کد خبر: 701431 A

معاون سازمان بنادر :

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پروتکل تامین ایمنی دریانوردی دریای خزر بخشی از کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر در جلسات گذشته به دلیل تحفظ کشور آذربایجان تدوین نمی‌شد گفت: خوشبختانه در این جلسه آذربایجان موافقت خود را با پیوست به این کنوانسیون اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هادی حق‌شناس در چهارمین نشست بررسی همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی در دریای خزر با بیان اینکه دریای خزر به عنوان بزرگترین دریای بسته در جهان که توسط پنج کشور احاطه شده با قرارگیری در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و حجم وسیعی از تردد از منظر ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی از ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است گفت: در حالی این اجلاس تشکیل شده که خوشبختانه کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریایی خزر به عنوان قانون اساسی حاکم بر دریای خزر توسط پنج کشور نهایی و به امضای مسئولان مربوطه رسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع بستر مناسبی برای تسریع در تدوین پروتکل تامین ایمنی دریایی دریای خزر و در نتیجه ارتقای سطح ایمنی دریانوردی و هماهنگ‌سازی استانداردهای فنی مورد اجرا بر روی ناوگان دریایی، عملیات دریایی و همچنین نحوه بازرسی‌های فنی و ایمنی در بنادر تحت حاکمیت کشورهای حاشیه است .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در پی انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر در نوامبر 2010 باکو، آذربایجان بین کشورهای حاشیه دریای خزر، کشورهای همسایه در خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش‌نویس پروتکل همکاری در زمینه تامین ایمنی دریایی در نوامبر 2018 و تهیه پیش‌نویس اولیه پروتکل ایمنی و امنیت در دریای خزر کردند.

وی گفت: متعاقباً اجلاس دوم در مارس 2017 در کشور ترکمنستان برگزار شد و در جلسه ماه می 2018 سال جاری سومین اجلاس در تهران برگزار و پیش‌نویس با 9 ماده تدوین شد اما هنوز به دلیل تحفظ کشور آذربایجان در اجلاس سوم در تهران مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفته است.

حق‌شناس با بیان اینکه جلسه حاضر در خصوص بررسی و نهایی سازی متن پروتکل حاضر و تشکیل کارگروه براساس ماده 5 برای تهیه پیش‌نویس اسناد پیش‌بینی شده در پروتکل و تدوین قوانین تشکیل شده گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است استانداردهای ارائه شده در کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و کدهای مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی که حاصل تجارب چندین ساله اعضای سازمان مذکور بر روی ناوگان تحت پرچم آب‌های تحت مسئولیت بنادر است و در بسیاری از موارد درس‌های آموختنی حاصل از بررسی سوانح دریایی تهیه و تصویب شده است. مرجع مناسبی برای تهیه استاندارهای فنی و ایمنی براساس شرایط دریایی، محیطی و نوع ناوگان متردد در دریای خزر است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پیش‌نویس استانداردهای استخراج شده از اسناد سازمان بین‌المللی دریایی توسط نمایندگان ایران در جلسه قبل ارائه شد که خوشبختانه توسط پنج کشور به عنوان یک سند مرجع برای بررسی بیشتر و تدوین متن نهایی استانداردهای فنی در اختیار اعضا قرار گرفته که امیدوارم کارشناسان حاضر در اجلاس در کمترین زمان ممکن ضمائم پروتکل تامین ایمنی دریای خزر را تهیه و در این اجلاس ارائه کنند.

حق‌شناس با بیان اینکه انتظار می‌رود با تصویب این اسناد ضمن ایجاد چارچوب همکاری های بین کشورهای ساحلی در خزر در جهت افزایش ایمنی کشتی‌های تجاری در خصوص همسان‌سازی استانداردهای ایمنی مورد استفاده در اجرای قوانین کشورهای دارای بندر نیز برداشته شود گفت: با تدوین و تصویب تفاهم‌نامه در خصوص کنترل و بازرسی فنی و ایمنی از کشتی‌های متردد در دریای خزر و ارتقای سطح بازرسی‌های مذکور شاهد افزایش ایمنی، ناوگان تجاری و ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان در دریای خزر خواهیم بود.

وی درباره اهم موارد قابل اشاره به استناد مفاد ماده 3 پیش‌نویس پروتکل گفت: تصویب چارچوب قوانین بین‌المللی قابل اجرا در دریای خزر، ارائه اطلاعات در خصوص مقررات ملی کشورهای حاشیه خزر در تامین ایمنی، تبادل تجارب و مساعدت در آموزش جهت افزایش تخصصی کارکنان، کنترل و نظارت، بهسازی مکانیزم همکاری در زمینه کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای صاحب بندر و تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم درباره کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای صاحب بندر از جمله مفاد این پیش نویس است.

ترکمنستان دریای خزر سازمان بنادر و دریانوردی کشتی بنادر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر