خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اعلام کرد:

درخواست پالایشگاه‌ها از دولت برای تمدید مساعدت 5 ساله کیفی سازی

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۵۲۲

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: دولت مصوبه‌ای ارائه داده که تا پایان سال 98 قیمت‌ها بدون اعمال کیفی‌سازی محاسبه شود و در مقابل بخشی از سود برای پروژه‌های کیفی‌سازی هزینه شود. در این ارتباط ما تقاضا کردیم که برای یک دوره 5 ساله این برنامه تمدید شود تا پروژه‌ها به اتمام رسیده

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ناصر عاشوری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پالایشگاه‌ها نقش بسزایی در تولید و اشتغال کشور دارند، اظهار داشت: پالایشگاه‌ها دو نوع فرآورده اصلی تولید می‌کنند که یک بخش نیاز سوخت کشور مثل بنزین، سوخت هواپیما و گازوئیل را تامین می‌کنند و دیگری انواع حلالها، مواد اولیه خوراک روغن‌سازی روانکارها و وکیوم باتوم هستند. علاوه بر آن تامین خوراک صنایع پایین دستی نفت نیز بعهده پالایشگاه‌ها است.

از آذر 97 یک لیتر بنزین هم وارد نشد

وی افزود: پالایشگاه‌ها با توجه به تکالیف خود به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته‌اند، تا جایی که  از آذر ماه 97 حتی یک لیتر هم بنزین وارد نشده و اکنون تکیه بر تولیدات خود داشته و خودکفا شده‌ایم. به به لحاظ کمیت پالایشگاه‌ ستاره روزانه 45 میلیون لیتر تولید بنزین دارد.

تولید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: ظرفیت تولید بنزین در حال حاضر روزانه 100 میلیون لیتر است و به طور میانگین 85 تا 90 میلیون لیتر مصرف داریم و مابقی نیز می‌تواند به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه فرستاده شود.

نیازی به سوپر نداریم

وی تاکید کرد: علیرغم تحریم‌ها تاکنون هیچ مانوری روی بحث بنزین داده نشده چون کشور ما ظرفیت بالایی برای تولید دارد. همچنین به لحاظ کیفی به نحو شایسته‌ای تولیدات ما ارتقا پیدا کرده‌ا و توانسته‌ایم بنزین یورو 4 و یورو 5 در حد نیاز تولید کنیم به طوری که در نیمه دوم سال 97 و سال 98 هیچگونه آثار آلایندگی ناشی از بنزین در هوای کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد، تبریز و اصفهان مشاهده نشده است. البته ما به همان اندازه که به سمت سوخت پاک رفتیم، پالایشگاه‌ها دچار آسیب شدند چرا که همواره محیط امن برای مردم اهمیت زیادی برایمان داشته است.

عاشوری با بیان اینکه ما در حال حاضر نیازی به تولید بنزین سوپر نداریم، افزود: به این دلیل که کیفیت بنزین‌های یورو 4 و یورو 5 از حد استاندارد بین‌المللی بالاتر است.

برنامه توسعه پالایشگاه‌ها

وی با اشاره به بحث طرح توسعه پالایشگاه‌ها گفت: تاکنون طرح توسعه پالایشگاه‌های اصفهان، ستاره خلیج فارس و تبریز در دستور کار قرار گرفته و در راستای همین موضوع طرحی توسط نمایندگان جهت افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی و نفت مورد بررسی قرار گرفته و کلیات آن تصویب شده، شورای نگهبان نیز تایید کرده است. امیدواریم نظرات پالایشگاه‌ها نیز اعمال شود و آیین‌نامه دولت ظرف دو ماه آینده جهت اجرا ارائه شود و به این ترتیب فضا برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت ساخت مینی پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها فراهم شود و به جای خام‌فروشی، فرآورده را در داخل کشور مصرف و محصول نهایی را صادر کنیم.

قیمتگذاری فرآورده با ما نیست

وی درباره قیمت‌گذاری فرآورده‌ها گفت: براساس مصوبه اختیار قیمت‌گذاری به پالایشگاه‌های بخش خصوصی داده شده و پالایشگاه‌ها این اختیار را به انجمن تنفیذ کرده‌اند و قیمت براساس فرمول و آیتم‌هایی که در سنوات  گذشته اعلام شده، به بورس ارائه خواهد شد.

عاشوری گفت: به دلیل کاهش قیمت برخی صنعتگران شروع به فضاسازی کرده‌اند در حالی که فرمول قیمت گذاری بر اساس فوب خلیج‌فارس، دلار نیمایی و نشریه پلتس خواهد بود که خروجی قیمت فرآورده از این طریق تعیین می‌شود. بنابراین کسی نمی‌تواند غیر از این مسیر قیمت را کاهش یا افزایش دهد. زمانی که قیمت نفت خام کاهش یافت، بهای فرآورده نیز در بورس ارزان‌تر می‌شود و بالعکس.

سود 31 درصدی روغنکارها در برابر سرمایه هنگفت و سود 9 درصدی پالایشگاه‌ها

وی با بیان اینکه صنعت پالایش کشور سرمایه بر است، تاکید کرد: ما تابع فرمولی هستیم که دست ما نیست. فعالیت بخش خصوصی در حوزه روغن‌کارها و قیرسازی مشخص است و سود آخر سال نیز واضح است. مثلا در سال 97 شرکت‌های پالایشی  300 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 4 تا 9 درصد سود داشته‌اند در حالی که فعالین بخش روغن‌سازی در سال 97، 15 تا 31 درصد سود داشته‌اند. بنابراین ما نه گرانفروش هستیم و نه ارزانفروش. براساس فرمول کشف قیمت در بورس قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم. ما اصلا نمی‌توانیم محصولات را گران‌تر و یا ارزان‌تر بفروشیم حتی امکان ذخیره محصولات را نیز نداریم چون برای مشکل‌زا است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 750 هزار بشکه تولید و تصفیه داریم، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع باید مرتب افزایش تولید داشته باشیم.

برنامه کاهش نفت کوره پالایشگاه‌ها

وی درباره برنامه کاهش تولید مازوت در پالایشگاه‌ها گفت: هر یک از پالایشگاه‌ها برای مازاد مصرف نفت کوره برنامه‌های استانداردی در نظر گرفته و در حال اجرا هستند تا نفت کوره به حداقل رسیده و با مازاد تولید مواجه نشویم. دولت مصوبه‌ای ارائه داده که تا پایان سال 98 قیمت‌ها بدون اعمال کیفی‌سازی محاسبه شود و در مقابل بخشی از سود برای پروژه‌های کیفی‌سازی هزینه شود. در این ارتباط ما تقاضا کردیم که برای یک دوره 5 ساله این برنامه تمدید شود تا پروژه‌ها به اتمام رسیده و تولید نفت کوره به حداقل برسد. بر این اساس تعدادی از پالایشگاه‌ها خطوط متعددی دارند که چنانچه هر خطی از نظر محیط زیستی آلایندگی داشته باشد همان خط باید جریمه آن را بپردازد. 

عاشوری در مورد مالیات نیز بیان کرد:‌ دولت در اواخر ۹۶ لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده را آماده کرد و بخشی که مربوط به شرکت‌های پالایشی است نه فرار مالیاتی و نه حتی بخشودگی است بلکه ما به دنبال شفافیت هستیم و امیدواریم این مهم با تصویب مجلس محقق شود.

وی ادامه داد: با اصلاح قانون، فروش ارزی، ‌مرزی و بانکرینگ از لیست مالیات بر ارزش افزوده خارج می‌شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به فروش نیابتی فرآورده‌های اصلی نیز گفت‌: بعد از آنکه 8 پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد ما خوراک خود را از دولت تحویل می‌گیریم و 5 فرآورده اصلی را به دولت تحویل می‌دهیم که در این مدت هیچ مشکلی بابت خوراک نداشتیم. تا اینکه بحث فروش نیابتی ایجاد شد که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد که از جمله آن موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که در این زمینه نیز رایزنی‌های خود را با دولت آغاز کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز