کد خبر: 706565 A

یادداشت از خدایار خاشع

متاسفانه به علت افزایش چند برابری قیمت ارز در سال جاری هزینه احداث و سرمایه‌گذاری آزادراه‌ها بسیار افزایش یافته و در نتیجه پارامترها و محاسبات اقتصادی این سرمایه‌گذاری را تغییر و غیر قابل توجیه کرده است، بنابراین اگر برای این امر چاره‌ای نظیر افزایش سهم دولت اندیشیده نشود نه تنها آزادراه‌های در دست ساخت متوقف خواهند شد بلکه 15 محور آزادراهی جدید به طول بیش از 1700 کیلومتر که قراردادهای مشارکت آنها منعقد و قرار است عملیات اجرایی آنها آغاز شود نیز شروع نخواهند شد.

خدایار خاشع، دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها یادداشتی با عنوان "کمک به ساخت آزادراه‌ها بازی دو سر باخت دولت و مردم" به ایلنا ارسال کرده است که متن آن به شرح زیر است:

امروزه آزادراه‌ها به عنوان شریان اصلی در شبکه حمل و نقل زمینی نقش بازی در رشد حمل ونقل و ترانزیت در کشور دارد و بی‌شک توسعه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در کاهش تلفات حوادث جاده‌ای از 29 هزار نفر به حدود 16 هزار نفر در سال طی ده سال گذشته داشته است .

از مجموع 2هزار و 400 کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری کشور حدود 2 هزار کیلومتر آن با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی احداث و هم اکنون نیز حدود هزار و صد کیلومتر آزادراه در قالب 12 محور آزادراهی با مشارکت بخش غیر دولتی در دست احداث است که مقرر بوده است قسمت قابل توجهی از این محورها در سال جاری به اتمام برسد.

متاسفانه به علت افزایش چند برابری قیمت ارز در سال جاری هزینه احداث و سرمایه‌گذاری این آزادراه‌ها را بسیار بالا برده و در نتیجه پارامترها و محاسبات اقتصادی این سرمایه‌گذاری را تغییر و غیر قابل توجیه نموده است زیرا از سویی سرمایه‌گذار برای این میزان منابع مالی پیش‌بینی لازم را ننموده و از سویی در ورت تامین منابع مالی لازم، دیگر این میزان سرمایه‌گذاری توجیه مالی و امکان برگشت سرمایه را نخواهد داشت. زیرا اصل و فرع سرمایه‌گذاری انجام شده باید از محل دریافت عوارض عبور از آزادراه‌ها تامین گردد که جامعه پذیرش و کشش افزایش آن را ندارد، به همین دلیل اکثر آزادراه‌های در دست ساخت امسال با رکود و حتی تعطیلی مواجه شده است.

بنابراین اگر برای این امر چاره‌ای نظیر افزایش سهم دولت اندیشیده نشود نه تنها آزادراه‌های در دست ساخت متوقف خواهند گردید بلکه 15 محور آزادراهی جدید به طول بیش از 1700 کیلومتر که قراردادهای مشارکت آنها منعقد و قرار است عملیات اجرایی آنها آغاز گردد نیز شروع نخواهند شد.

نکته مهم این است که 12 محور آزادراهی به طول 1100 کیلومتر در دست احداث معادل 400 کیلومتر مسیرهای متناظر فعلی را کوتاه می‌کند و احداث آنها گذشته از ده‌ها مزیت از جمله افزایش ایمنی، کاهش آلودگی، زمان سفر و غیره فقط برای دولت سالانه معادل 1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی کاهش مصرف سوخت خواهد داشت. یعنی دولت محترم می‌تواند فقط با هزینه صرفه‌جویی در سوخت مصرفی در سال 10 الی 15 درصد سهم مشارکت خود را در ساخت این آزادراه‌ها افزایش داده و ضمن کاستن از فشار وارده به رانندگان عبوری از آزادراه‌ها بابت مبلغ عوارض پروژه‌های آزادراهی در دست ساخت را تکمیل و به رونق سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها و افزایش اشتغال کمک کند.

آزادراه پروژه های عمرانی خدایار خاشع
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر