خبرگزاری کار ایران

بررسی وضعیت اقتصادی اروپا در سال جدید

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۲۱۸

اروپا شاید مهم‌ترین منطقه اقتصادی جهان باشد. وضعیت اقتصادی این منطقه در هفته ابتدایی ماه جولای در پی به‌هم‌ریختگی وضعیت کلی اقتصادی در جهان، همچنان نامتعادل است. افزایش شدید تورم، جنگ اوکراین، رکود بازار ارزهای دیجیتال، تغییرات سیاسی مانند تغییر دولت در انگلیس و نیز تغییرات آب و هوایی، همگی سبب افزایش تنش‌های اقتصادی در این منطقه استراتژیک شده‌اند.

در پایان این مقاله می‌توانید دیدگاه مناسبی نسبت به وضعیت فعلی اقتصادی اروپا داشته باشید.

بی نتیجه ماندن مذاکرات کارگری در آلمان

در هفته گذشته مذاکرات برای رفع ازدحام فزاینده در بنادر آلمان و هلند که حمل‌ونقل خودرو و دیگر کالاها به آمریکا را برای هفته‌ها به تعویض انداخته است بین شرکت‌های بنادر دریایی آلمان (ZDS) و اتحادیه کارگری این کشور (ver.di) بدون توافق پایان یافت.

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با تورم سرسام‌آوری در ماه‌های گذشته روبه‌رو بوده است. تورم مربوط به صنایع غذایی با توجه به جنگ اوکراین و روسیه بدتر نیز شده است. طبق قراردادهای قبلی شرکت‌ها با اتحادیه کارگران، دستمزد کارگران طبق یک برنامه از پیش تعیین‌شده سالانه افزایش می‌یابد؛ اما کارگران با توجه به شرایط حاضر خواهان افزایش بیشتر دستمزدهایشان هستند.

در ماه ژوئن، اعتصابات سراسری در بنادر آلمان به دلیل مشکل گفته‌شده، مسدود شدن کانال‌های تجاری این کشور را در پی داشت. این اتفاق، سبب ازدحام در بنادر هلند و متعاقبا به هم ریختن مسیرهای تجارت دریایی در سراسر دنیا به‌ویژه به مقصد آمریکا شد.

بررسی وضعیت اقتصادی اروپا در سال جدید

کاهش ارزش یورو

در هفته گذشته، ارزش یورو در ادامه روند کاهشی خود در هفته‌های اخیر به زیر ۱٫۰۲ دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید. احتمال می‌رود در هفته‌های آینده، ارزش این ارز هرچه بیشتر به ارزش دلار نزدیک شود. ارزش یورو در بازارهای مالی اروپا تا بعدازظهر روز چهارشنبه، ششم ژوئن تا ۱٫۰۱۶۵ دلار نیز سقوط کرد؛ اما بعدازآن با کمی بهبودی در صبح روز پنجشنبه به ۱٫۰۲ دلار رسید.

دلیل اصلی کاهش ارزش یورو، تشدید نگرانی‌ها از بابت رکود اقتصادی شدید در منطقه یورو به دلیل افزایش عدم اطمینان از تأمین انرژی در کشورهای این منطقه است. روسیه، هرچه بیشتر به تهدیدهای خود مبنی بر عدم تأمین گاز آلمان و متعاقبا دیگر کشورهای اروپا ادامه می‌دهد.

دویچه بانک آلمان و بانک EDF فرانسه، دورنمای اقتصاد اروپا را نه‌فقط با کمبود گاز؛ بلکه با کمبود برق، وخیم‌تر نیز می‌بینند. همچنین، شک و شبهه‌هایی مبنی بر سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا به‌منظور کنترل تورم ۸٫۶ درصدی و بی‌سابقه ایجادشده در این منطقه به وجود آمده است. در همین حال، جورج ساراولوس (George Saravelos)، رئیس مرکز تحقیقات فارکس دویچه گلوبال گفته است که با توجه به سیاست‌های فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، امکان افت قیمت یورو به ۰٫۹۵ تا ۰٫۹۷ دلار نیز وجود دارد.

 

وضع قوانین سخت‌گیرانه تر در حوزه ارزهای دیجیتال

به گفته استفان برگر (Stefan Berger)، عضو پارلمان اروپا و گزارشگر مقررات بازارهای ارزهای دیجیتال (MiCA)، توافق موقت بر سر مقررات مهمی در خصوص ارزهای دیجیتال ایجاد شده است. مهم‌ترین بند این توافق، ایجاد سقف تراکنش‌های روزانه ۲۰۰ میلیون دلاری برای استیبل‌کوین‌هاست. این در حالی است که حجم معاملات روزانه تتر و USDC به ترتیب ۴۸٫۱۳ و ۵٫۴ میلیارد یورو هستند. به‌این‌ترتیب، سقف تعیین‌شده می‌تواند به‌نوعی ممنوعیت غیرمستقیم برای معاملات استیبل‌کوین‌ها تعبیر شود.

همچنین در هفته گذشته، ارنست اورتاسون (Ernest Urtasun)، عضو پارلمان اروپا مدعی شد که با توافق شورای اروپا برای تشکیل یک نهاد ضد پول‌شویی (AML) که صلاحیت نظارت بر شرکت‌های CASP را نیز برعهده خواهد داشت، اروپا دیگر بهشت ارزهای دیجیتال غیرقانونی نخواهد بود. رگولاتور جدید، AMLA نام دارد.

به نظر می‌رسد به خطر افتادن شرکت‌های حوزه دیفای مانند 3AC و Celsius و نیز سقوط استیبل‌کوین‌های الگوریتمی، ازجمله دلایل این تصمیمات سخت‌گیرانه از سوی مقامات اروپایی باشند. در شرایط رکود فعلی بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان با ضرر مواجه شده و به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. برای یادگیری حفظ ارزش دارایی در شرایط رکود اقتصادی این مطلب را مشاهده کنید.

 

تأثیر منفی تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد بانک ها

نتایج اولیه آزمون ریسک استرس آب‌وهوایی بانک مرکزی اروپا که روز جمعه توسط این بانک منتشر شد، نشان می‌دهد که اکثر بانک‌های منطقه یورو به‌اندازه کافی، ریسک تغییرات آب‌و‌هوایی را در چارچوب‌ها و مدل‌های داخلی خود لحاظ نمی‌کنند.

گرمای شدید و کاهش بارندگی‌ها در جنوب اروپا، افزایش شدید قیمت انرژی و چشم‌انداز توقف صادرات گاز از سوی روسیه در تلافی تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور، همگی سبب شده‌اند که نگاه‌ها به‌سوی سیاست‌های اقتصادی اروپا در تأمین انرژی جلب شود.

درمجموع، ۱۰۴ بانک در آزمون اخیر بانک مرکزی اروپا شرکت کرده‌اند که ۶۰ درصد از آن‌ها هنوز هیچ برنامه‌ای برای تأثیرات اقتصادی ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی ندارند. تنها ۲۰ درصد بانک‌ها ریسک‌های اقلیمی را به‌عنوان یک فاکتور، هنگام اعطای وام در نظر می‌گیرند.

بررسی وضعیت اقتصادی اروپا در سال جدید

وضعیت بازار سهام اروپا در هفته گذشته

به‌طورکلی، بازارهای سهام اروپا، هفته گذشته را در شرایط مثبت به پایان بردند. شاخص پان اروپایی استاکس ۶۰۰، تقریبا ۰٫۵ درصد افزایش یافت و بیشتر بخش‌های آن در منطقه سبز بودند. همچنین، تمرکز سرمایه‌گذاران جهانی در روز جمعه هشتم جولای نیز بیش‌تر بر گزارش منتشرشده در خصوص اشتغال بیشتر در ماه ژوئن، معطوف بود که سبب افزایش قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در آخر هفته شد.

در صدر شاخص بلوچیپ اروپا (European Blue Chip) نیز بانک Commerzbank آلمان با رشد ۷٫۸ درصدی قرار دارد. شرکت نفت و گاز اتریش؛ OMV؛ نیز پس از اعلام به‌روزرسانی‌های امیدوارکننده‌اش در معاملات سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲، ۶٫۶ درصد در این شاخص رشد کرده است. سهام Tag Immobilien نیز بیش از ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مخالفت مجارستان با افزایش نرخ مالیات شرکتی

مجارستان در هفته گذشته، دستورالعمل اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال مالیات حداقل ۱۵ درصدی بر شرکت‌های چندملیتی را رد کرد. مقامات این کشور عنوان می‌کنند که این مالیات ضربه شدیدی به رقابت‌پذیری اروپا برای جذب این شرکت‌ها وارد کرده و مشاغل متعددی را به خطر می‌اندازد. این مالیات قرار است برای شرکت‌های بزرگ با درآمد سالانه بیش از ۷۵۰ میلیون یورو اعمال شود.

اصلاح مالیات، بخشی از توافق جهانی است که سال گذشته در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با توافق ۱۳۶ کشور به دست آمد. این کشورها بیش از ۹۰ درصد از تولیدات ناخالص جهانی را در دست دارند. برآورد می‌شود که این اصلاحات، سالانه بیش از ۱۴۰ میلیارد یورو درآمد اضافی برای خزانه عمومی این سازمان ایجاد کند.

اجرای بندهای مالیاتی این توافق، نیاز به موافقت همه کشورها دارد. مجارستان می‌گوید که از افزایش مالیات برای شرکت‌ها مستقر در مجارستان حمایت نمی‌کند و اروپا بدون اجرای این قانون نیز در مشکلات عدیده‌ای گرفتار شده است.

بررسی وضعیت اقتصادی اروپا در سال جدید

سخن آخر

مطالعه روند تغییرات اقتصادی در اروپا نشان‌دهنده حاکمیت وضعیت مشوش در بیشتر کشورهای این منطقه است. درحالی‌که جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد، روسیه اروپا را تهدید به قطع منابع انرژی به‌خصوص گاز کرده است. این موضوع در کنار عوامل دیگر ازجمله تغییرات آب‌و‌هوایی، تحولات سیاسی به‌خصوص در بریتانیا، وضعیت بازار سهام در آمریکا و سیاست‌های بانک مرکزی این کشور و همچنین سقوط بازار ارزهای دیجیتال، سبب افزایش شدید تورم در این قاره شده است. بااین‌حال، مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای این حوزه در حال تلاش بسیار برای وضع قوانین و همکاری با یکدیگر برای برون‌رفت از این شرایط هستند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز