خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

دولت پولی برای سرمایه‌گذاری در کریدورهای ترانزیتی ندارد

دولت پولی برای سرمایه‌گذاری در کریدورهای ترانزیتی ندارد

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: موضوع مهم این است که به خوبی می‌دانیم دولت دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری در کریدورهای ترانزیتی ندارد و باید شرایط را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند. از این رو در تمام بندهای برنامه هفتم توسعه هم موضوع حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیمان سنندجی، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران از برگزاری همایش مشترک با وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته حمل و نقل در تاریخ ۲۲ آذر ماه با حضور رییس مجلس و وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ۲۶ آذر ماه یادآور فداکاری جامعه حمل و نقل کشور و اجرای فرمان حضرت امام برای حمل کالای اساسی در سراسر کشور در شرایط جنگ است که یکی از اتفاقات بزرگ حمل و نقل در کشورمان رخ داد. 

سنندجی افزود: کریدورهایی که در برنامه هفتم توسعه به‌عنوان کریدورهای مزیتی تعریف شده‌اند، عملاً خود کریدور مزیتی است، اما ابزار تحقق آن‌ها فراهم نیست. این وضعیت فقط محدود به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نیست؛ در حمل‌ونقل هوایی، دریایی و سایر شقوق حمل‌ونقل نیز کیفیت پایین و محدودیت‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم به طور مفصل به حمل و نقل و گمرکات اشاره شده که موضوع مهم آن پنجره واحد و دیجیتال کردن حوزه گمرک است، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۱ سامانه در کشور مربوط به صادرات و واردات وجود دارد و اگر مدیریت واحدی در پایانه‌ها و مجاری مرزی کشور ایجاد کنیم که مباحث گمرکی‌مان کاملا دیجیتال شود تا کالاها به محض ورود به کشور بلافاصله تعیین تکلیف شوند و مبادله اسناد به صورت دیجیتالی باشد، به طور قطع اتفاق مهمی در کشورمان رخ می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلات حمل و نقلی مرزی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقلی زمین‌گیر شده‌اند و موضوع مهم در این باره، بحث نوسازی ناوگان است و بخشی از ناوگان باری کشورمان به دلیل مسائل مربوط به آلایندگی و پایین‌بودن استاندارد، امکان خروج از مرز را ندارند.

همچنین بهمن عشقی، مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌های کریدوری اظهار داشت: کریدورها وجه بین المللی دارند و زمانی فعال می‌شوند که روابط ایران با دنیا نرمال شود و اگر شرایط روابط نرمال نباشد، کریدور هم معنا ندارد و در شرایطی که مداخلات در این کریدور رفع شود، بخش خصوصی هم وارد میدان می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی کریدور زنگزور برای ما تهدید می‌شود که روابط ما با دنیا نرمال نباشد، ادامه داد: در بحث زنگزور بحث حاکمیت نیست و خود ارمنستان هم این شرایط را قبول کرده است اما ایران به دلیل شرایطی که دارد نمی‌تواند از این کریدور استفاده کند همانطور که در کریدور راه ابریشم و کریدور یک کمرند یک جاده حضور نداریم.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: موضوع دیگر مقررات و قوانین خلق الساعه برای عبور بار از کریدورهای ترانزیتی مسیر ایران است که یک روز تراتزیت سیگار از مسیر ممنوع می‌شود و روز دیگر هم ترانزیت کالای دیگری ممنوع اعلام می‌شود و با این وضعیت امکان تجارت جهانی وجود ندارد و ما بر روی ترازنیت دیوار می‌کشیم.

عشقی درباره کریدور شمال – جنوب و اتصال ریلی آستارا به رشت گفت: روسیه سه بندر مهم دارد که امکان دسترسی چهار فصل به آن‌ها فراهم است از جمله بندر ولادی‌وستوک، بندر نیکولایف مشرف به دریای سیاه و بندر سن‌پترزبورگ که مشرف به دریای بالتیک است. سایر بنادر روسیه در اقیانوس منجمد شمالی قرار دارند و به دلیل شرایط یخ‌زدگی، امکان تردد معمول بدون اسکورت یخ‌شکن در آن‌ها وجود ندارد. تنگه‌های منتهی به بندر نیکولایف و تنگه گرین در دو سوی خود با ناتو مواجه‌اند؛ به‌طوری که اگر روسیه با اروپا درگیر شود، ناتو این مسیرها را مسدود می‌کند. نیکولایف هم از طریق دریای سیاه به اقیانوس‌های آزاد متصل است و کنترل این مسیر هم در اختیار ناتو قرار دارد. در شرق هم ژاپنی‌ها می‌توانند این کشور را تهدید کنند. بنابراین دریای خزر امن‌ترین مسیر اتصال روسیه به آب‌های دیگر به شمار می‌رود.

عشقی با اشاره به نقش حیاتی دریای خزر برای روسیه تاکید کرد: پس از جنگ اوکراین، روس‌ها حدود ۱.۲ میلیارد تن کامودیتی تبادل می‌کردند، ۸۰۰ میلیون تن از این حجم را به بنادر شرقی و چین منتقل کردند. جنگ روسیه و غرب با جنگ اوکراین فعلا تمام نمی‌شود و این مسئله اهمیت خزر را به‌عنوان معبر امن روسیه دوچندان می‌کند اما در همین شرایط، ایران در خزر بسیار ضعیف عمل کردیم و اگر خط آهن آستارا تکمیل شود، باید به موازات آن، شبکه کشتیرانی ما در خزر هم توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی امروز برگزاری این همایش تقویت کننده روابط بخش خصوصی و دولت خواهد بود و این رویداد و دستاوردهای آن می‌تواند در بخش حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت موثر باشد. 

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت کریدورهای منطقه‌ای به ویژه موضوع کریدور زنگزور گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم بحث جذب سرمایه‌گذاری در تکمیل کریدورهای ترانزیتی است و یکی از موضوعات مهم این همایش اجرای قوانین‌های حمایت کننده در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کریدورهای ترانزیتی است. 

سنندجی در پاسخ به سوال ایلنا استقبال بخش خصوصی از تکمیل کریدور ارس به عنوان کریدور موازی زنگزور برای رفع تهدیدهای احتمالی اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ایران از کریدور زنگزور حذف نشده است و اتفاقا باید مشارکت فعالانه در این کریدور داشته باشیم اما به هر حال بخش خصوصی به دنبال منافع خودش است و در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که منافعی در آن پروژه کسب کند و به طور قطع بر روی سرمایه‌گذاری در کریدورهای ترانزیتی کشورمان ایستاده ایم. 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های کریدوری به شرایط و بستری بستگی دارد که برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود از جمله موضوع رفع مداخلات و حذف قیمت دستوری. 

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: موضوع مهم این است که به خوبی می‌دانیم دولت دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ندارد و باید شرایط را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند. از این رو در تمام بندهای برنامه هفتم توسعه هم موضوع حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها تاکید شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز