کد خبر: 634532 A

آمار و ارقام تولیدی گروه خودروسازی سایپا بیانگر آغاز شتاب تولید از واپسین روزهای آبان ماه ۹۶ است و در حالیکه گروه سایپا در سال ۹۶ توانسته بود ۱۰۰درصد برنامه خود را محقق کرده و 666 هزارو 666 دستگاه خودرو (۱۷ درصد بیشتر از سال ۹۵ و۷۹ درصد افزایش به نسبت سال ۹۴) تولید کند.

به گزارش ایلنا؛ همچنین تا تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال ۹۷ نیز توانسته 127 هزارو 457 دستگاه خودرو تولید کند که این به معنای شکستن رکورد تولید در همین بازه زمانی از شش سال گذشته و همچنین افزایش ۲۹۵۰۷ دستگاهی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ (رشد ۳۰ درصدی تولید) است.

لازم به ذکر است؛ گروه سایپا با این میزان تولید توانسته است ضمن دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه تولید (۳۴۶۱ دستگاه بیشتر از برنامه)، بیشترین تولید خودرو در کشور را در همین مدت (فروردین،اردیبهشت و خرداد ۹۷) داشته باشد.

بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نیز از آذر ماه سال ۹۶ مورد توجه گروه سایپا قرار گرفت و این گروه خودروسازی توانست ضمن بالابردن سطح کیفیت محصولات خود موفق به ارتقا یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمن ماه ۹۶ بشود، همچنین افزایش ۱.۵ درصدی میانگین رضایت مشتریان تر محصول در سال ۹۶ از جمله دستاوردهای سایپا در حوزه کیفیت محصول است.

افزون بر این شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز با رشدی در حدود ۱۴درصد به نسبت سه ماهه پایانی سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است.

در ضمن گروه سایپا توانسته زمان رسیدگی به درخواستهای مشتریان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به میزان ۱۵درصد بهبود دهد و این موضوع بیانگر کاهش ۴ روزه مدت زمان پاسخگویی (از ۲۶.۱ روز به ۲۲.۱ روز) در این گروه خودروساز است.

همچنین با هدف ارتقا خدمت رسانی به مشتریان و براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تعداد نمایندگیهای رتبه ۱ با ۲۸۰درصد افزایش به نسبت سال ۹۵ به نوزده نمایندگی رسیده و شاهد رشد ۱۱۸درصدی نمایندگیهای رتبه ۲ و رشد ۱۹درصدی تعداد نمایندگیهای رتبه ۳ را در زنجیره نمایندگیهای گروه سایپا شاهد هستیم.

ذکر این نکته ضروری است که در این مدت تعداد نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش این گروه خودروسازی از ۹۰۹ نمایندگی به ۹۳۳ نمایندگی رسیده است.

بیشترین سهم بازار کسب شده در ۷ سال گذشته نیز یکی از مهمترین دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا است که محقق شده است.

با توجه به گزارشههای تولید گروه سایپا در حالیکه متوسط فروش ماهانه تا آذر ماه ۹۶، ۴۲۲۹۷ دستگاه بوده به مدد همت جهادی پرسنل و تزریق تفکر جدید مدیریتی متوسط فروش ماهانه ازآذر ماه ۹۶ تا خرداد ۹۷ به ۵۹۹۰۹ دستگاه رسیده است.

همچنین بر اساس گزارشهای ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا توانسته در فروردین ماه سال ۹۷ بیش از ۴۶% سهم بازار خودرو در کشور را کسب کند.

درضمن مقایسه فروش (تعدادی) نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته تا تاریخ 9 خرداد سال جاری بیانگر افزایش ۴۰ درصدی تعداد فروش است و این امر به معنای فروش 105 هزارو 429 دستگاه خودرو در این مدت است که افزایش ۳۰۲۳۱ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۳۶۶۵۷ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان میدهد.

بیشترین ارزش فروش محصولات در ۴ سال گذشته نیز حاصل همین افزایش تولید است. مقایسه فروش (ارزشی) نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته تا تاریخ 9 خرداد سال جاری بیانگر افزایش ۵۰درصدی ارزش فروش است و این یعنی ۳۷۲۷ میلیارد تومان فروش انواع خودرو در این مدت که افزایش ۱۲۳۸ میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۱۸۱۳ میلیارد تومانی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را بیان میکند.

اسفند ماه سال ۹۶، ماه ثبت رکوردها در گروه سایپا بود، زیرا بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان 91 هزارو 600 دستگاه دراسفند ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان ۳۵۶۳ میلیارد تومان نیز در اسفند ماه سال نود و شش ثبت شد، همچنین ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش ۷۵۰۰ دستگاه ساندرو استپ وی در ۲.۵ ساعت در اسفند ماه سال نود و شش بیانگر به ثمر نشستن همه در تلاشهای پرسنل سایپا در یک سوم پایانی سال بود.

لازم به ذکر است بر اساس گزارشهای ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از ۱۲% به ۲۲% که از آبان ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده منجر به کاهش هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برای گروه خودروسازی سایپا شده است.

گروه سایپا علاوه بر تمرکز بر تولید و فروش محصولات در این مدت با بسیج همه امکانات و توانمندیهای خود اقدامات دیگری صورت داده که از جمله میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

• تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعه سازان ضعیف تر

• کاهش مطالبات قطعه سازان

• تامین ۱۰۰درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات

• ساماندهی مجدد شبکه نمایندگی ها و تلاش برای اجرای عدالت

• شکستن رکورد فروش محصولات و به طبع آن ورود نقدینگی به شرکت

• شروع مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک

• شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهامداران

• بازنگری برنامه توسعه محصول گروه

• تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خرید های خارجی

• تمرکز بر توسعه سیستم های فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت

• جانمایی مناسب محصولات براساس ماموریت شرکت ها

• گسترده کردن مشارکت در تصمیم گیری های استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه

• کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالت محور بر اساس شایستگی در عملکرد

همه موارد ذکر شده فوق نشان دهنده عزم مدیران و تلاشگران عرصه صنعت در گروه خودروسازی سایپا است برای ارائه کالای ایرانی با کیفیت و در شآن ملت شریف ایران و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم و تحقق منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید.

محسن قاسم جهرودی/مدیرعامل سایپا

 

خودرو رشد سایپا گمرک وزارت صنعت معدن و تجارت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر