بانک ملی ایران پیشتاز در خدمات دیجیتال؛
از تراکنشهای روزانه تا همکاری گسترده با فینتکها

در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی، معاونان بانک ملی ایران با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر این بانک در حوزه دیجیتالسازی خدمات، از همکاری گسترده با فینتکها، پردازش روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون تراکنش و ارائه تسهیلات غیرحضوری به ارزش ۱۰۰ همت خبر دادند. آنها همچنین بر لزوم اصلاحات در اعتبارسنجی و حمایت بانک مرکزی از فینتکها و لندتکها تأکید کردند.
به گزارش ایلنا؛ بیژن نصرتی، معاون بانکداری بانک ملی ایران، در پنلی با محوریت (محصولات فناورانه و همکاری با فینتکها و لینتکها) که در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی برگزار شد، از پیشرفتهای قابل توجه این بانک در حوزه خدمات دیجیتال خبر داد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای فناوری اطلاعات در بانک ملی، گفت: از حدود سه تا چهار سال گذشته، این بانک گام بزرگی در مسیر غیرحضوریسازی خدمات بانکی از افتتاح حساب و پرداختها تا ارائه تسهیلات برداشته است.
نصرتی با بیان اینکه تمامی تسهیلات پرداخت شده به ارزش ۱۰۰ همت به صورت غیرحضوری بوده، افزود: با تلاش کارگروههای تخصصی در حوزه کسبوکار و IT، حداکثر تا ۱۸ ماه آینده بخش اعظم خدمات حضوری بانک به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد.
معاون بانکداری بانک ملی ایران تأکید کرد: این بانک نه تنها از سایر بانکها عقب نیست، بلکه از بسیاری از فینتکها و لینتکها نیز جلوتر حرکت کرده است و به لطف بهرهگیری از فناوریهای نوین، توانستهایم فاصله قابل توجهی ایجاد کنیم.
نصرتی به برخی چالشها نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه برندینگ و تبلیغات محصولات ضعفهایی وجود دارد، اما از نظر زیرساختی عقبماندگیهایی نداریم.
وی همچنین بر لزوم رساندن این خدمات به "نقطه مصرف" تأکید کرد و افزود: با تبلیغات، آموزش و فرهنگسازی، باید نواقص موجود را برطرف کنیم تا خدمات غیرحضوری بهدرستی در میان کاربران نهایی جا بیفتند. البته بازخوردها بهصورت مستمر دریافت و بررسی میشود.
در ادامه حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران نیز در این پنل بیان کرد: بانک ملی ایران، با رویکردی نوین و با هدف توسعه خدمات بانکی دیجیتال، همکاریهای گستردهای با شرکتهای فینتک (فناوریهای مالی) و لندتک (وامدهی دیجیتال) در دستور کار خود داد و هماکنون نیز بخش قابل توجهی از این شرکتها از خدمات تکنولوژیمحور این بانک بهرهمند میشوند. این همکاریها در راستای ارائه سرویسهای نوین و رفع نیازهای کسبوکارهای دیجیتال صورت میگیرد.
پلتفرمهای Open Banking و همکاری با فینتکهای بزرگ
به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، بانک ملی ایران هماکنون تعداد قابل توجهی از سرویسهای مبتنی بر API (رابط برنامهنویسی نرمافزار) را در قالب پلتفرمهای “Open Banking” از جمله “سلامت یک اکسیژن” در شرکت دادهورزی و “فراو” ارائه میدهد. این سرویسها، کسبوکارهای نوین در حوزه مالی را قادر میسازد تا از زیرساختهای بانکی استفاده کرده و خدمات مالی خود را توسعه دهند. همچنین، همکاری با فینتکهای بزرگ کشور، نمونهای از این اقدامات است که به واسطه آن، بسیاری از این شرکتها از خدمات تکنولوژیمحور و فناوریمحور بانک ملی بهرهمند میشوند.
عدم محدودیت برای همکاری با شرکتهای معتبر
وی در خصوص محدودیتهای همکاری با فینتکها و لندتکها از منظر مقررات، سرمایهگذاری و ساختار مالکیتی، مسئولین بانک ملی تاکید کرد: هیچ محدودیت واقعی برای همکاری با شرکتهایی که از لحاظ زیرساختی و اعتباری مشکلی نداشته باشند، وجود ندارد.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران گفت: بانک ملی تفاهمنامههای همکاری گستردهای با صندوقهای سرمایهگذاری بزرگی از جمله “کاریزما” امضاء کرده است که مشتریان بانک میتوانند از خدمات آنها نیز بهرهمند شوند.
مختاریان بر لزوم حمایت بیشتر از سوی بانک مرکزی در خصوص تسهیلاتدهی به لندتکها و فینتکها تاکید کردو گفت: مسئولین بانک ملی بر این باورند که بانک مرکزی باید تلاشهای بیشتری در این زمینه انجام دهد تا زنجیرههای ارزش و حلقههای ارتباطی میان بانکها و این شرکتها تقویت شده و در آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این همکاریها باشیم.
پردازش روزانه بالای ۱۵۰ میلیون تراکنش بانکی در بانک ملی
در بخش دیگری از این پنل عنوان شد که بانک ملی روزانه بالای ۱۵۰ میلیون تراکنش بانکی را پردازش میکند که نیازمند تجهیزات و سخت افزار پیشرفتهای است و این ظرفیت در آینده بالاتر خواهد رفت بنابراین بانک ملی بیشترین حجم تراکنش را بین بانکها دارد.
ریسکهای همکاری با فین تک ها
با سابقه و همکاری خوبی که بانکها با فین تکها داشتهاند این همکاری منجر به رقابت نشده است بلکه هر دو مکمل همدیگر هستند و به تدریج به همریستی مسالمت آمیز رسیدهاند.
تهدیداتی در این حوزه برای بانکها وجود دارد که فعالان این بخش با تقویت زیر ساختهای امنیت از خطرات کاستهاند و تعادلی بین خدمات و تهدیدات برقرار کردهاند .
۵۵ میلیون مشتری حقیقی و یک میلیون مشتری حقوقی در بانک ملی وجود دارد که این بانک بیشترین حجم حساب بانکی در ایران را به خود اختصاص داده است.
رقابت ناسالم تسهیلات یارها ممکن است مضراتی در پی داشته باشد چرا که راحت کردن فرآیند اعطای وام و تسهیل به هر قیمتی آسیب زننده است بنابراین بانک مرکزی برای کاهش ریسک، در نحوه اعتبار سنجی باید قوانین جدید و مرتبط وضع کند.