خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ذرت حیوانی برای دام و چسب‌سازی استفاده می‌شود/ ضرورت برخورد قاطع با شرکت‌هایی که سلامت کودکان را هدف گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۸۲۹

عضو اتاق بازرگانی گفت: این دو کارخانه یکی از آنها از ابتدا ذرت را با گرید حیوانی تهیه کرده و در نهایت آن را تبدیل به پفک کرده و کارخانه دیگر بلغور را از یکی از واحدهای فرآوری بلغور تهیه کرده است.

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی بر استفاده از ذرت دامی در تولید پفک گفت: طبق استانداردهای تعریف شده در تولید ذرت حجیم که به آن پفک نیز گفته می‌شود بایستی از ذرت گرید غذایی استفاده شود درحالی که متاسفانه در تولید این پفک‌ها از ذرت مخصوص مصارف دامی تراریخته شده استفاده شده است.

وی ادامه داد: فارغ از درست یا غلط بودن این سیاست دولت تصمیم گرفت برای کنترل قیمت گوشت و لبنیات به خوراک دام و نهاده‌ها ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شود اما متاسفانه دو شرکت برای سود بیشتر و استفاده از این ارز از ذرت دامی تراریخته شده استفاده کرده‌اند،  زیرا به ذرت گرید غذایی ارز ۸ هزار تومانی تعلق می‌گیرد و باید از سامانه نیما تهیه شود از سوی دیگر این شرکت‌ها سلامت مصرف‌کنندگان که بیشتر شامل کودکان است را در خطر قرار داده‌اند.

وی افزود: ادامه این روند باعث می‌شود که نگرش مردم به پفک و اسنک منفی شود و به دنبال آن شرکت‌هایی که به صورت سالم فعالیت می‌کنند با رکود مواجه شوند.

شریعتی ادامه داد: ما خواستار برخورد قاطع سازمان غذا دارو و دستگاه‌های نظارتی با این دو شرکت هستیم و تعطیلی موقت خط تولید و جریمه ریالی جریمه فوق‌العاده آسانی است باید برخوردی که با این دو شرکت می‌شود به قدری قوی و قاطع باشد که دیگر شرکت‌ها اجازه این نوع تخلف و بازی با سلامت مردم را به خود ندهند. وزارت جهاد کشاورزی هم باید پیگیری واردات نهاده‌های دامی که با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود را در دستور کار خود بگذارد که این محصولات به محض وارد شدن در کجا مصرف می شوند.

شریعتی با اشاره به مصرف روغن پالم در لبنیات و اظهارات وزیر بهداشت گفت: ما نباید فقط به دنبال حلقه آخر باشیم تجربه پالم باید اینجا به کار آید در آن زمان وقتی بحث مصرف پالم در لبنیات شد مصرف لبنیات در بین خانوارهای ایرانی بسیار کاهش پیدا کرد پس باید به طور کامل ابعاد اتفاق توضیح داده شود. ذرت غذایی مصارف بسیاری دارد و در شکلات سازی، سوپ‌های نیمه آماده و شربت فروکتوز و صنایع تبدیلی استفاده می‌شود در صورتی که در ذرت حیوانی برای مصارف دام و چسب‌سازی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: کارخانه‌های پفک سازی دو دسته هستند؛ یکی کارخانه‌های تمام صنعتی که حلقه کامل را دارند و از ورود ذرت و تبدیل آن به بلغور و در نهایت پفک را کامل دارا هستند و دیگری کارخانه‌هایی که بلغور را تهیه می‌کنند و آن را تبدیل به پفک می‌کنند که در این بحث این دو کارخانه یکی از آنها از ابتدا ذرت را با گرید حیوانی تهیه کرده و در نهایت آن را تبدیل با پفک کرده و کارخانه دیگر بلغور را از یکی از واحدهای فرآوری بلغور تهیه کرده است که باید دید آیا در این بین واحد تولیدکننده بلغور تخلف کرده و یا اینکه کارخانه تولید پفک می‌دانسته که این بلغوراز ذرت حیوانی تهیه شده است.

 عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی و تقسیم بندی آن برای کالاهای وارداتی نظارت به خصوص در بخش‌هایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد باید جدی‌تر باشد تا سوءاستفاده به حداقل برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز