کد خبر: 732491 A

سخنگوی کمیسیون انرژی مطرح کرد:

قره خانی گفت: در تمام کشور استان های مرزی عمدتا مناطق محروم محسوب می شوند در حالی که از تابش خورشیدی خوبی برخوردارند بر همین اساس می توانیم برای رونق اقتصادی این استان ها به جای اینکه سوخت را با خطوط انتقال چند کیلومتری منتقل کنیم و هزینه های زیادی را متقبل شویم با تاسیس نیروگاه های تجدید پذیر در مناطق مرزی، تولید و صادرات را از همان نقطه به کشورهای همسایه انجام دهیم و به این ترتیب هزینه های نقل و انتقال را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا٬ اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مراسم تجلیل از فعالان حوزه انرژی تجدیدپذیر گفت: همه ما دل در گرو توسعه انرژی به خصوص تجدیدپذیر اظهار داشت: به سبب اهمیت و ضرورت توسعه انرژی های تجدید پذیر همیشه و در همیشه سعی من بر این بوده است که حتما در جلسات و همایشات و نمایشگاه ها حضور پیدا کنم تا اینکه بعد از گذشت صد سال، دیگر نگوییم ای کاش ما صد سال گذشته این کار را شروع می کردیم و آیندگان این خرده را به ما نگیرند که منفعل بوده ایم٬ چراکه در گذشته نیز در خصوص  عرصه نفت این خرده گرفته شده که چرا در استخراج نفت انتقال نفت،  پالایش نفت،  بورس و خرید و فروش نفت زودتر اقدام نکرده ایم و فقط به عضو اوپک بودن اکتفا کردیم.

وی افزود: متاسفانه در انرژی های تجدید پذیر خیلی عقبیم، البته لازم به ذکر است بستر قانونی این امر مهیا است، چرا که در برنامه 5 و 6  توسعه نیز، ترویج این حوزه هدف گذاری شده است و در پایان برنامه نیز می بایست به وسیله بخش خصوصی 5 هزار مگاوات تولید کنیم، بنابراین بستر قانونی توسعه انرژی های تجدید پذیر وجود دارد، از سوی دیگر ظرفیت بالای کشور ایران و برخورداری از نیروهای تحصیل کرده و علاقه مند نیز از دیگر عناصر این بستر به شمار می رود، اما سوالی که در اینجا مطرح است آن است که حلقه مفقوده کجاست؟ و چرا با این وجود سرعت ما در این زمینه خیلی کند است؟ البته ذکر این نکته لازم است که  در دو سه سال اخیر شتاب سرعت تولید بیشتر شده است.

قره خانی تصریح کرد: در مجلس هشتم اولین گام تقویت ساختار سازمانی در نظر گرفته شد و به شکل یک هرم از پایین هرم به راس به شکل سلسله مراتبی تقویت ساختار سازمانی شکل گرفت، از جمله، توانیر، معاونت نیرو، وزارت نیرو و نهایتا ساختار هویت مستقلی پیدا کرد و در تصمیم گیری ها به جایگاه خاص خود دست یافت و توانست به شکل مستقل به کار خود ادامه داده و از زیر سایه سایر بخش ها خارج گردد.

وی در ادامه گفت: در گذشته بر اساس قوانین دائمی ماده 5،  عوارض برق 5 ریال در نظر گرفته شده  بود ولی با افزایش مصرف برق، این عوارض به شکل درصدی در نظر گرفته شد، که در ابتدا 8 درصد و سپس این عوارض  به ده درصد رسید.

  سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که چرا در توسعه تجدید پذیرها کند هستیم؟ بیان کرد: زمانی که گزارشات اختصاص این عوارض به تجدید پذیر ها را جویا شدیم، تا دریابیم که عملکرد چگونه بوده است،  متوجه شدیم سال گذشته از 1100 میلیارد تومان تنها 30 میلیارد تومان از عوارض برق به توسعه تجدید پذیرها اختصاص یافته است که البته با تلاش و ورود کمیسون انرژی مبلغ 180 تا 200 میلیارد تومان دریافت شد و مابقی آن دوباره به توسعه اختصاص نیافت، بر همین اساس به دلیل کوتاهی های مکرر ناگزیر شدیم پس از اخطارها و مکاتباتی فراوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را  برای اولین بار به قوه قضاییه معرفی کنیم تا سازمان برنامه و بودجه حق قانونی را پرداخت کند، چرا که انحراف در اجرا وجاهت قانونی و شرعی ندارد.

وی یادآور شد: کمیسیون انرژی تمام تلاش خود را کرده است و باید گفت بعضا از خود شخص بنده به دلیل پیگیری های فراوان گله هایی شده است کرده ولی باید گفت مبحث انرژی های تجدید پذیر، یک کار زیر بنایی و آینده ساز برای  کشور است،  این حق مردم است و صراحتا مشخص شده که کجا باید خرج بشود.

قره خانی گفت: خوشبختانه برای امسال نگاه سازمان برنامه و بودجه و توانیر مقداری تغییر کرده است و  تا کنون مبالغ بیشتری پرداخت کرده اند اما بد شانسی دیگری  که با آن رو به رو بوده ایم، این است که نوسانات نرخ ارز موجب چند برابر شدن قیمت تولید برق شده؛ که این امر حتی موجب کاهش ترغیب سرمایه گذاران خارجی نیز بوده است٬ با وجود آنکه قیمت انرژی های تحدید پذیر در دنیا با کاهش مواجه بوده است در کشور ما نوسانات ارزی موجب افزایش این قیمت شده است به طوری که حتی نرخ ارز نیمایی نیز پاسخگوی این مشکل نیست، حتی در نقل و انتقالات ارز و صادرات برق حاصل از تجدید پذیر نیز با مشکل مواجه هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: مجلس نهایت تلاش خود را در این زمینه کرده است و در این خصوص قانون گذاری کرده و بر اجرای آن را نیز نظارت دارد به نحوی که حتی کسانی که در اجرای قوانین کوتاهی کرده اند را به قوه قضیه معرفی کرده ایم باید گفت بضاعت ما در همین حد است و کاری دیگری از دست ما ساخته نیست.البته باید یادآور شد که در گذشته میزان تولید انرژی های نو در کشور در حدود 180 مگاوات بوده اما در سالهای اخیر رشد خوبی داشیم و  اگر نوسانات ارزی و تحریم ها پیش نمی آمد، در خصوص میزان تولید بسیار بالاتر بودیم.

قره خانی گفت: در تمام کشور استان های مرزی عمدتا مناطق محروم  محسوب می شوند  در حالی که از تابش خورشیدی خوبی برخوردارند  بر همین اساس می توانیم برای رونق اقتصادی این استان ها به جای اینکه سوخت را با خطوط انتقال چند کیلومتری منتقل کنیم و هزینه های زیادی را متقبل شویم با تاسیس نیروگاه های تجدید پذیر در مناطق مرزی،  تولید و صادرات را از همان نقطه به کشورهای همسایه انجام دهیم و به این ترتیب هزینه های نقل و انتقال را کاهش دهیم.

وی در پایان افزود : در آینده دنیا به سمت توسعه انرژی های تجدید پذیر خواهد رفت و ما نیز باید سعی کنیم تا بتوانیم با بهره گیری از جوانان متخصص و فعال کشور در زمینه تحقیقات و پژوهش و ساخت تجهیزات و صادرات تکنولوژی، صادر کننده خدمات فنی مهندسی این رشته به سایر کشور ها باشیم و این امر را به نحوی گسترش دهیم تا حتی دولت بتواند در دیگر نقاط دنیا در توسعه و رشد تجدیدپذیرها  سرمایه گذاری کند.

انرژی تجدیدپذیر اوپک کمیسیون انرژی نفت استان ها
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر