خبرگزاری کار ایران

یک استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

نیمایی کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رانت را حذف می‌کند/ تلاش بانک مرکزی در جهت دلار هشت هزار تومانی است/ اقتصاد ایران تحمل دلار بالای هشت هزار تومان را ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۱۲۹

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: براساس شنیده‌ها بانک مرکزی تقریبا 200 میلیون دلار به بازار تزریق کرده تا دلار را بین 7 تا 8 هزار تومان نگه دارد. البته این تزریق بدون استفاده از ذخایر بانک مرکزی است و این بانک با ابزارهای دیگر سعی در کاهش تلاطمات دارد.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایلنا در  مورد دلایل کاهش نرخ دلار در بازار آزاد گفت: این کاهش دو دلیل عمده دارد که اولین آن مربوط به افزایش اختیارات بانک مرکزی از سوی سران قوا جهت دخالت در بازار آزاد، سامانه نیما  و نیز مذاکره با صادرکنندگان جهت تزریق ارز صادراتی به سامانه نیما است.

وی ادامه داد: دلیل دوم مربوط به تصمیم بزرگ و مهم دولت مبنی بر نیمایی کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است و این تصمیم بزرگی است که موجب حذف رانت از اقتصاد ایران می‌شود. در حالی که این صنایع پیش از این خوراک را با نرخ 3800 تومان خریده و ارز را با نرخ آزاد می‌فروختند و پس از این ملزم به خرید با نرخ سامانه نیما هستند و این باعث می‌شود تا این صنایع از افزایش نرخ دلار در سامانه نیما متضرر شوند چون مجبور به خرید خوراک با نرخ بالا می‌شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  وقتی نرخ خوراک نیمایی می‌شود شفافیت حاکم و رانت حذف خواهد شد، به همین دلیل است که تقریبا شش ماه است که در برابر این مورد مقاومت وجود دارد. صادرکنندگانی که خوراک، آب و انرژی را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند و ارز را در بازار آزاد می‌فروشند مصداق خیانت به کشور در شرایط جنگ اقتصادی هستند.

شقاقی دلار بالای هشت هزار تومان را خارج از تحمل اقتصاد ایران دانست و افزود: اگر کار کارشناسی صورت بگیرد و تصمیمات با تدبیر اتخاذ شود نرخ دلار کاهش خواهد یافت چون اقتصاد ایران با توجه با متوسط حقوق کارمندان که 2 میلیون تومان است، تحمل دلار بالای هشت هزار تومان را ندارد.

وی اضافه کرد: البته براساس شنیده‌ها بانک مرکزی تقریبا 200 میلیون دلار به بازار تزریق کرده تا دلار را بین 7 تا 8 هزار تومان نگه دارد. البته این تزریق بدون استفاده از ذخایر بانک مرکزی است و این بانک با ابزارهای دیگر سعی در کاهش تلاطمات دارد.

استاد دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: واردات کنندگان نیز  تمایلی به پرداخت بالای 7 یا 8 تومان به دلار را ندارند چون کالای وارد شده صرفه اقتصادی ندارد و از سویی اگر صادرکنندگان نیز عرضه ارز را دور نزنند می‌توان شاهد کاهش نرخ بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز