خبرگزاری کار ایران

انتشارات پیام عدالت، مرجع اصلی چاپ کتب نفیس در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۷۰۵

زندگی ما ایرانیان از دیرباز تاکنون با شعر آمیخته بود و برای ما حفظ کردن ابیات شاعران مربوط به قرن های پیش، امری غیر عادی نیست. در هر شهر و استانی از کشور، بسیاری از خیابان‌های اصلی، میادین و ... به نام شاعران مشهوری چون فردوسی، خیام، سعدی و حافظ نام‌گذاری شده‌اند که به محبوبیت بسیاربالای این شعرا در بین مردم دلالت دارد.

بسیاری از مردم در تعاملات روزانه خود، در تلویزیون، رادیو و حتی در هنگام سخنرانی های سیاسی از اشعار شاعران بزرگ ایرانی استفاده می کنند. اما متأسفانه، این اشتیاق بالا برای شعرخوانی، بر روی فرهنگ کتابخوانی تاثیری نداشته است. کمتر کسی پیدا می شود که کتاب شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و یا بوستان سعدی را به طور کامل خوانده باشد.

 شعر فارسی در همه جای ایران دیده می شود. موسیقی سنتی عجین شده با اشعار بزرگان و سازهای سنتی ایرانی، زبانزد هنردوستان تمامی جهان بوده و هست. روی سنگ قبرها، دیوارها، ماشین ها، پیراهن ...  قالیبافان دوبیتی‌ها را بر روی قالی می‌بافند و صنعتگران آن‌ها را بر روی جواهر می‌تراشند. در هر مراسمی اعم از عروسی، عزا و مراسم مذهبی از اشعار شاعران بزرگ استفاده می شود. تقریباً هر خانه حداقل یک دیوان حافظ  دارد که در کنار قرآن قرار داده شده است تا اهمیت آن را نشان دهد. ایران با شعر زندگی می کند و با شعر می میرد.

اما نکته ای که حائز اهمیت است انتقال این اشعار به نسل جدید و زنده نگاه داشتن آثار شاعران بزرگ ایرانی است. همه ما می دانیم که در عصر امروز، با وجود پیشرفت دنیای تکنولوژی، وجود تلفن های هوشمند و ... شعرخوانی و کتابخوانی روز به روز کمرنگ تر شده و این موضوع خطر فراموشی اشعار و شاعران بزرگ ایرانی را بیشتر خواهد کرد. راه حل چیست؟ یکی از بهترین راه حل ها برای احیای میراث فرهنگی ایران و آثار بزرگانی چون حافظ، سعدی، مولانا و ... چاپ آثار ایشان است. انتشارات پیام عدالت، یکی از مطرح ترین انتشارات در زمینه چاپ کتب نفیس است که آثار شعرا و بزرگان ایرانی در در قالب نفیس، استفاده از کاغذ مرغوب و همچنین با خط تحریری زیبا به چاپ رسانده است.

کتاب نفیس چه ویژگی هایی دارد؟

کتاب نفیس به کتابی گفته می شود که از نظر ظاهری، صحافی شکیل و زیبایی دارد و از نظر محتوایی نیز معانی ارزشمندی در خود دارد. کتاب‌های نفیس را می توان به به عنوان سفیری از فرهنگ و هنر ایران دانست چرا که بستری امن برای نمایش مهم‌ترین آثار هنری مکتوب ایرانی مانند نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و عکاسی هستند.

طبق تعریف دبیرخانه جشنواره کتاب‌های نفیس،کتاب نفیس، کتابی است که به لحاظ محتوا، متعالی و به لحاظ فیزیکی با کیفیت، زیبا و ماندگار باشد و بیست ویژگی برای این نوع کتاب‌ها در نظر گرفته شده است:

  • محتوای ارزشمند
  • رعایت مالکیت معنوی آثار هنری
  • کاربرد متناسب جلوه‌های ویژه محتوایی مانند خوشنویسی، نگارگری، تذهیب
  • توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی
  • انتخاب سوژه نو و جدید
  • نوآوری در شیوه‌ها
  • استفاده از مواد مرغوب و ماندگار در کاغذ، چاپ و صحافی
  • صحافی سالم
  • بسته‌بندی متناسب و تناسب با نیاز مخاطب
  • قیمت‌گذاری منطقی و منصفانه
  • سلامت و کیفیت چاپ
  • کیفیت کتابسازی و کتاب‌آرایی
  • ماندگاری و دوام

موارد بالا برخی از مهمترین ویژگی‌های کتب نفیس یه شمار می‌آیند.

در چاپ کتب نفیس، استفاده از خط زیبا نیز یکی از مهمترین موارد است. معمولا در چاپ این کتاب ها از سه خط تایپی، نستعلیق و نسخ استفاده می‌شود. خط تایپی که ساده‌ترین نوع خط بوده توسط رایانه انجام می‌شود. خط نستعلیق همان خط خوشنویسی فارسی است که عمدتاً در چاپ دیوان اشعار نفیس مانند دیوان حافظ، رباعیات خیام، شاهنامه و غیره استفاده می‌شود. و در نهایت خط نسخ که خطی هم پایه خط کوفی است و خواندن آن ساده است. این خط بیشتر در نشر کتب مذهبی مانند قرآن کریم به کار می‌رود که معروف ترین نوع آن خط نسخ عثمان طه است که توسط عثمان طه، کاتب معروف قرآن نوشته شده است. نمونه‌های دیگری نیز مانند خط نیریزی وجود دارند که در قرآنهای نفیس کاربرد کمتری دارد.

 

کتاب های نفیس در چه اندازه هایی چاپ می شوند؟

انتشارات پیام عدالت، مرجع اصلی چاپ کتب نفیس در ایران

 

این نوع کتاب ها در قطع های مختلفی به چاپ می رسند که می توان به قطع پالتویی، قطع جیبی، قطع وزیری، قطع رحلی، قطع خشتی، قطع رقعی اشاره کرد. افراد بسته به نوع کاربرد و همچنین سلیقه، می توانند از بین انواع مختلف این اندازه ها، انتخاب مناسبی داشته باشند.

انتشارات پیام عدالت؛ مرجع چاپ کتب نفیس

انتشارات پیام عدالت، مرجع اصلی چاپ کتب نفیس در ایران

 

شوربختانه تعداد ناشران چاپ کتب نفیس در ایران به بیش از ده نشر هم نمی رسد و این موضوع می تواند در آینده احیای این میراث را دچار مشکل کند. در این بین، انتشارات پیام عدالت علاوه بر چاپ کتب شعر، افتخار چاپ کتاب های مذهبی مثل قرآن کریم، مفاتیح الجنان، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ... را نیز دارد. انتشارات پیام عدالت، کتاب دیوان حافظ خود را به عنوان یکی از پر طرفدارترین کتب شعر ایرانی، در قطع های مختلف پالتویی، جیبی، وزیری و ... به چاپ رسانده است. در بین این کتاب ها، کتاب حافظ دو زبانه و کتاب حافظ به همراه فالنامه نیز به چشم میخورد. شما می توانید به منظور بررسی سایر آثار و کتاب های این مجموعه، به وبسایت https://payamedalat.com/  مراجعه نموده و با تهیه این  آثار و یا هدیه دادن آنها، در ترویج فرهنگ کتابخوانی و زنده نگاه داشتن میراث اجدادی ایرانیان، گام موثری بردارید. برخی از کتاب های چاپ شده توسط نشر پیام عدالت موارد زیر هستند که در قطع های مختلف به چاپ رسیده اند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز