کد خبر: 694366 A

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس ۱۲۱ شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: جمهوری اسلامی ایران به مکانیسم‌های اعمال شده که منجر به محدودیت برای فعالیت‌های ناوگان کشتیرانی کشور شده معترض است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران به مکانیسم‌های اعمال‌ شده که منجر به محدودیت برای فعالیت‌های ناوگان کشتیرانی کشور شده معترض است و امیدواریم با توجه به منطقی که در این سند مد نظر است، شاهد حمایت دبیرخانه و کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی باشیم.

وی با مروری بر قابلیت‌ها و ویژگی‌های ناوگان دریایی کشورمان، گفت: ایران از سال ۱۹۵۸ میلادی به عضویت سازمان بین‌المللی دریانوردی درآمد و تاکنون به‌طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است.

وی در این اجلاس بخشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های بخش دریایی و بندری ایران را به صورت ویدئویی ارائه داد که از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت.

راستاد سپس در جمع خبرنگاران افزود: از دوشنبه هفته جاری که اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی در مقر این سازمان در لندن شروع به کار کرد، هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان عضو ناظر شورا شرکت کرده است.

ایران با آمادگی کامل در اجلاس ۱۲۱ شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی شرکت کرد

راستاد توضیح داد: از سلسله ‌مراتب ساختار سازمان بین‌المللی دریانوردی بعد از مجمع عمومی، شورا در بالاترین جایگاه قرار دارد و طبیعتا موضوعات و مباحثی که در شورا مطرح می‌شود برای کشورهای عضو ازجمله ایران به‌عنوان یک کشور مهم دریایی حائز اهمیت و راهبردی محسوب می‌شود و ما با آمادگی کامل در این اجلاس شرکت کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از فرصت‌هایی که نخستین بار فراهم شد این بود که همزمان با این اجلاس، قابلیت‌ها و توانمندی‌ های ایران در عرصه فعالیت‌های دریایی، بندری، ناوگان توانمند جمهوری اسلامی، بنادر کشور و وظایف و مسئولیت‌هایی را که سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده دارد، برای کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه کنیم.

راستاد گفت: یکی از نکات مهمی که در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به بحث گذاشته ‌شد و کشورها دارای دیدگاه‌های متنوع و متعددی در رابطه با آن هستند، بحث تغییر روش انتخاب اعضای شورا، مدت‌زمان عضویت در آن و دسته بندی اعضای شوراست. جمهوری اسلامی ایران دریکی از اسناد پیشنهادی ارائه‌ شده در این خصوص مشارکت داشته و نظراتش را منعکس کرده است.

وی یادآور شد: همچنین در حین مباحثی که در اجلاس شورا مطرح شد ما نیز نقطه‌نظرات و اولویت‌هایمان را در قبال تغییرات در ساختار سازمان بین‌المللی دریانوردی و شورای آن مطرح کردیم.

راستاد توضیح داد: در ادامه اجلاس شورا، سند دیگری را هم ارائه خواهیم کرد که محتوای آن اعتراض به اعمال محدودیت‌هایی است که منجر به تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی در حفاظت از محیط‌زیست دریایی می‌شود. این موضوع با کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی که تاکید می کند هیچ‌گونه تبعیضی نباید در قبال کشورها برای فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی تجاری ایجاد شود، مغایرت دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران به مکانیسم‌های اعمال‌شده که منجر به محدودیت برای فعالیت‌های ناوگان کشتیرانی کشور شده اعتراض کرده است و امیدواریم با توجه به منطقی که در این سند مدنظر است، شاهد حمایت دبیرخانه و کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی در این رابطه باشیم.

بر اساس برنامه اعلام شده، سند ایران در اعتراض به تحریم های ضد ایرانی آمریکا در حوزه دریانوردی، قرار است روز پنجشنبه از سوی اعضای شورای سازمان بین المللی دریانوردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تدوین برنامه های آیمو برای سال آتی میلادی

اجلاس صد و بیست و یکم شورای آیمو در مقر این سازمان در لندن با حضور کی تاک لیم؛ دبیر کل آیمو آغاز به کار کرد.

مهمترین موضوعات و دستور کارهای اجلاس، تعیین بودجه دو ساله آیمو، تعیین شاخص های عملکردی در مطابقت با استراتژی و سیاست های آیمو در دوره ۶ ساله ۲۰۱۸-۲۰۲۳، روابط آیمو با سازمان های غیر دولتی و مشاوره ای و نتایج و برنامه های آیمو برای سال آتی میلادی در راستای طرح الزامی ممیزی آیمو از کشورهای عضو، موضوعات پرسنلی دبیرخانه آیمو، فعالیت های دانشگاه جهانی دریانوردی، موضوعات مرتبط با حق عضویت کشورهای عضو و ایجاد تغییرات ساختاری در شورای اجرایی آیمو بود.

ارایه سند پیشنهادی مشترک ایران و اسپانیا برای تغییر در ساختار آیمو

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، معاون امور دریایی سازمان بنادر، مدیر کل امور دریانوردان و سازمانهای تخصصی بین المللی و نماینده دایم سازمان بنادر و دریانوردی در آیمو در اجلاس یکصد و بیست و یکم شورای سازمان جهانی دریانوردی حضور داشتند.

هیئت جمهوری اسلامی ایران به طور مشترک با اسپانیا و تعدادی از کشورهای دیگر، یک سند پیشنهادی برای ایجاد تغییرات لازم در ساختار شورا با توجه به افزایش تعداد کشورهای عضو آیمو در سالهای اخیر به آیمو و حیطه و برنامه کار گروه کاری که به منظور تغییر ساختاری ایجاد می شود، ارایه کرد.

شورای آیمو یکی از عالی‌ترین ارکان آیمو (International Maritime Organization) است که برنامه‌ها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجه ‌ای آن را مشخص می‌کند.

این سازمان که ازجمله اهدافش «ایمنی، امنیت، کشتی‌رانی کارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» است، ‌اکنون با ۱۷۴عضو و ۳ عضو وابسته یکی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن می‌باشد و ارکان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است.

ناوگان کشتیرانی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر