کد خبر: 645437 A

توسط داتیس خودرو منتشر شد؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، امروزه یکی از معضلات شهرهای بزرگ و صنعتی ، آلودگی هوا و بالابودن شاخصهای مضر در هوا است ، این آلایندگی ها تائیر سوءی بر دستگاه قلبی عروقی ،دستگاه تنفسی ، چشم ها ، پوست و مو داشته و مسبب بسیاری بیماری‌ها مانند سکته قلبی و مغزی و بسیاری از سرطان ها است . طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۱۶ ، آلودگی هوا ، موجب مرگ و میر ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ایرانی شده است. بر اساس گزارش دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست، خودروها اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کلان‌شهرها است. طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ، ۵/ ۸۶ درصد از سهم بازار خودروهای داخلی را سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در دست گرفته‌اند و سایر عرضه‌کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان خصوصی، ۵/ ۱۳ درصد باقیمانده را پوشش داده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد ، خودروسازان خصوصی و واردکنندگان نیز توانسته‌اند سهمی برای خود در بازار ایران دست و پا کنند، هرچند هنوز امکان رقابتی سنگین و نزدیک با دولتی‌ها را ندارند. هرچه هست، آمار می‌گوید شرکت‌های بخش خصوصی در مجموع ۴/ ۱۱ درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند و این در شرایطی است که اکثر قریب به اتفاق آنها به تولید محصولات چینی مشغول هستند. ازسوی دیگر اما خودروهای وارداتی نیز در کل حدود ۱/ ۲ درصد از بازار خودرو کشور را طی سال گذشته در دست داشته‌اند.

به گزارش ایلنا و بر اساس آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده ، تقریبا به ازای هر چهار نفر یک دستگاه خودرو در ایران وجود دارد.


این آمار در حالیست که میزان تولید شرکت ایران خودرو با ۶۳۴۴۸۱ دستگاه معادل ۳۱% ، شرکت سایپا و پارس خودرو با ۵۱۷۸۳۹ دستگاه معادل ۵۷.۸% ، شرکت مدیران خودرو با ۵۵۰۰۸ دستگاه معادل ۶۲.۴% و شرکت کرمان موتور با ۴۱۴۴۸ دستگاه معادل ۵.۹% در سال ۹۵ رشد تولید محصول داشته‌اند.

امروزه استاندارد محصولات خودرویی تولید شده در کشور بر پایه استاندارد یورو ۲ و یورو ۴ است و برای کاهش میزان آلایندگی در کشور این استاندارد باید به استانداردهای یورو  ۵ و ۶ تغییر یابد و برای دستیابی به این مهم باید کیفیت تولید خودرو و قطعات ارتقا یابد که با دستگاه های تولیدی فعلی که از ۴٠ سال پیش در کارخانجات کشور وجود دارد، امکان‌پذیر نیست.

خودروهای هیبریدی و برقی؛

استفاده از خودروهای هیبرید و برقی و استفاده از تکنولوژی نوین بسیار مناسب بوده لیکن نباید فراموش شود اگر تامین نیروی برق خودروهای برقی برپایه تولید از نیروگاه های حرارتی باشد تاثیری در کاهش آلودگی ندارد زیرا از میزان تولیدCO۲ کاسته نخواهد شد.

طبق پژوهش صورت گرفته توسط دو محقق به نام های ویکتور تیمرز و ای  جی اختن از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، این خودروها تولید کننده نوعی از مواد آلاینده هستند که اصطلاحا ذرات معلق در هوا نامیده می‌شوند.

این نوع از آلاینده ها در واقع حاصل خروجی اگزوز یک موتور احتراق داخلی نبوده و ۹۰ درصد از این ذرات معلق از منابعی تولید می‌شوند که ربطی به خروجی اگزوز خودروها ندارد.

این ذرات معلق شامل ذرات حاصل از فرسایش تایر، آزبست حاصل از لنت ترمز، گرد و خاک و ذرات معلقی که از جاده ها بلند می‌شود ، تماما عواملی هستند که ازدیاد وزن یک خودرو باعث افزایش آنها می شود و خودروهای برقی و هیبریدی به خاطر مجموعه باطری های فشرده‌ای که دارند به طور میانگین ۲۴ درصد از خودروهای بنزینی سنگین‌تر هستند.

رسوایی خودروسازهای به نام دنیا به دلیل تقلب در تست های آلایندگی؛

در سپتامبر ۲۰۱۵ گروه فولکس‌واگن ، که یک شرکت چندملیتی خودروسازی در آلمان می باشد ، به جرم تقلب در تست تشخیص دهنده آلاینده‌های بیش از ۱۱ میلیون عدد فولکس‌واگن و آئودی که در طول سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ فروخته شده بودند به دام افتاد.

این جعل اسناد باعث شد که تمامی خودروهای این شرکت استانداردها و تست‌های آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا را در حالی سپری کند که ۴۰ بار بیشتر از محدودیت‌های قانونی نیتروژن اکسید وارد محیط زیست می‌کردند.

این شرکت به خاطر این رسوایی عذرخواهی کرد واستعفای مدیر ارشد اجرایی این شرکت مارتین وینترکورن را در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ در پی داشت. در جدیدترین تحقیقات ، پای کمپانی هایی مثل رنو ، پژو ، سیتروئن و حتی تویوتا نیز به میان کشیده شد و مقامات فرانسوی تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده اند.

وزیر محیط زیست فرانسه خانم سگولن رویال، کمیسیونی تشکیل داد تا میزان گازهای آلاینده خودروهای مختلف را در شرایط واقعی بررسی کنند.

این کمیسیون ۵۲ مدل از خودروهای ساخت پژو، سیتروئن و رنو و همچنین خودروهای ساخت سایر برندها مثل فورد، مرسدس، تویوتا و البته فولکس واگن را تحت آزمایش های مختلف قرار دادند ، که البته نتایج جالبی بدست آمده است. اکثر خودروهای تست شده در آزمون های کنترلی، تا پنج برابر بیش از حد مجاز شرایط واقعی آلودگی از خود بر جای گذاشتند.

دو سوم از خودروها نیز بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از میزانی که قبلا در فرم ها تایید شده بودند، آلایندگی داشتند.

گزارشات و نتایج ضد و نقیض در رسانه ها، ما را بر آن داشت تا به صورت اتفاقی از برخی خودروها آزمون آلایندگی بعمل آوریم .

بر همین اساس تیم فنی داتیس خودرو تصمیم به بررسی و سنجش میزان آلایندگی برخی از خودروهای موجود در بازار ایران نموده که گزارش آن در زیر باستحضار رسانده می شود:

  • کلیه مقادیر توسط دستگاه ۵ گاز استاندارد و کالیبره ، اندازه گیری شده و کلیه اصول فنی رعایت شده است.
  • کلیه مستندات در واحد خدمات پس از فروش موجود بوده و قابل ارائه به مراکز ذیصلاح است.

 دستگاه ۵ گاز:

دستگاه اندازه گیری استاندارد، که برای سنجش میزان گازهای خروجی از اگزوز شامل : HC (هیدروکربن های نسوخته) – CO (مونوکسید کربن ) – CO۲ (دی اکسید کربن ) –  O۲ (اکسیژن)  – NOX (ناکس) ‌است.

کلیه عناصر اشاره شده در بالا تاثیر بسزایی در وضعیت آلایندگی هوا داشته و سنجش آنها از مهمترین آزمون های معاینه فنی است.

گزارش آنالیز گازهای اگزوز برای خودرو کیا اسپورتیج ۲۰۱۵:

پرینت گرفته شده از دستگاه ۵ گاز:

گزارش آنالیز گازهای اگزوز برای خودرو لکسوس NX۳۰۰ هیبرید ۲۰۱۶ :

پرینت گرفته شده از دستگاه ۵ گاز:

گزارش آنالیز گازهای اگزوز برای خودرو هیوندا سوناتا هیبرید ۲۰۱۷:

پرینت گرفته شده از دستگاه ۵ گاز:

گزارش آنالیز گازهای اگزوز برای خودرو ولوو V۴۰  ۲۰۱۴:

پرینت گرفته شده از دستگاه ۵ گاز:

گزارش آنالیز گازهای اگزوز برای خودرو ولوو XC۹۰  ۲۰۱۷ :

پرینت گرفته شده از دستگاه ۵ گاز:

گزارش آنالیز گازهای اگزوز برای خودرو ولوو S۹۰  ۲۰۱۸ :

پرینت گرفته شده از دستگاه ۵ گاز:

گزارش مقایسه ای :

نوع خودرو/گاز خروجی HC CO CO۲ NOX رتبه بندی خودروها به ترتیب  میزان کمترین آلایندگی  
ولوو S۹۰ ۲۰۱۸ ۲۲ ppm ۰.۰۳% ۱۱.۸۱% ۰.۰۷% ۰ ۱  
ولوو XC۹۰ ۲۰۱۷ ۲۵ ppm ۰.۰۳% ۱۲.۲۲% ۰.۱۰% ۰ ۲  
ولوو V۴۰  ۲۰۱۴ ۳۷ ppm ۰.۰۳% ۱۱.۵۶% ۰.۰۵% ۰ ۳  
لکسوس NX۳۰۰ هیبرید ۲۰۱۶ ۱۳۶ ppm ۱.۱۷% ۱۱.۵۶% ۰.۷۷% ۰ ۴  
هیوندا سوناتا هیبرید ۲۰۱۷ ۴۶ ppm ۰.۲۷% ۱۲.۴۷% ۰.۰۳% ۰ ۵  
کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ ۷۵ ppm ۰.۶۰% ۱۲.۳۶% ۰.۰۶% ۰ ۶  

 

سبزترین خودروی ایران !

طبق جدول مقایسه ای بالا خودروی ولوو S۹۰  ۲۰۱۸ با استاندارد آلایندگی یورو ۶ که بالاترین سطح استاندارد آلایندگی در اروپا محسوب شده ، دارای برآیند کمترین میزان آلایندگی بوده و به عنوان سبزترین خودرو ایران شناخته می شود و میانگین مصرف سوخت این خودرو، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، ۷.۲ لیتر است.

تذکر :

کلیه خودروها از لحاظ سلامت موتوری و سوخت رسانی و کاتالیست سالم بوده و قبل از تست ها توسط کارشناسان بررسی شده بودند.

کلیه مستندات ، تصاویر و فیلم های اخذ شده در حین آزمون، در صورت نیاز و جهت ارائه به مراجع ذیصلاح قابل ارائه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://www.datiskhodro.com مراجعه کنید.

 

استاندارد خودرو گاز محیط زیست پارس خودرو
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر