خبرگزاری کار ایران

کارآفرین برتر جهان اسلام مطرح کرد؛

سهم ۳۰ درصدی بانوان در مجلس شورای اسلامی منصفانه نیست/ با پرورش فکر خلاق کارآفرینی را نهادینه کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۰۱۰

فاطمه مقیمی گفت: در پارلمان کشور ما میزان مشارکت زنان و مردان ۳۰ به ۷۰ است که این میزان هم به تازگی و در دوره جدید ارتقا یافته است اما سهم ۳۰ درصدی زنان برای ما یک حداقل است.

به گزار‌ش خبرنگار اقتصادی‌ایلنا، نشست هم‌اندیشی کانون اندیشه جوان با موضوع جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی با حضور سیده فاطمه مقیمی اولین بانوی بنیانگذار صنعت کشتیرانی و حمل و نقل خصوصی، پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران کارآفرین برتر جهان اسلام و کنفدراسیون اتاق بازرگانی آسیا و لیلاسادات زعفرانچی، استاد دانشگاه و عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده در شورای انقلاب فرهنگی در سالن اجتماعات این کانون برگزار شد. در این نشست سیده فاطمه مقیمی اظهار کرد:‌ مباحث علمی در جوامعی بررسی می‌شود که فرهنگ جامعه زمان، کمبودها، نقصان و مواردی که مازاد قرار می‌گیرد مورد بررسی است تا یک طرح خوب و قابل اجرا به وجود بیاید.

وی افزود: در دنیای امروز از افراد به عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود که برنامه‌ریزی بر روی هر دو جنس زن و مرد انجام می‌شود.

مقیمی تصریح کرد: در یک جامعه که توسعه پایدار خواهد داشت باید از همه منابع انسانی استفاده شود یک بعد اصلی و قطعی سرمایه انسانی که مهم‌تر از همه است خانواده است که از آن به عنوان انقلاب ظریف نام برده می‌شود. این انقلاب هم مثبت و هم منفی می‌تواند باشد.  اگر فرد برای کسب منافع اقتصادی تمام زمان خود را به کار در خارج از منزل بپردازد و از پرورش نسل ابا داشته باشد این امر پسندیده نیست.

این کارآفرین برتر تاکید کرد: پرورش نسل آینده به حضور مرد یا زن در کنار هم نیاز دارند و قرار نیست تنها زنان پرورش نسل را بر عهده داشته باشند. اگر امروز به کار بیرون از منزل فکر می‌کنیم و به کسب و کار خانگی بانوان اکتفا نمی‌کنیم مسئولیت گریزی از پرورش نسل آینده نخواهد بود. ما قرار نیست که سفید یا سیاه مطلق باشیم. باید مدیریت کسب و کار، مدیریت اخلاق، مسئولیت‌پذیری در خانه را داشته باشیم.

وی افزود: سازمان ملل طرحی را به بانک جهانی داده که اگر شرکت‌ها ۳۵ درصد کار را به زنان بسپارند به آنها وام تعلق بگیرد. اگر پرورش نسل در خانه داریم باید اقتصاد ظریف را هم در نظر بگیریم کارهای یک زن در خانه برای خانه خود حکم اقتصاد ظریف و اقتصاد خانه را دارند. این در حالی است که زنان برای کار در خانه دستمزدی دریافت نمی‌کنند.

مقیمی در ادامه اذعان داشت: زمانی که مشارکت جوانان در جامعه بیشتر می‌شود جامعه از فرد در خانه ماندن و پرورش نسل را انتظار ندارد تا فرد به دنبال حداکثر شدن منافع خود باشد. اگر فردی به دنبال حداکثر شدن منافع خود نباشد نمی‌تواند به حداکثر شدن منافع جامعه کمک کند به همین دلیل است که فرد مطالبه‌گر می‌شود.

وی تشریح کرد: در پارلمان کشور ما میزان مشارکت زنان و مردان ۳۰ به ۷۰ است که این میزان هم به تازگی و در دوره جدید ارتقا یافته است اما سهم ۳۰ درصدی زنان برای ما یک حداقل است و ما هنوز به میزان مورد نیاز نرسیده‌ایم زنان در جایگاهی محصو شدند که تنها امکانات محدود و عملکرد محدود خواهند داشت.

این کارآفرین برتر در رابطه با مشارکت زنان در جامعه خاطرنشان کرد: این مساله که می‌گویند مشارکت زنان در جامعه مسئولیت پذیری در خانه و ایجاد یک زندگی عادی را کاهش می‌دهد به هیچ عنوان صحت ندارد. در حالی که بالای ۵۰ درصد از کار در جامعه را زنان انجام می‌دهند اما یک دهم مالکیت‌ها را در اختیار دارند در این صورت تکلیف یک زن در چنین جامعه‌ای چه خواهد بود.

وی افزود: بافت جامعه ما یک بافت سنتی و مذهبی است و نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت اما ساخت یک جامعه از زن و مرد تشکیل شده و این دو مکمل هم باید کار کنند.

مقیمی در خصوص مفهوم کارآفرینی تشریح کرد: تاکنون در رابطه با کارآفرینی در ۹۰ درصد موارد مفهوم اشتباهی در نظر گرفته شده است کارآفرینی یعنی ‌راهی را یافتن و راهی را ساختن و مغایرتی با جنسیت ندارد. کارآفرینی یعنی کاری را انجام دهید که جسارت‌تان را محک بزنند. حصاری که فرد به دور خود می‌کشد مانع رشد او خواهد شد. تفکر خلاق ، ایجاد کارآفرینی می‌کند. تغییر نگاه از فرد شروع می‌شود و به خانواده تعمیم پیدا می‌کند. کارآفرینی یعنی پرورش خلاق فکر در فرد و خانواده که باید از مفهوم عام آن تفکیک شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز