتمال ابتلای دام به بیماری های تنفسی را شدیدا افزایش می دهد. همچنین عدم استفاده از رطوبت ساز ها در دامداری، علاوه بر بالا رفتن دما، سبب افزایش گرد و غبار و ورود آن ها به ریه دام خواهد شد.

2- کاهش مصرف خوراک دام

مصرف خوراک، باعث بالا رفتن سوخت و ساز و افزایش دمای بدن حیوان می شود. از این رو ، گاو و گوسفندان، با افزایش دمای محیط، غذای کمتری مصرف کرده تا دمای بدن خود را تنظیم نمایند.

3- کاهش وزن

همان طور که مشخص است، کاهش مصرف خوراک توسط دام ، منجر به از دست دادن شدید وزن حیوان نیز خواهد شد.

4- کاهش شیر دهی دام

یکی از اصلی ترین مشکلات افزایش دما در دامپروری ها، کاهش تولید شیر در دام می باشد. معمولا در اثر استرس دمایی و کاهش میزان خوراک مصرفی دام، میزان تولید شیر در حیوان نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت . به عنوان مثال، در گاو های شیرده، این تنش گرمایی، گاه تولید دام را تا 4 کیلو گرم شیر در روز نیز کاهش می دهد؛ که این اتفاق، ضرر و زیان زیادی را بر دوش دامدار خواهد گذاشت. شما می توانید با خرید رطوبت ساز و مه پاش، به راحتی از این ضرر و زیان جلوگیری نمایید.

5- کاهش مقاومت دام در برابر بیماری ها

افزایش تعداد تنفس، نا آرامی و آشفتگی دام، کاهش تغذیه و ... به مرور زمان سبب تضعیف سیستم ایمنی دام شده و مقاومت حیوان را در برابر انواع بیماری کاهش می دهد . همچنین گاو هایی که در معرض تنش دمایی قرار گرفته اند، معمولا از نشستن خودداری کرده که ناراحتی مفاصل و آسیب به زانوهای دام را به دنبال دارد .

6- تاثیر استرس گرمایی بر تولید مثل دام

تنش دمایی در گاوهای ماده سبب بروز کیست های تخمدان، کاهش آبستنی، افزایش دمای رحم و کاهش خون رسانی به جنین، افزایش نرخ سقط جنین، کاهش بروز فحلی و در ادامه نازایی دام خواهد شد. این امر در دام ها نر نیز، مشکلات زیادی را به دنبال دارد؛ افزایش دمای محیط، بر قدرت باروری گاو های نر تاثیر منفی داشته و به مرور زمان سبب کاهش باروری دام می شود.

کاهش تولید مثل در گاو، موجب زیان شدید پرورش دهنده شده و فرد را از ادامه فعالیت در این حیطه باز خواهد داشت . به همین منظور کنترل دمای محیط و استفاده از انواع مه پاش در دامداری و گاوداری ها، اهمیت به سزایی در این زمینه دارد.

 

برای مهار تنش گرمایی در دام از چه رطوبت سازی استفاده می شود ؟

به طور کلی در دامداری ها به جهت کاهش دما، از انواع رطوبت ساز پروانه ای یا دیسکی و مه پاش های نازلی بهره گیری می شود. رطوبت ساز های نازلی نیاز به نصب و لوله کشی در محیط داشته اما مه پاش پروانه ای، به صورت پکیج کامل بوده و نیاز به نصب ندارد. استفاده از مه ساز دیسکی بسیار آسان بوده و تنها نیاز است دستگاه را به سیستم آب شهری و برق متصل نمایید.

سپس پروانه دستگاه، به راحتی مه و رطوبت مورد نیاز محیط دامپروری را برای شما فراهم می سازد. می توانید این سیستم را در قسمت بهاربند یا سالن شیردوشی گاو و گوسفند نصب کرده تا استرس گرمایی دام مهار شود. جهت خرید و اطلاع از قیمت رطوبت ساز پروانه ای EIG کلیک نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز