خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان مواد معدنی:

خصولتی ها رقیب اصلی واحدهای کوچک و متوسط هستند/تحریم های هوشمند داخلی بیشتر از خارجی به ما ضربه می زند/ احتمال کاهش حجم صادرات مواد معدنی

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۴۵۰

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان مواد معدنی گفت: به دلیل سیاست‌های خصوصی‌سازی که در 30 سال گذشته انجام شده عمده شرکت‌های دولتی تبدیل به خصولتی شده‌اند. از طرف دیگر دولت نیز در عمل حافظ منافع این شرکت‌های بزرگ است و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شوند به نفع آنها و به ضرر واحدهای SME است.

سجاد غرقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر روی صادرات مواد معدنی گفت: مسیر صادراتی ما به صورت عمده به کشور چین ختم می‌شود که این کشور در بلوک‌های تحریم آمریکا به صورت مستقیم قرار ندارد اما با توجه به محدودیت‌های بانکی و معاملاتی که به صورت دلار انجام می‌شود تاثیراتی را شاهد خواهیم بود و قطعا بر روی تناژ صادراتی ما اثرگذار خواهد بود.

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان موادمعدنی ادامه داد: هزینه‌های صادراتی نیز همچون حمل و نقل، مبادلات بانکی و بالا رفتن افزایش ریسک از دیگر هزینه‌هایی است که به بخش صادرات معدن تحمیل خواهد شد.

وی با تقسیم‌بندی تحریم‌های هوشمند گفت: در این حوزه ما اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی تاثیر خواهد داشت یعنی رگولاتوری دولت و مجلس به گونه‌ای است که فعالین این حوزه بیشتر دچار زحمت خواهند شد به طور مثال در حوزه سنگ آهن بخشی از تامین مالی واحدهای استخراج و تولید این محصول معدنی از درآمدهای ارزی تامین می‌شود ولی شاهد هستیم که بحث لغو معافیت‌های مالیاتی، لغو عوارض و سامانه نیما این واحدها را دچار مشکل کرده است.

غرقی ادامه داد: به دلیل سیاست‌های خصوصی‌سازی که در 30 سال گذشته انجام شده عمده شرکت‌های دولتی تبدیل به خصولتی شده‌اند. از طرف دیگر دولت نیز در عمل حافظ منافع این شرکت‌های بزرگ است و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شوند به نفع آنها و به ضرر واحدهای SME است.

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان مواد معدنی اظهار داشت: عمده صادرات واحدهای کوچک و متوسط در سنگ آهن عیار متوسط است که عوارض را بر روی همین عیار اعمال می‌کنند در حالی که کاهش عوارض از 15 درصد به 5 درصد در گندله صورت می‌گیرد. این در شرایطی است که صادرات این محصول و تولیدکننده آن انحصارا یک معدن خصولتی است.

غرقی گفت:تحلیل انجمن این است که این اتفاقات و محدودیت‌ها کاملا به صورت هدفمند است و آنها سعی دارند که با کاهش مزیت رقابتی معادن کوچک و متوسط در برابر بنگاه‌های بزرگ خصولتی آنها را از بازار حذف کنند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ما شاهد تعطیلی واحدهای کوچک و متوسط خواهیم بود.

وی ادامه داد: سهم SMEها در بخش معدن و اشتغال قابل توجه است اما به دلیل پراکندگی و عدم توجه به آنها آنچنان که باید دیده نمی‌شوند. مطابق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور 85 درصد سهم اشتغال در بخش معدن 59 درصد از سرمایه‌گذاری و 73 درصد استخراج توسط این واحدها انجام می‌گیرد که البته در بخش فلزی و غیرفلزی این درصد ها متفاوت است.

غرقی با اشاره به پیشنهادات انجمن برای خروج از بحران صنایع معدنی کشور گفت: با توجه به اینکه در سه سال آتی پیش‌بینی می‌کنیم که اقتصاد وارد یک چرخه رکود جدید شود پیشنهاداتی را مطرح کرده‌ایم و امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. اول آنکه اخذ حقوق دولتی از معادن کوچک و متوسط متوقف شود و جزو دیون آتی آنها محاسبه گردد. دوم آنکه عوارض صادراتی محصولات معدنی معلق شود و معافیت مالیاتی دوباره اجرایی شود و سوم آنکه از صندوق توسعه ملی برای معادن کوچک و متوسط در این بازه زمانی تسهیلاتی به میزان 20 میلیارد دلار جهت تجهیز ماشین آلات و توسعه فناوری در نظر گرفته شود.

وی در خصوص واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی به کشور گفت: فعلا بازار در تعلیق به سر می‌برد و تخصیص ارز دولتی برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز معلق شده ولی اگر قرار شود صنایع معدنی با استفاده از ارز آزاد ماشین‌آلات را وارد کنند هزینه استخراج به شدت بالا می‌رود و شاهد ریزش شدیدی در معادن خواهیم بود. ضمن آنکه تاکنون هیچ معامله‌ای در بخش معدن در بازار ثانویه صورت نگرفته است و فقط صادرکنندگان اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز