خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در گفت‌وگو با ایلنا:

واردات لاستیک سواری با ارز ثانویه صرفه اقتصادی ندارد/ در رینگ 16 به بالا تولید داخل نداریم/ به دلیل کاهش تولید خودروسازی‌ها، کمبود لاستیک سواری احساس نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۹۷۱

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: در لاستیک‌های سواری رینگ 16 به بالا اصلا تولید داخلی نداریم و وارد می‌کردیم. 35 درصد از تامین لاستیک سواری از طریق واردات انجام می‌شود و دلیل اینکه هنوز کسی متوجه کمبود آن نشده به خاطر کم شدن تولید خودروسازی‌ها است.

سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهار کرد: لاستیک‌های باری اختصاص دلار 4200 تومانی را دارد و به همین دلیل دولت می‌خواهد در تمام مراحل واردات آن صفر تا صد حضور داشته باشد و از ما خواسته‌اند زمانی که بار لاستیک از گمرک ترخیص شد باید اطلاعات آن را به دولت بدهیم. ما اطلاعات را به انجمن می‌دهیم و انجمن به وزارت صنعت انتقال می‌دهد.

وی افزود: زمانی که واردات انجام شد باید اعلام کنند به عنوان مثال 2500 حلقه لاستیک در کدام انبار و در کجا ذخیره شده است. یک سامانه تجارت داخلی داریم که در آن سامانه هم باید ثبت شود. از طرف دیگر از آنجایی در سازمان حمل و نقل و جاده‌ای هم به مشکل برخورده بود و لاستیک با کمبود مواجه شده بود مقرر شد تنها سازمان حمل و نقل و جاده‌ای حواله‌ها را صادر کند و کامیون ها از آنها خرید کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در ادامه تصریح کرد: در این شرایط و از آنجایی که کل استان‌ها به لاستیک نیاز دارند، وزارت صنعت یک جدولی را تعبیه کرد و در آن جدول سهم هر استان را مشخص کرد و واردکنندگان ملزم شدند تا لاستیک را طبق درصد اعلام شده به نمایندگان خود در هر استان بدهند.

میرعابدینی با اشاره به اینکه ارز واردات لاستیک برای خودروهای سواری ارز ثانویه است، خاطرنشان کرد: واردات لاستیک برای سواری با ارز ثانویه 9هزار تومانی است و صرفه اقتصادی ندارد. واردکنندگان به سمت واردات این لاستیک نمی‌روند و بحران ما در این خصوص به مراتب بیشتر است اما هنوز صدای آن در نیامده است.

وی افزود: خودرو سنگین حدود یک میلیون دستگاه در کشور بود و راحت‌تر آن را پوشش دادیم اما خودرو سواری بالغ بر 20 میلیون است و قابل کنترل نیست اما هرچه به وزارت صنعت می‌گوییم گوش کسی بدهکار نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در رابطه با تولید لاستیک داخلی اذعان داشت: در لاستیک‌های سواری رینگ 16 به بالا اصلا تولید داخلی نداریم و وارد می‌کردیم. 35 درصد از تامین لاستیک سواری از طریق واردات انجام می‌شود و دلیل اینکه هنوز کسی متوجه کمبود آن نشده به خاطر کم شدن تولید خودروسازی‌ها است.

وی افزود: بعد از بخشنامه بازار ثانویه ما واردات لاستیک سواری نداشته‌ایم و این بحران بزودی بروز خواهد کرد. ما در گمرک در حال حاضر درگیر ترخیص بارهایی هستیم که گمرک مابه‌التفاوت آن را طلب کرده است. واردکننده اگر می‌دانست گمرک قرار است مابه‌التفاوت بگیرد به دنبال واردات جنس نمی‌رفت. اختلاف قیمت لاستیک سواری وارداتی با ارز ثانویه با لاستیک تولید داخل بسیار فاحش خواهد بود.

میرعابدینی در ادامه تصریح کرد: با دلار 9 هزار تومانی با هر تعرفه‌ای اختلاف قیمت سرسام‌آور است. شرایط کنونی به گونه‌ای نیست که واردات از کشور مبدا انجام شود و ما تحریم کشتی‌رانی و بیمه هستیم و باید از کشورهای واسطه استفاده کنیم که هزینه‌ها به مراتب افزایش می‌یابد و می توان گفت قیمت‌ها دوبرابر می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص کشورهای طرف قرارداد با ایران اظهار داشت: عمده واردات ما بیشتر از چین و هند است اما از ژاپن و کره هم واردات داشته ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز