کد خبر: 760413 A

یک مقام مسئول در NPC به ایلنا خبر داد:

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: مشتریان پتروشیمی نه کشورها بلکه شرکت‌های خصوصی هستند مثلا وقتی محموله متانول به هند می‌رود خریداران متنوعی وجود دارد که براحتی قابل ردیابی نیستند.

علی محمد بساق زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال تحریم صنعت پتروشیمی اظهار داشت: پیک تحریم پتروشیمی تحریم اولیه بود آن زمان به لحاظ لجستیک تحریم شدیم و برخی مجتمع‌ها مثل زاگرس چندین ماه از مدار سرویس خارج شدند. کشتی بازوی پتروشیمی است و 70 تا 80 درصد صادرات به آن بستگی دارد و دیگری بیمه بود، خوشبختانه با تصمیماتی که در تحریم اولیه اتخاذ شد تعدادی از شرکت‌ها مثل جم و زاگرس خودشان کشتی خریدند برای تعدادی از مجتمع‌ها هم کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت نفتکش کشتی خریداری کرده و اکنون مشکلی بابت کشتی و بیمه نیست.

وی با بیان اینکه اکنون بحث لجستیک صادرات پتروشیمی حل شده است، افزود: علاوه بر کشتی که از قبل برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته، موضوع دوم خریداران هستند، مشتریان پتروشیمی نه کشورها بلکه شرکت‌های خصوصی هستند مثلا وقتی محموله متانول به هند می‌رود خریداران متنوعی وجود دارد که براحتی قابل ردیابی نیستند.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درباره مباحث ورود ارز حاصل از صادرات نیز گفت: با هماهنگی دولت سعی بر این است که صنایع پتروشیمی در ازای صادرات محصولات ۲۰ تا ۲۵ درصد ارز را قطعات یدکی وارد کنند٬ مابقی نیز وارد نیما شده و اگر وامی گرفته شده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه تحریم پتروشیمی بیشتر تبلیغ است، تاکید کرد: در تحریم دوم مشکل خاصی در رابطه با موضوعات سال گذشته مثل صادرات متانول نداریم، برای صادرات ال.پی.جی هم حدود 4، 5 ماه مشکل داشتیم اما در سال جاری بعد از نوساناتی که رخ داده بود، حل شد.

ایران پتروشیمی جمهوری اسلامی کشتی بیمه هند متانول تحریم پتروشیمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر