خبرگزاری کار ایران

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فقط مجری سد گتوند بودیم/ قرارگاه مسبب این تجربه ناموفق نیست

عبداللهی گفت: در پروژه سد گتوند فقط اجرای کار به عهده ما بوده و طراحی اولیه را ما عهده دار نبوده‌ایم.

عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه جدید قرارگاه برای ورود به پروژه‌های سدسازی با توجه به تجربه نسبتا ناموفق در احداث سد گتوند گفت: تجربه ناموفق به ما بر نمی‌گردد ضمن اینکه ما مسئولیت اجرا را به عهده داریم اگر در سد گتوند به گنبد نمکی برخوردیم این قضیه به طراحی مشاور بر می‌گردد.

وی تاکید کرد: در پروژه سد گتوند فقط اجرای کار به عهده ما بوده و طراحی اولیه را ما عهده دار نبوده‌ایم و البته اینگونه نبوده که بگوییم به خاطر وجود گنبد نمکی کار به این عظیمی و کل خاصیت سد از بین رفته باشد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: اگر سد‌ها نبودند در سیل‌هایی که اخیرا رخ داد خسارت جبران ناپذیری به منطقه وارد می‌شد زیرا این سد‌ها باعث شدند جلوی سیلاب‌ها گرفته شود.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوش‌تر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلند‌ترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.

شرکت مهندسی سپاه سد است که وابسته به قرارگاه سارندگی خاتم انبیاء است، مجری این پروژه بوده است.

کد خبر : ۳۷۱۴۵۹