خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس توسعه کسب‌ و کار:

کاهش 38 درصدی قدرت خرید در ایران پس از تحولات اقتصادی اخیر/ فرصت ممنوعیت واردات برای ظهور برندهای داخلی

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۲۸۱

یک کارشناس بین‌المللی توسعه کسب و کار با بیان اینکه در شرایط رکود اقتصادی ایران قدرت خرید تا 38 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: شرکت‌هایی که در این شرایط در بازار دوام می‌آورند بعد از تحریم ‌سهم بیشتری از بازار خواهند داشت و بزرگتر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، گرهارد بارکوس در نشست خبری امروز با عنوان تغییر و تحولات کسب و کار در ایران در شرایط رکود با بیان اینکه تنها بازاری توان رشد در این شرایط را دارد که حرف آخر را در آن خریداران می‌زنند گفت:‌ طبق گزارش‌های متعدد قدرت خرید در ایران در طول یک سال گذشته حدود 38 درصد کاهش پیدا کرده است بنابراین شاهد تغییر رفتار در بازار خواهیم بود.

وی افزود: در بازار ایران زنجیره تامین کنندگان می‌توانند برندگان بازار باشند چرا که قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و سایز بازار برای تولیدات محصولات مختلف کم شده است.

کارشناس بین المللی توسعه کسب و کار با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که در این شرایط در بازار دوام می‌آورند بعد از تحریم ‌سهم بیشتری از بازار خواهند داشت و بزرگتر می‌شوند گفت: مهمترین موضوع در شرایط رکود اقتصادی در بازار ایران مدیریت قیمت‌ها است و در شرایط تحریم که نمی‌توان از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی استفاده کرد باید قیمت تمام شده کالا در بازار کاهش پیدا کند.

بارکوس با اشاره به تغییر رفتار بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و برندها در ایران گفت: استفاده از خدمات آنلاین می‌تواند بخشی از قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد بنابراین این کالاها مشتریان بیشتری را در بازار دارد.

این کارشناس توسعه کسب و کار با بیان اینکه  پژوهشی طولی در سال های ۹۴ تا ۹۷ به صورت دوره ای از افراد بالای ۱۵ سال در شهرهای اصلی انجام شده نشان می دهد که رشد ۴۹ درصدی دسترسی به اینترنت تاثیرات زیادی بر جامعه ایران داشته است، گفت: به طوری که حدود ۷4 درصداز جامعه مشتری کسب و کارهای آنلاین بوده اند؛ فروشگاه های آنلاین با ۴۴درصد و پس از آن ارائه دهندگان خدمات رزرو آنلاین تاکسی با ۴۰درصد از جامعه بیشترین درصد مشتریان را داشته اند.

وی افزود: بنابراین در این شرایط اقتصادی کسب و کارهای انلاین شانس بیشتری برای بقا دارند و این موضوع تجربه کشورهای اروپایی هم هست که البته مردم در اروپا به بنگاههای اقتصادی آنلاین اعتماد دارند.

 همچنین در ادامه این نشست، ناصر پاشاپورنیکو کارشناس کسب و کار با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار گفت: نوسانات نرخ ارز باعث شده قدرت خرید مردم و رفتار مصرفی مردم تغییر کند و برخی از کالاها از سبد خرید خانوار حذف شده و یا اینکه سهم آنها در سبد خانوار کوچک شده است.

وی تاکید کرد: در این شرایط مردم به سراغ کالا و خدمات ارزانتر رفتند که مثال آن افزایش میزان استفاده مردم از تاکسی‌های آنلاین بوده است.

پاشاپور با بیان اینکه در این شرایط بنگاه‌های اقتصادی مولد به رونق می‌رسند، گفت: برندهایی که توانمندی تولید دارند می‌توانند در لایه‌های جدید بازار فعالیت کنند و ظرفیت خالی بازار را پوشش دهند.

وی با تاکید بر اینکه از آنجایی که واردات برخی از کالاها ممنوع شده است اظهار داشت: این شرایط فرصت خوبی برای راه‌اندازی خط تولید برندهای داخلی است حال اینکه برخی از این برندها که در شرایط تحریم ظهور می‌کنند و خلق می‌شوند عمر کوتاهی دارند.

وی افزود: این بنگاه‌های اقتصادی معمولا در دوره تحریم‌ها فعال می‌شوند اما اگر هوشمندی بیشتری از خود نشان دهند می‌توانند حتی به بازار صادراتی دست پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز