خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

مصرف آرد نان را ٢٧ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۷۹۷

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در نهایت امسال میزان مصرف آرد یارانه‌ای به ٨.١ میلیون تن رسید و مصرف آراد یارانه‌ای به میزان به سال ١٣٩٨ برگشت که این دستاورد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی در مراسم ارایه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه  آزاد و نان با بیان اینکه خروجی این طرح و دستاورد این بوده که بیش از ١.۵ تن در مصرف آرد یارانه‌ای نسبت به روال گذشته صرفه جویی رخ داد، اظهار داشت : اگر روال و مسیر گذشته در مصرف آرد دنبال می‌شد امسال میزان مصر آرد به بیش از ٩ میلیون تن می‌رسید و همچنین با توجه به حذف ارز ترجیحی در سال ١۴٠١ و افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم ، این احتمال وجود داشت که با جایگزین شدن اقلام مصرفی، میزان مصرف نان بالا برود و این اعداد در مصرف آرد یارانه‌ای افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اما در نهایت امسال میزان مصرف آرد یارانه‌ای به ٨.١ میلیون تن رسید و مصرف آراد یارانه‌ای به میزان به سال ١٣٩٨ برگشت که این دستاورد محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برآیند این اصلاح روش این بود که حدود ٢٧ هزار میلیارد تومان مصرف آرد یارانه‌ای در سال کاهش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته همچنان با رانت ٢٠ برابری بین آرد یارانه‌ای و آرد ازاد وجود دارد.

خاندوزی اظهار داشت: تمام تلاش ما در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد این بود که نشان دهیم که امکان اصلاحات اقتصادی با لحاظ محدودیت‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی وجود دارد و این اتفاق نظریه‌پردازی نیست، هرچند که بسیاری از کشورها ابزارهای قیمتی متعارفی در اصلاحات دارد و وقتی که دولت دچار کسری می‌شود از آن استفاده می‌کنند بدون اینکه توجهی به ابعاد اجتماعی آن داشته باشند اما در ایران اقدام یک امر سیاسی و اجتماعی  محسوب می‌شود به ویژه اینکه این موضوع با قوت مردم و با معیشت عامه مردم ارتباط داشته باشد .

وی ادامه داد: در سال ١۴٠١ زمانی تصمیم به اجرای هوشمندسازی یارانه آرد گرفتیم جامعه ۵ سال با افزایش تورم مواجه بود و درباره این موضوع که با قوت مردم در ارتباط بود باید با وسواس بیشتری تصمیم‌گیری می‌شد.

وزیر اقتصاد گفت: حالا که مدتی که از این موضوع گذشته می‌گویم که قبل از اینکه وزارت اقتصاد پیشنهاد آرد و نان را با این مدل طرح کند، این موضوع به بخش‌های دیگری از دولت محول شده بود و بیش از دو ماه زمان گذشت و آن دستگاه گزارش داد که برای اجرایت زمان بیشتری نیاز است و نباید در آن زمان این طرح به اجرا برسد، رییس جمهوری دستور داد که جایگاه این تصمیم تغییر کند و ما هم در شهریور همان سال برای اجرای طرح آماده بودیم اما با تغییراتی مواجه شدیم.

خاندوزی گفت: سه گام برای یارانه آرد مطرح شد که گام اول شفاف شدن داده‌های این موضوع بود تا حاکمیت نسبت به آن اشراف پیدا کند که در داده ‌ها چه می‌گذرد و ریزداده‌ها به ما چه می‌گویند و نیمه اول  ١۴٠١ فقط به دستیابی به اطلاعات اختصاص دادیم و نیمه دوم  سال صرف گام دوم مبنی بر هوشمندسازی تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان شد که براساس داده‌های گام اول به اجرا رسید و گام سوم که امروز کلید آن می‌خورد مردمی شدن این طرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز