خبرگزاری کار ایران

افزایش تولید۱۲۰ میلیون متر مکعبی گاز؛ تا ۵ سال آینده/ جزییات ۲ قرارداد آی پی سی با روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۰۱۰

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به اینکه تا سال آینده ۱۲۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز این شرکت اضافه خواهد شد، گفت: به‌دلیل شرایط ناترازی گاز کشور از سه میدان دی، آغار و طوس با اعتبارات داخلی تولید اولیه را خواهیم داشت که در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون متر مکعب به تولید اضافه می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی حیدری در نشست حاشیه ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت با بیان اینکه یک سوم گاز کشور در شرکت نفت مناطق مرکزی تولید می‌شود، اظهار داشت: همچنین تولید نفت خشکی مناطقی به جز مناطق نفتخیز جنوب بر عهده این شرکت است.

وی با بیان اینکه این شرکت پوشش دهنده ناترازی گاز است، ادامه‌داد: هر نوسان در تولید، تامین پایدار گاز را به مخاطره می اندازد.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی به هفت طرح پیشرو در شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح ها، در قالب ۱۵ میدان نفت و گاز بر عهده شرکت مناطق مرکزی است.

وی افزود: در پنج سال آینده بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهیم کرد که معادل پنج فاز پارس جنوبی و به اندازه مصرف گاز شهر تهران در اوج مصرف است.

وی با بیان اینکه فقط صرفه جویی می تواند مشکل ناترازی گاز را حل کند، گفت: با ۱۵ پکیج گازی، شامل ۲ ایستگاه تقویت فشار، فاز ۲ پالایشگاه فراشبند و ۱۲ میدان گازی هر روز بر تولید گاز اضافه خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه در نفت نیز میادین مشترکی با عراق داریم، خاطرنشان‌کرد: در میدان مشترک دهلران تمرکز ویژه ای شده و به زودی کار مذاکرات و قرارداد توسعه این میدان امضا خواهد شد. میدان مهم دیگر میدان دانان است که امسال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه‌داد: علاوه بر توسعه ذخیره سازی گاز، ماموریت دیگری ما توسعه چاه های آب در قالب حفاری چاه های عمیق است که در استان سیستان و بلوچستان شروع به کار خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مناطق مرکزی ایران با تاکید بر اینکه در ۵ مرکز باید جمع آوری گازهای همراه انجام شود، گفت: این شرکت برای نخستین بار مینی ان جی ال را در چشمه خوش اجرایی کرد که بر اساس آن حداقل به میزان ۲۰ میلیون فوت مکعب ذخیره می شود.

وی تاکید کرد: مجموع گازهای همراهی که سوزانده می شود حداکثر سه میلیون متر مکعب است که در قالب پنج پکیج جمع آوری خواهد شد.

حیدری با اشاره به اینکه میدان های نفتی به‌طور عمده در غرب کشور واقع شده است، گفت: ۲ قرارداد آی پی سی با شرکت های روسیه بخش بزرگی از افزایش تولید را برعهده دارند. همچنین فاز نخست میدان آذر و فاز تکمیلی دانان و تکمیل کامل میدان خشت به همره ۲ قرارداد آی پی سی بالای ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در میادین گازی شرایط متفاوت است و در زمستان گذشته رکورد ۲۴۵ میلیون متر مکعب تولید گاز در روز را داشتیم، اظهار داشت:: با ۱۵ پکیج شامل میادین طوس، باباقیر و بیستون، سرخون، دی، آغار، ارم، پازند، گردان و ایستگاه تقویت فشار شانون و میدان مدار و با توسعه این میدان ها، به‌اندازه بیش از چهار فاز پارس جنوبی به تولید گاز اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دلیل شرایط ناترازی گاز کشور از سه میدان دی، آغار و طوس با اعتبارات داخلی تولید اولیه را خواهیم داشت که در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون متر مکعب به تولید اضافه می شود و سال آینده نیز ۱۰ میلیارد متر مکعب به تولید افزوده خواهد شد.

حیدری ادامه‌داد: مجموع سرمایه گذاری طرح های این شرکت ۳.۶ میلیارد دلار است که باید فاینانس شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز