کد خبر: 789577 A

مدیرعامل کروز بیان کرد:

مدیرعامل کروز گفت: ما از ایران خودرو و سایپا بیش از 1800 میلیارد تومان طلب داریم که اگر این مبلغ به ما پرداخت شود ما در تامین قطعات پیشرفت زیادی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در جریان بازدید خبرنگاران از سایت شماره 3 شرکت قطعه‌سازی کروز و آغاز به کار خط تولید ایربگ که برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد، نادر سخا مدیرعامل این مجموعه گفت: ما توانستیم برای اولین بار بدون کمک گرفتن از شرکت مادر (کنتینانتال آلمان) این خط تولید را در 180 هزار متر مربع راه‌اندازی کنیم و امیدواریم از ماه آینده اولین سری سفارشات را به شرکت‌های خودروسازی تحویل دهیم.

وی ادامه داد: به طور کلی ایربگ شامل پنج بخش انفجاری، ECU، پارچه یا همان کیسه ایمنی، کروز کنترل و قسمت الکترونیک می‌شود که قسمت انفجاری توسط چند شرکت محدود در جهان تولید می‌شود و در رسته قطعه‌سازی نیست. البته بخش کیسه نیز مربوط به صنایع نساجی است که اما اقدام به واردات نخ آن کردیم و توانستیم یک شرکت را پیدا کنیم که توانمندی بافتن کیسه ایمنی را داشته باشد. در بخش ACU نیز ما با همکاری دانشگاه شریف و تهران بدون هیچ کمک خارجی از صفر تا صد آن را انجام دادیم و متعاقب برنامه‌ریزی از چهار ماه دیگر به تولید انبوه خواهیم رسید. این قطعه حساس علاوه بر کاربرد در ایربگ در سایر بخش‌های خودروهای مختلف نیز قابل استفاده است و اصطلاحا به آن کامپیوتر خودرو می‌گویند.

سخا تصریح کرد: هنوز قیمت تمام شده ایربگ مشخص نشد اما فکر می‌کنیم 30 درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن به خودروساز تحویل دهیم. تحریم‌ها بر روی فعالیت ما تاثیر منفی گذاشته اما ما آن را تبدیل به فرصت کردیم که داخلی‌سازی کامپیوتر ماشین و ایربگ از همان نمونه است ضمن آنکه بخش پژوهش ما داخلی‌سازی ترمز ABS و فرمان برقی خودرو را در برنامه دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه این شرکت چند درصد در کسری قطعات خودروهای تجاری نشده ایران خودرو و سایپا سهم دارد گفت:‌ سهم شرکت کروز که بزرگترین کارخانه قطعه‌سازی کشور است 17 درصد است که به طور عمده شامل ایربگ، رادیو پخش و پشت آمپر و صنایع های‌تک و قطعات الکترونیک می‌شوند. این در حالی است که شرکتی مانند ایمن خودرو که متعلق به ایران خودرو است 176 هزار قطعه کسری دارد که شامل هشت درصد خودرو می‌شود و یا شرکت مهرکام 115 قطعه کسری دارد پس این بحث که می‌گویند شرکت کروز با استفاده از این ابزار به دنبال گروکشی است بی‌انصافی است شرایط تحریم و سختی نقل و انتقال پول و قطعات بر روی همه قطعه‌سازان اثر گذاشته است.

وی یادآور شد: ما از ایران خودرو و سایپا بیش از 1800 میلیارد تومان طلب داریم که اگر این مبلغ به ما پرداخت شود ما در تامین قطعات پیشرفت زیادی خواهیم کرد.

مدیرعامل کروز در خصوص خرید سهام دولتی ایران خودرو اظهار داشت: این شرکت به هیچ عنوان برنامه‌ای برای خرید سهام ندارد ما اگر پول داشتیم عقب‌ماندگی‌های دیگر خود را جبران می‌کردیم در حال حاضر خرید سهام ایران خودرو یا هر شرکت دیگر برای ما توجیه اقتصادی ندارد.

وی در خصوص تامین قطعات پژو 301 گفت: ما لیست قطعاتی که می‌توانستیم برای این خودرو تامین کنیم را به ایران خودرو ارائه کردیم اما این شرکت فقط برخی اقلام را از مجموعه ما خریداری کرد همین امر نشان می‌دهد که بحث انحصار در صنایع قطعه‌سازی وجود ندارد و می‌توان گفت هر قطعه‌ای که مجموعه ما تولید می‌کند حداقل دو شرکت دیگر نیز به صورت موازی با ما آن را تولید خواهند کرد.

ایران خودرو پژو خودرو سایپا برنامه ریزی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر